Debat: Skal bilister teste Teslas beta-software i trafikken?

Adskillige brugere – eller måske rettere betatestere – har allerede lagt videoer på nettet af deres oplevelser med Teslas Full Self-Driving. Illustration: Youtube

Læs nogle af holdningerne her og resten under artiklen.

Baldur Norddahl

FSD (Full Self-Driving, red.) Beta er blevet frigivet til et lille hold udvalgte ejere. Det er ikke sådan, at alle bare har fået lov til at køre robot nu. I Europa kan vi forvente, at der går år, før vi får lov, og på det tidspunkt har amerikanerne formodentlig fundet de værste bugs for os.

Harry Jessen

Hvis blot et enkelt EU-land godkender Teslas FSD, så er det godkendt i hele EU. Men det land, der eventuelt godkender FSD, vil nok blive temmelig upopulært hos de tyske politikere og den tyske bilindustri.

Claus Becker

De, der melder sig som beta-testere, vil være motiveret til at gøre et godt stykke arbejde. God idé at få en masse mennesker til at teste. Eneste måde at få fejlraten ned på hurtigt, så vi kan høste fordelene ved FSD.

Pall Jonsson

Volkswagen laver det samme. De har sendt ID.3 på markedet med en beta-version af deres software.

Søren Lund

Det eneste, den kan, er tilsyneladende at holde sig midt i vejbanen og holde afstanden til den forankørende. Den registrerer end ikke sideveje eller de biler, der holder ved sidevejene eller kører i de andre kørebaner, og den kan ikke selv skifte kørebane, før føreren har orienteret sig og drejer på rattet. Der er en verden til forskel derfra og til Teslas beta-version, som nu kører rundt i byerne og forholder sig til både trafiklys, skiltning, afstribning og ikke mindst manglende skiltning og afstribning med forbavsende få fejl.

Kim Madsen

Er problemet med disse autodrive-­systemer på nuværende tidspunkt ikke, at man generelt ikke stoler på dem, og derfor konstant skal fortælle dem, at ‘chaufføren’ ikke sover, samtidig med at selvsamme chauffør skal holde hænderne fra rattet, hvis funktionen skal fortsætte. Derfor forekommer det mig at være endnu mere stressende at køre med auto­drive on og hands off, end simpelthen manuelt, evt. med intelligente støttefunktioner.

Hans Jørgen Nielsen

Jeg tænker også, at det må være stressende ikke at styre bilen, mens man alligevel skal overvåge, om bilen gør det godt nok selv. Så – hvor mange vil betale ekstra for en selvkørende bil og få stress med i købet?

Jens Kjellerup

Jeg har fra dag ét nydt, at hver gang jeg sidder i en motorvejskø, kan min Tesla klare (næsten) det hele selv. Jeg følger selvfølgeligt med i, hvad den gør, men det er meget afslappende ikke at skulle røre i gryden og træde på pedalerne. Jeg har kun autopilot og ikke FSD. Alligevel har jeg et stort udbytte af dens evne til at klare mange opgaver/situationer selv.

Fortsæt gerne debatten under denne artikel.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er et skræmmende stort datasæt der må ligge bag de algoritmer der vurderer omgivelserne! Jeg kan være bange for kvaliteten af det dataset de opnår ved at lave "dumme brugere" levere data til det. Tesla har tidligere været ude og sige at de ikke ville bruge peer-sourced data til deres algoritmer, fordi fejlagtig data leder til fejlagtig algoritmer det er interessant hvad tesla vil gøre ved netop den udfordring nu - og hvad der har fået vindene til at vende.

Derudover ser det ud til at Søren lund vist får blandet FSD og det tidligere Autopilot sammen. Det var nemlig kun en autopilot der spurgte om lov til fx. skifte kørebaner. De video optagelser der kommer frem på youtube, mener jeg derimod giver et indtryk af et overraskende godt system der lige netop viser BoundingBoxes af alt omkring vejen. Vejkanten, parkerede biler og andre medtrafikanter (incl. cykler) - og formår at agere udfra hvad den ser.

  • 0
  • 2

Derudover ser det ud til at Søren lund vist får blandet FSD og det tidligere Autopilot sammen.

Nej, det var et svar til en kommentar, der linkede til en video med en VW ID.3 lane assistance, hvor man kan se at føreren er nødt til at overtage kontrollen, for at skifte vognbane, og man kan i bilens display se at den end ikke observerer biler der passerer i da andre vognbaner.

Pointen er der er en verden til forskel fra VW's lane assistance, til den FSD Betaversion, Tesla tester idag.

  • 6
  • 0

Tesla har tidligere været ude og sige at de ikke ville bruge peer-sourced data til deres algoritmer, fordi fejlagtig data leder til fejlagtig algoritmer det er interessant hvad tesla vil gøre ved netop den udfordring nu - og hvad der har fået vindene til at vende

Teslas koncept er at de har mere end en million biler der alle samler data og tester den nyeste udgave af algoritmen. Selv når chaufføren selv styrer køres algoritmen i ghost mode, så man kan sammenligne hvad chaufføren gør med hvad computeren ville have gjort.

Metoden muliggør at de på en enkelt dag kan teste flere km end alle andre tilsammen har brugt 10 år til.

Dårlige chauffører kan sorteres fra ved at fjerne outliers fra datasættet.

  • 6
  • 1

På den anden side af forruden er da særdeles interessant data. Når robot bilen kan begynde at forudse upassende trafik opførsel, så kan bilen advare i god tid så passagerene ikke overraskes at en uventet opbremsning/manøvre.

  • 2
  • 0

Jeg er måske den eneste modstander. Ikke af teknikken og bilerne, men når jeg ser hvor tåbeligt og dødsforagtende nogle bilister kører, og så tænker at det er den type der gerne udsætter sig selv og alle andre for fare ved at være beta testere. Så er jeg stærk modstander af at man lader "almindelige" være test personer, i vej omgivelser, der ikke aner at her kører et forsøgs anlæg.

Det er fint at beta teste et computer spil. Eller at køre en forsøgsbil på en udvalgt og markeret strækning. Men at beta teste på almindelige veje - og så med bilister hvor ikke alle er lige forsigtige, de er et farligt scenarie.

Tænk bare på de eksempler på "personer" der allerede nu har afprøvet muligheden for at køre autonomt, ved at sætte sig til at læse avis eller spille spil på deres mobil.

Hvor mange ulykker og dødsfald mon vi kan se frem til.? NEJ - i det offentlige rum, skal det IKKE være tilfældige der tester livsfarlige biler.

  • 2
  • 5

Tænk bare på de eksempler på "personer" der allerede nu har afprøvet muligheden for at køre autonomt, ved at sætte sig til at læse avis eller spille spil på deres mobil.

De historier skyldes efter min mening hovedsageligt, at Elon Musk oversolgte funktionaliten, da den kom i efteråret 2015.

Der var hovedsageligt tale om adaptiv fartpilot + autosteer, hvilket andre mærker allerede havde haft i to år på det tidspunkt. Men Tesla fik det til at fremstå som en nyskabelse, og samtidigt undlod de i første omgang at implementere en kontrol af, at føreren holdt hænderne på rattet. Så hjalp det fedt, at de formelt gjorde opmærksom på, at det var et assistentsystem, som krævede førerens opmærksomhed.

Kombinationen af Elon Musks hype og den manglende kontrol af førerens hænder blev af nogen opfattet sådan, at bilerne nu nærmest var førerløse, og derfor var der nogen, der syntes, at de kunne sætte sig på bagsædet (skete dog vistnok kun på en lukket bane) eller læse avis.

Jeg tror, at både brugerne og Elon Musk er blevet klogere siden da.

  • 3
  • 2

Elon har tweetet at de bygger en exaflop computer kaldet "Dojo" til at håndtere datamængderne. Exaflop ydeevne er ikke noget jeg kan forholde mig til, udover at det må være det der er nødvendigt for at tygge millioner af timers video igennem igen og igen og holde det sammen med de gange betatesterne på korrigere på FSD's kørsel.

Verden har ikke mange computere med regnekraft på 1 exaflop.

https://twitter.com/elonmusk/status/1294790605474689025?lang=en

  • 1
  • 0

Selvkørende biler er mere end at man kan slippe rattet.

Mavefornemmelsen af at biler der bygges i dag er modne til genbrug inden 10 år har noget på sig. Brug af biler står over for vildt skift ud over brændstoffet.

  • 1
  • 1

Selvkørende biler er mere end at man kan slippe rattet.

Mavefornemmelsen af at biler der bygges i dag er modne til genbrug inden 10 år har noget på sig. Brug af biler står over for vildt skift ud over brændstoffet.

Det er jeg ikke nødvendigvis enig med dig i. Selv om selvkørende biler helt klart har sin berettigelse så er vi stadig nogle som i de fleste tilfælde foretrækker at køre bilen selv, simpelthen fordi vi nyder at køre bilen. Den nydelse er jeg sikker på forsvinder hvis bilen er selvkørende.

  • 3
  • 0

Selv om selvkørende biler helt klart har sin berettigelse så er vi stadig nogle som i de fleste tilfælde foretrækker at køre bilen selv, simpelthen fordi vi nyder at køre bilen.

Jeg tror vi er en uddøende race Morten.

Jeg ser flere og flere unge mennesker som end ikke gider tage kørekort, almindelige mennesker som mest kører bil af nød, og flere og flere ældre, hvor mange bliver utrygge i den heftige trafik.

Endvidere er der hele det økonomiske aspekt, der vil veje endnu tungere i fremtiden, hvor det bliver langt billigere med div. TaaS tilbud, fordi bilerne kan udnyttes i langt større del af tiden.

Dette i forhold til selv at stå med alle udgifter blot for at kunne passe og pleje, betale forsikring og vedligehold, for kun at køre en lille del af ejertiden.

Men det ser for mig, ikke ud som at udbredelsen kommer lige så hurtigt, og bliver helt så omfattende som bl.a. Tony Seba forudsiger, men han plejer jo ikke at skyde helt ved siden af.

Jeg kan dog ikke se at det skulle resultere i færre kørte kilometer, da der nødvendigvis må skulle køres en del tomme kilometer til afhentning af kunderne.

  • 0
  • 0

Jeg tror vi er en uddøende race Morten.

Jeg ser flere og flere unge mennesker som end ikke gider tage kørekort, almindelige mennesker som mest kører bil af nød, og flere og flere ældre, hvor mange bliver utrygge i den heftige trafik.

Jeg håber ikke, men frygter desværre at du har ret.

Jeg ser heldigvis stadig at der er en del entusiaster, men nu har jeg ikke så meget kontakt til de yngste generationer så jeg kan ikke rigtig vurdere hvor mange der er der.

Jeg har selv, ud over min praktiske bil til daglig brug, et par sportsvogne stående. En med og en uden tag, kun fordi at jeg nyder at køre en tur i dem når vejret tillader det. Så der er ingen tvivl om at det for mig vil være en dystopisk dag for mig hvis selvkørende biler engang kom så langt at man ved lov ikke selv længere selv måtte køre bilen.

Endvidere er der hele det økonomiske aspekt, der vil veje endnu tungere i fremtiden, hvor det bliver langt billigere med div. TaaS tilbud, fordi bilerne kan udnyttes i langt større del af tiden.

Dette i forhold til selv at stå med alle udgifter blot for at kunne passe og pleje, betale forsikring og vedligehold, for kun at køre en lille del af ejertiden.

Men det ser for mig, ikke ud som at udbredelsen kommer lige så hurtigt, og bliver helt så omfattende som bl.a. Tony Seba forudsiger, men han plejer jo ikke at skyde helt ved siden af.

Jeg tænker at det kommer meget an på hvor i landet man kigger, for i udkantsdanmark (i en af de nu "nedlukkede" kommuner) er folk meget afhængige af bil, også hver eneste dag. I sådanne tilfælde tror jeg godt at det økonomisk kan svare sig selv at have bil. Men hvis man istedet bor i en en af de større byer kan jeg sagtens se fornuften i TaaS.

Jeg kan dog ikke se at det skulle resultere i færre kørte kilometer, da der nødvendigvis må skulle køres en del tomme kilometer til afhentning af kunderne.

Nej med mindre at folks hverdag omstruktureres væsentligt i fremtiden, f.eks. med mere hjemmearbejde og forskudt arbejdstid, så må der skulle være en stor kapacitet af køretøjer hvis (næsten) alle folk som i dag skal til og fra arbejde på samme tid. Transporten mellem forskellige kunder kommer så selvfølgelig oveni. Jeg har på nuværende tidspunkt svært ved at se en fremtid hvor TaaS har 50-100% af markedet, men det skyldes nok at for mange generationer har bilen betydet en forlængelse af ens frihedsfølelse.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten