Debat: Det er nu, velfærdsteknologi kan være afgørende
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Debat: Det er nu, velfærdsteknologi kan være afgørende

Sundhedssektoren er presset, men en del af de udfordringer, der følger med coronakrisen, kan afhjælpes med de velfærdsteknologiske løsninger, der allerede findes. Teknologiske hjælpemidler og produkter kan aflaste personalet, hjælpe til bedre hygiejne, mindre smittespredning og nemmere kommunikation, planlægning og dokumentation.

I den sårbare situation, vi står i, bør vi udnytte, at Danmark er blandt verdens førende inden for sundhedsteknologi. Det er nu, vi for alvor ser behovet for at aflaste de sundhedsprofessionelle med teknologiske løsninger, og derfor skal der mere fokus på velfærdsteknologi. Der findes teknologiske løsninger, der kan optimere en lang række opgaver, så personalet i stedet kan koncentrere sig om dialogen med og omsorgen for patient og pårørende.

Søren Parmar-Sielemann er civilingeniør, vicedirektør i Welfare Tech Illustration: Welfare Tech

I erhvervsklyngen Welfare Tech har vi over 200 medlemmer fordelt på vidensinstitutioner, offentlige og private virksomheder, der alle arbejder med teknologi til velfærdsområdet. I denne tid oplever en lang række af virksomhederne i klyngen, at deres teknologi nu implementeres i lyntempo – og giver værdi til plejepersonalet fra første dag.

I Assens Kommune er behovet for teknologi til bl.a. at skabe bedre kommunikation blevet synligere den seneste måneds tid. Velfærdsteknologikonsulent Christina Bomholt Rasmussen arbejder nu for at etablere mulighed for videokald mellem de praktiserende læger og kommunens plejecentre og hjemmepleje.

Hun fortæller, at hun tydeligt mærker, at alle lag i organisationen nu efterspørger teknologiske løsninger. Bl.a. videokald, som har været en mulighed i en årrække, men i denne corona-tid kan kommune og region for alvor se værdien i at kunne kommunikere med patienter, borgere og endda kolleger via en skærm.

Også Hvidovre Hospital og Aarhus Universitetshospital i Skejby har haft travlt med at implementere teknologi for at blive klar til den forventede mængde af covid-19-patienter. Virksomheden Care-Call har på få døgn omdannet syv afdelinger med cirka 350 sengepladser på de to hospitaler til kaldestuer. Dermed kan f.eks. corona-patienter kommunikere direkte med personalet via en app på deres telefon.

Når plejecentre bliver lukket for besøgende, eller ældre og syge kommer i isolation, kan det give udfordringer med den manglende sociale kontakt. Hjælpemiddelvirksomheden Gloria Mundi Care leverer bl.a. terapeutiske kæledyr som en robotsæl og en robotkat. Virksomheden er blevet kontaktet af flere plejecentre, der vil bruge dyrene i denne tid, hvor den sociale kontakt er begrænset. Plejehjemmet Hørgården i Risskov har fået leveret tre robotkatte og en hund, der bl.a. har holdt beboerne med selskab – bl.a. personer ramt af demens og isolerede borgere.

Life-Partners’ kommunikationsplatform er blevet udpeget af Health Tech Hub Copenhagen som officiel international Covid-19 Solution Provider. Det har givet stor efterspørgsel på hurtig implementering af systemet Life-Manager, og tilbagemeldingerne er positive. Direktør Bo H. Iversen håber at kunne fortsætte den gode dialog med kommuner og regioner, når hverdagen bliver normaliseret. Sammen med leverandører og udviklere af velfærdsteknologi får Welfare Tech en opgave i at fortsætte og udvikle brugen af teknologi efter krisen.

Tidligere minister Kristian Jensen sagde forleden på et webinar for Welfare Techs medlemmer, at virksomhederne skal holde fast i den værdi, deres løsninger giver sundhedssektoren, nu hvor systemet er under pres. De gode erfaringer skal skabe grund for fremtidens moderniserede – og optimerede - sundhedsvæsen. Der er ingen tvivl om, at teknologien kan frigive tid for sundhedspersonalet – det viser coronakrisen os lige nu.
Derfor skal implementeringen af velfærdsteknologi prioriteres både under og efter coronakrisen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten