Debat: Elbiler skaber nye udfordringer

Plus23. august 2020 kl. 14:005
Debat: Elbiler skaber nye udfordringer
Vanskelighederne med at slukke brande i elbiler har fået Beredskab Øst til at udvikle denne slukningscontainer, hvori en brændende eller udbrændt elbil kan slukkes eller isoleres. I containeren kan bilen flyttes til et sikkert sted, og ved slukningen genbruges vandet. Her er den i aktion ved en brand i en hybridbil i Ballerup i februar i år. Illustration: Bjørn Nielsen.
Med flere og flere elbiler på vejene er der brug for opdatering og koordinering af bygningsreglement og regler for brand- og elsikkerhed, mener sammenslutningen af de kommunale beredskabsenheder.
Artiklen er ældre end 30 dage

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
5 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
5
24. august 2020 kl. 12:56

Nok ikke pr Kilometer, men tal fra Norge viser at fossil biler bænder forholdsvis oftere.

Fra https://www.dinside.no/motor/elbiler-brenner-ikke-oftere/72229104

I denne perioden ble det registrert 60 elbilbranner og 2.651 branner i bensin- og dieselbiler. Når vi justerer tallene med tanke på at det finnes rundt 2,5 millioner fossilbiler og rundt 250 000 elbiler i Norge, ser vi at bensin- og dieselbiler brenner fire til fem ganger så ofte som elbiler, sier Holst til Faktisk.no

4
24. august 2020 kl. 12:34

Findes der noget statistik på antallet af bilbrande per kørt km for hhv ICE- og el-biler?

3
24. august 2020 kl. 10:10

Der masser af erfaring med store li-ion brande. Har undersøgelser fra 2016 fra NFPA, der har lavet fuldskala test af stationære løsninger. De er på alle væsentlige punkter sammmenlignelige med bilbatterier.

2
23. august 2020 kl. 21:52

Måske beredskaberne kan kigge mod Norge. De må have lidt flere erfaringer med elbiler og brande.

1
23. august 2020 kl. 20:31

Det føles som en evighed siden, men det var faktisk tilbage i januar i år, at jeg fulgte med i en livestream fra Norge; hvor et p-hus i Stavanger lufthavn blev fuldstændig totalskadet pga brand i en dieselbil.

Kære Ing.dk - det kunne være fantastisk med en update på den brand. Hvad var årsagen til at det blev så slemt, hvad kostede det, hvad lærte brandfolkene etc.?

Men ja; biler er farlige, og batterier kan brande - særligt med den "forkerte" kemi. Her kan man se forskellen på Li-ion, LiFePO4 og LiTiO når de bliver udsat for forskellige belastninger - jeg vil nok foretrække LiFePO4, hvis min bil skal brande..https://www.youtube.com/watch?v=Qzt9RZ0FQyM