- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Nok ikke pr Kilometer, men tal fra Norge viser at fossil biler bænder forholdsvis oftere.
Fra https://www.dinside.no/motor/elbiler-brenner-ikke-oftere/72229104
I denne perioden ble det registrert 60 elbilbranner og 2.651 branner i bensin- og dieselbiler. Når vi justerer tallene med tanke på at det finnes rundt 2,5 millioner fossilbiler og rundt 250 000 elbiler i Norge, ser vi at bensin- og dieselbiler brenner fire til fem ganger så ofte som elbiler, sier Holst til Faktisk.no
Findes der noget statistik på antallet af bilbrande per kørt km for hhv ICE- og el-biler?
Der masser af erfaring med store li-ion brande. Har undersøgelser fra 2016 fra NFPA, der har lavet fuldskala test af stationære løsninger. De er på alle væsentlige punkter sammmenlignelige med bilbatterier.
Måske beredskaberne kan kigge mod Norge. De må have lidt flere erfaringer med elbiler og brande.
Det føles som en evighed siden, men det var faktisk tilbage i januar i år, at jeg fulgte med i en livestream fra Norge; hvor et p-hus i Stavanger lufthavn blev fuldstændig totalskadet pga brand i en dieselbil.
Kære Ing.dk - det kunne være fantastisk med en update på den brand. Hvad var årsagen til at det blev så slemt, hvad kostede det, hvad lærte brandfolkene etc.?
Men ja; biler er farlige, og batterier kan brande - særligt med den "forkerte" kemi. Her kan man se forskellen på Li-ion, LiFePO4 og LiTiO når de bliver udsat for forskellige belastninger - jeg vil nok foretrække LiFePO4, hvis min bil skal brande..https://www.youtube.com/watch?v=Qzt9RZ0FQyM