DEBAT: Digitale stelnumre kan hindre cykeltyveri – og privatliv
40.000 cykeltyverier og herreløse cykler, der ligger og flyder overalt. Noget må gøres, hvis vores status som førende cykelnation skal undgå ridser i lakken. Hver især kan vi naturligvis investere i de små sporingschips som eksempelvis Apples AirTags, skjule dem under sadlen og dermed få mulighed for at lokalisere jernhesten når som helst og hvor som helst.
[box]
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
For et ikke helt lille millionbeløb vil sådan en database sikkert kunne forene et par cykler og deres ejere hvert år.
Givetvis.
At hælde magisk IT-sovs over stelnummeret vil kun have effekt, hvis det kombineres med massiv overvågning. Og det vil med garanti være væsentligt billigere, at lade et hold pensionister, eller ungarbejdere gå rundt og aflæse de eksisterende stelnumre på strategiske steder, og slå dem op i registret over stjålne cykler.
Lige en rettelse: De fleste stelnumre sidder ikke under kranken , men på det lodrette stelrør under saddelpinden, omkring en meters penge oppe.
For et ikke helt lille millionbeløb vil sådan en database sikkert kunne forene et par cykler og deres ejere hvert år.
Jeg har intet bud på hvad det vil koste. Men effekten skulle gerne være at ingen cykler behøver finde hjem. Det er så et af dilemmaerne ved sådan et system. Hvis det virker, kommer det til at se ud som om det er overflødigt.
. Til gengæld vil det betyde at en cykel altid vil kunne finde tilbage til sin ejer, uanset om den er stjålet eller "glemt" i et offentligt cykelstativ.
Jeg tror du har lidt for meget tiltro til et sådant offentligt register. Der er alt for mange muligheder for både beviste og ubeviste fejl.
Men hvis målet er at en cykel skal kunne finde tilbage til sin ejer vil en frivillig registrering fungere fint.
For et ikke helt lille millionbeløb vil sådan en database sikkert kunne forene et par cykler og deres ejere hvert år.
Det er ikke udformningen af stelnummeret der vil løse problemet, men registrering af ejerskabet.
En sådan registrering vil naturligvis representere en stor bunke administrativt bøvl i forbindelse med køb, slag og skrotning af cykler. Til gengæld vil det betyde at en cykel altid vil kunne finde tilbage til sin ejer, uanset om den er stjålet eller "glemt" i et offentligt cykelstativ.
Kan vi virkelig ikke lave en bedre løsning end det stelnummer, der er banket ind i cyklen, og som sidder nede under kranken, og hvor man skal bruge politiets website til at tjekke om den er meldt stjålet? For det første skal listen over stjålne stelnumre gøres åben og offentlig tilgængelig, der er jo ingen persondata i den del.
Måske. Men nogle gange er gamle løsninger altså ikke forældede blot fordi de er gamle.
Her er det åbenlyst at en offentlig tilgængelig liste - gerne i en app - med stelnumre på stjålne cykler - ville levere halvdelen af den brugervenlighed der efterspørges.
Men der er mildest talt en række problemer med hele ideen...
1: Stelnumre er ikke nødvendigvis unikke. Nogle producenter/forhandlere har været lidt hurtige (det kan være lettere bare at hugge det samme nummer i en hel række stel).
2: En offentlig liste over numre på stjålne cykler vil også blive brugt af tyvene: Ikke i listen, kan sælges[3]...
3: En elektronisk RF id løsning er meget lidt sikker - hvis tagget er ødelagt, hvem er så ansvarlig for det? Skal jeg have en bøde for at køre på min - beviseligt egen[4] - cykel? Så har vi defacto indført nummerplader for cykler[1].
4: Det vil være nødvendigt med en central database med alle legalt ejede cykler for at det vil kunne virke. En positivliste for stjålne cykler kan omgås ved at indsætte et nyt elektronisk stelnummer[2]. Og her er vi tilbage til den allerførste sætning i mit ind indlæg:
Stelnumre banket ind i stellet er gode fordi de er meget svære at ændre.
[1] Hvilket måske lyder som en helt god ide indtil man overvejer hvem og hvor mange der bygger og sælger cykler. Der er forskel på at en håndfuld bilforhandlere skal håndtere en bunke papirarbejde i forbindelse meed salget af en vare til en kvart million og at kassemedarbejderen i den lokale SuperBrugsen skal.
[2] Da der findes rigtig mange scenarier hvor enkeltindivider/småforhandlere bygger cyckler må der nødvendigvis være en udbredt, simpel måde at nyregistrere stelnumre. Stelnumre på biler er langt enklere at håndtere. Der er ikke sidegadeproducenter til bygger enkeltstyk (til en overkommelig pris...)
[3] Hvis den stjålne cykel dukker op i listen ryger den af DBA og i havnen i stedet.
[4] Igennem købskvittering og stelnummer. Prøv selv at filosofere over mulige scenarier hvor der ikke findes mulighed for at bevise ejerskab overfor manglende mulighed for at bevise tyveri.
til at fjerne folks privatliv.
Er der nogen, som tror at Klaus Bondams intentioner på nogen måde vil forhindre overvågning?
I så fald har jeg en flot gitterkonstruktion til salg i Paris.