De røde London-busser bliver grønne
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

De røde London-busser bliver grønne

10 busser i London tester en ny hybridteknologi for at undersøge, om teknologien er velegnet til alle de røde busser i den britiske hovedstad.

Formålet med hybrid-teknologien er at nedbringe udgifterne til diesel og mindske CO2-udslippet, som London vil have nedbragt med 60 procent i 2025.

Trafikselskabet Transport for London har valgt at afprøve GM-Allison Hybrid EP-System, der kombinerer en elektronisk styret diesel-motor med en elektrisk motor.

Ud over den mindre forurening vil busserne også være mere lydløse end deres 100 procent dieseldrevne fætre.

Busserne får nikkelmetalbatterier monteret på taget af bussen (der er ikke tale om dobbeltdækkerbusser, red). Batterierne giver strøm til bussen, når den skal i gang. Det giver en stille og rolig start, og når bussen er kommet op i fart, kan den 340 hestekræfters dieselmaskine tage over og samtidig lade batterierne op.

Også bussens bremseenergi samles op af systemet, og ifølge The Engineer Online vil 40 procent af den energi, som bussen skal bruge til at starte, komme fra nedbremsningsenergien.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"vil busserne også være mere lydløse"

Lydløs er enten eller - eller hedder det "støjsvag".

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten