De norske broer knager og brager
Norske broer er bygget til at holde i 100 år, men korrosion i beton og stål piner broerne så meget, at de i gennemsnit rives ned efter 70 år.
Årsagen er, at politikerne er bagud med at give penge til vedligeholdelse - faktisk er der et efterslæb på tre milliarder danske kroner, skriver Tekniske Ukeblad.
Ansvarshavende for brosikkerheden i Norge, Wright Hansen fra Vejdirektoratet, er ikke bange for at krydse landet broer, som han opfatter som ganske sikre. Men en tilstandsrapport fra vejdirektoratet afslører, at »der er mange forskellige skader og mange forskellige årsager til skaderne,« siger Wright Hansen til Teknisk Ukeblad.
Norsk fokus på brosikkerhed
Et eksempel på den dårlige vedligeholdelse er broen Alvim ved Sarpsborg i det sydlige Norge ved grænsen til Sverige. Alvim-broen bruges dagligt af 15.000 køretøjer, men salt har fået store dele af armeringen til at korrodere.
Om mellem to og tre år bliver broen revet ned for at bygge en ny, idet renoveringsarbejdet vil være alt for omfattende.
De seneste dage er de norske politikere begyndt at interessere sig ekstra meget for broernes sikkerhed. Interessen falder sammen med brokollapset i Minnesota og sammenstyrtningerne i Hanekleivtunnellen, hvor tunnelarbejder med nød og næppe overlevede, at betonblokke i taget bragede ned om ørerne på dem.
