De første norske FM-sendere er nu slukket

De første norske FM-sendere er nu slukket

Klokken 11.11 i dag slukkede den første norske FM-sender, og det norske FM-net har taget første skridt mod pensionen.

Norske politikere og branchefolk fra en stribe lande har lige nu øjnene rettet mod den norske provins Nordland. Her slukkede nordmændene klokken 11.11 i dag for FM-senderne, og områdets ca. 230.000 indbyggere er som de første i verden gået over til udelukkende at modtage radio digitalt.

Det skaber interesse fra radiobranchen i hele Europa, hvor alle forbereder sig på, at DAB-radioer over de kommende år bliver standard. I branchen ser man teknologiskiftet som en positiv forandring, mener Ole Mølgaard, der med en fortid som blandt andet chef for digital radio på DR nu er konsulent for blandt andre den norske Public Service-station NRK.

Læs også: Nordmænd gennemfører FM-sluk trods massiv modstand

»Her i Bodø har der hidtil været ca. 10 FM-kanaler, og nu kommer der snart 30 kanaler på DAB. Over de seneste dage er der lanceret fem helt nye stationer, blandt andet en country-kanal og en 60’er-kanal,« påpeger Ole Mølgaard, der i dag har overværet den ceremonielle slukning af radiosenderne i Nordland.

Folkelig modstand

Det er dog ikke uden konsekvenser at slukke for det FM-net, der i årtier har forsynet nordmændene med radio. Den norske branche og politikerne i stortinget har derfor gentagne gange sået tvivl om, hvornår og hvorvidt man skulle fortsætte med planerne.

Senest var sagen til debat i stortinget i december, hvor medlemmer var nervøse for, om man kan stole på, at DAB-nettet kan levere beredskabsmeddelelser. Her blev det dog vedtaget, at slukningen fortsætter som planlagt, men følges tæt af regeringen, mens den udfoldes gradvist.

Læs også: Norge slukker FM-signal i 2017

Særligt svenskernes opgivelse af teknologien har betydet noget for usikkerheden blandt norske politikere, mener Ole Mølgaard.

»Fra svensk side fik man nok DAB for tidligt. Der døde projektet helt, og det fik næsten status af et falleret it-projekt med milliardinvesteringer. Det har skabt politisk usikkerhed og usikkerhed i branchen,« vurderer han.

Hertil kommer en massiv folkelig modstand mod teknologiskiftet. En analyse lavet af analysebureauet Ipsos for den norske avis Dagbladet viste i december, at to tredjedele af befolkningen var imod lukningen af FM-nettet, mens kun 17 procent var for, og de resterende ikke havde en holdning til spørgsmålet.

Læs også: Vi kan beholde FM-båndet efter 2019

Det til trods for, at branchen og myndighederne op til i dag har afholdt omfattende kampagner for at informere om skiftet og reklamere for mulighederne med DAB-radio. Ole Mølgaard er imponeret over den pædagogiske tilgang, hvor kampagnerne forklarer, hvordan man udskifter og installerer sin radio.

»Men ingen bliver vilde med teknologien,« påpeger han.

»Der er en bevidsthed om, at det er indholdet, der skal drive det. God radio med gode værter og musik, man holder af, er, hvad får folk til at bruge DAB. Hvis man forsøger at sælge teknologien, går det ikke,« siger han og henviser til den mangedobling af landsdækkende kanaler, som mange nordmænd vil opleve.

Læs også: Svenskerne sår tvivl om fremtidens DAB-radio

Nordmændene lytter typisk til radio tre timer om dagen og har hver fem FM-modtagere. Med priser fra 200 kroner og opefter per radio er det derfor ikke nødvendigvis småpenge, der skal op af nordmændenes lommer.

Dansk FM fortsætter

Særligt bilradioer har været til debat, da der stadig i dag er omkring 2 mio. bilradioer i Norge, der ikke kan modtage DAB-radio. Det kan løses med adaptere eller udskiftning af radioen, men det er uvist, hvor mange der vil investere i en ny bilradio.

Læs også: Sverige skrinlægger DAB-radio

I Danmark har den samme debat været aktuel, da man tidligere havde planlagt at slukke for det danske FM-net i 2019. Den plan er dog ændret. I dag skal folketinget tage stilling til fremtiden for FM-radio, når mere end 50 procent af radiolytningen foregår digitalt. Til den tid kan FM-senderne slukkes med mindst to års varsel.

Nye tal fra DR Medieforskning viste mandag, at det i dag er 36 procent af den danske radiolytning, der foregår digitalt – en stigning på fem procentpoint siden sidste år, men altså stadig 15 procentpoint fra, at FM-slukket igen bliver et politisk spørgsmål.

Kommentarer (13)

Idag skal jeg betale ekstra hvis jeg skal have en DAB radio i en ny bil.
Det vil jeg ikke, når nu jeg kun skal bruge FM i de næste 3 år hvor jeg har bilen.
Men bilen kører jo videre i måske 10 år. En udskiftning bliver sikkert ret dyr.
Netop dette giver ret stor modvilje mod at slukke for FM.
Hvis man derimod næsten gratis fik både DAB og FM i bilen, så ville modviljen blive meget mindre.
Til alle aktører i branchen: Få nu prisen ned på de DAB radioer i bilerne. Ved fælles hjælp. Så skal DAB nok vinde indpas hurtigt.
I vore hjem hører rigtig mange de digitale kanaler over bredbåndsnet og internet, både på kabel og via wi-fi, så her er det ikke så stor modvilje mod at slukke for FM.

  • 2
  • 1

Norge er et flot land, - men der føres klapjagt på selv de mindste hastighedsoverskridelser. Andre leveomkostninger er også dyre. Øl skal opbevares i pengeskabe. Det er dyrt blot at sejle til Norge. Nu har de slukket for FM-radioen, (men bevars' man kan tage CD'er eller musik på en USB med hjemmefra.)

Konklusion - man har heldigvis en del billeder fra landet på nettet, for udover dette har de efterhånden jaget os væk.

  • 3
  • 4

Nu har de fleste norske biler vist allerede DAB fra starten. Det er de danske afgifter der har gjort at vi ikke har det herhjemme.
Når vi er på ferie hører vi ikke ret meget radio, men jeg forstår ikke at man ikke kunne bevare en enkelt kanal til trafikoplysninger m.v.
Danskere på ferie er een ting, men hvad med svenskerne? derovre har de vist næsten opgivet DAB, så det bliver nok lidt sært med 'tom radio'. Mon de har bibeholdt et par mellembølgesendere? De fleste bilradioer har tros alt også mulighed for at modtage et sådant signal, selv om det føles lidt oltidsagtigt med den dårlige kvalitet og megen støj.

  • 0
  • 0