De bjærgede Helge Ingstad: »En ingeniørbedrift og godt sømandskab«
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

De bjærgede Helge Ingstad: »En ingeniørbedrift og godt sømandskab«

PLUS.
Anders Penna og Arild Øydegard foran tørdokken på Haakonsvern, hvor KNM Helge Ingstad befinder sig. Illustration: Tore Stensvold

To jordbundne fyre står bag det, der nok er årets ingeniørbedrift: At hæve den forliste fregat og få den sikkert i havn.

Anders Penna fra BOA Management og kommandørkaptajn i det norske Forsvarsmateriell Arild Øydegard har begge lang erfaring på havet og solide tekniske kompetencer. Begge dele var gode at have, da KNM Helge Ingstad skulle bjærges efter forliset torsdag 8. november 2018. Søndag 3. marts 2019 var fregatten

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

tilbage på marinebasen Haakonsvern, placeret på en pram. Opgaven er altså udført. Men det har ikke været en lige ud ad landevejen-opgave. »Kombinationen af dygtige ingeniører og løsningsorienteret, godt sømandskab gjorde, at bjærgningsoperationen gik så hurtigt og problemfrit, som det var tilfældet,« siger Anders Penna. Han var projektleder for BOA Management, som fik kontrakten med Fo...