De baltiske lande gør op med sporene fra sovjettiden: Estland lægger de første skinner

Plus16. august 2022 kl. 05:337
De baltiske lande gør op med sporene fra sovjettiden: Estland lægger de første skinner
Rail Baltica løber også gennem Riga, hvor der skal bygges en ny jernbanebro. Illustration: Rail Baltica.
En 870 kilometer lang højhastighedsbane skal forbinde Baltikum med resten af Europas jernbanenetværk.
Artiklen er ældre end 30 dage

De indledende miljøundersøgelser er færdiggjort, og om ganske kort tid begynder anlægsarbejdet på en ny jernbanelinje i udkanten af den estiske hovedstad Tallinn.

Dermed er Estland klar til at tage de første skridt i et af de største byggeprojekter i de baltiske landes nyere historie.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Rail Baltica.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
7 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
7
30. august 2022 kl. 13:46

Ikke altid. Den første jernbane i Rusland fra Skt. Petersburg til Tsarskoe Selo havde 6 ft (1829 mm) sporbredde.

27 km lang lokalbane !

Før den var der også nogle smalsporede industribaner !

Warszawa-Wien banen var også normalsporet, selv om de ~300 km lå i den Russiske del af Polen.

De oprindelige 1524 mm, er nu omdefineret til 1520 mm, det er et spørgsmål om tolerancer. Selv om Finland holder sig til1524 mm, kan man fortsat udveksle vogne mellem de to systemer.

Finland anvender heller ikke SA3 koblinger, men de anvender en centralkobling der er kompatibel med SA3 og skruekoblinger.

6
30. august 2022 kl. 09:07

Russerne har altid bygget bredspor (1524 mm)

Ikke altid. Den første jernbane i Rusland fra Skt. Petersburg til Tsarskoe Selo havde 6 ft (1829 mm) sporbredde.

5
19. august 2022 kl. 12:26

De baltiske lande har vel stadig centralkoblinger, eller måske en blanding med skruekoblinger. Mon nogen er opdateret om det.

Alle de baner der køre med russisk bredspor (1524 mm) bruger SA3 centralkoblinger, man har også et størrer akseltryk og et størrer frirumsprofil. Så "russiske" vogne kan i almindelighed ikke køre i Vesteuropa. Derimod kan vesteuropæiske vogne omspores til kørsel på russisk bredspor.

De nye baner er nok primært bygget til at køre med nyfremstillet materiel efter europæisk standard.

SA3 og skruekoblinger kan sammekobles. Skruekoblinger kan normalt kun anvendes op til en togvægt på 3000 ton. Malmbanen bruger også SA3, med en togvægt på op til 8000 ton. Det var på grund af togvægtsbegrændsningen at Sovjetunionen skiftede til SA3, det var et stort land med stort behov for landtransport af malm og kul.

4
19. august 2022 kl. 10:16

Hej Bo, er vi nu skiftet fra rustfri legeringer til jernbaneskinner..?

Siden midten af forrige århundrede har man forsøgt at lave fælles jernbaner, så tog kunne køre gennem flere lande. Sporvidde problematikken er et af forskellene mellem øst og vest, men hertil kommer så koblingerne. De baltiske lande har vel stadig centralkoblinger, eller måske en blanding med skruekoblinger. Mon nogen er opdateret om det. Det bliver sikkert ikke bare lige at køre tog fra øst til vest.

3
16. august 2022 kl. 18:11

Imponerende, at man kan bygge 870 km fuldt elektrificeret højhastighedsbane igennem 3 lande og have projektet afsluttet i 2026. Måske Banedanmark kunne sende en observatør til Baltikum, så der kunne komme lidt mere skub i elektrificeringen af den jyske længdebane.

2
16. august 2022 kl. 14:07

Størstedelen af de baltiske jernbaner blev bygger i tsartiden, før WW1. Som i alle andre europæiske lande, betød det at jernbanenettet var centreret om hovedstaden, og andre størrer byer. I dette tilfælde var banen St. Petersborg - Warszawa (dengang russisk) hovedbanen i det vestlige Rusland.

Russerne har altid bygget bredspor (1524 mm), i mellemkrigtstiden blev de Litauske baner ombygget til normalspor (1435 mm). Under den tyske besættelse blev alle baner ændret til normalspor.

Under den tyske fremrygning i 1941, omsporede man til normalspor. Sporene lå på træsveller, så man trak ganske enkelt sømmene op, flyttede skinnerne, og sømmede den fast igen.

Efter"befrielsen" i 1944/45, ændrede man det tilbage til bredspor.

Man glemmer ofte de baltiske landes op til 200 års tilknytning til Rusland før WW1.

Men nu blæser der nye vinde, så tilknytningen til EU er kommet i fokus.

1
16. august 2022 kl. 13:06

Rutens byer plottet ind på google maps (det er via de eksisterende veje, så den siger ~700 km istedet for de 870 km togstrækningen, ifølge artiklen, ender med at blive).https://imgur.com/a/s74TNnV