DC-3 fylder 75: Flyet, der gjorde luftfarten voksen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DC-3 fylder 75: Flyet, der gjorde luftfarten voksen

PLUS.
DC-3’eren har haft et indholdsrigt liv og derfor båret mange forskellige navne. Det blev født som et amerikansk militærfly med typebetegnelsen C-47. Da det skiftede til civil luftfart under SAS, kom det til at hedde DC-3 indregistreret som LN-IAT. Senere overgik flyet til det danske luftvåben og fik navnet K-682, indtil det i 1982 igen blev civilt indregistreret under navnet OY-BPB. Illustration: Bjørn Godske

‘Den danske DC-3’er’ er blevet en ældre dame, men luftdueligheden fejler ikke noget. Ingeniøren fløj med i anledning af jubilæet og ny bog.

Jeg har et helt særligt forhold til lyden af en DC-3. For næsten hver dag passerede flyet hen over mit barndomshjem i Værløse ikke så langt fra flyvestationen. Den brummende lyd fra de to 14-cylindrede stjernemotorer sidder i kroppen og kan stadig få mig til at løfte blikket, for jeg ved præcis, hvornår

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

det er ‘Den gamle dame’, jeg hører. DC-3’erne var tilknyttet Transporteskadrille 721 på Flyvestation Værløse. Her ses udsigten fra 1.500 fod ned over den gamle landingsbane. Illustration: Bjørn Godske Otte af dem indgik engang i Eskadrille 721, ét af dem er i dag flyvende museumsfly og rundede i foråret den anselige alder af 75 år. I den anledning har Ole Steen Hansen skrevet bogen ‘DC-3...