DB Cargo skal redegøre for seks 'nye' lommevognshændelser

Både ved dødsulykken i 2019 og ved hændelsen forleden dannede Storebæltsbroen baggrund. Illustration: A/S Storebælt

Med deadline i dag har DB Cargo fået besked på at redegøre for yderligere seks hændelser med lommevogne, som er sket siden ulykken på Storebælt i januar 2019, der kostede otte mennesker livet.

Oplysningen kommer fra TV 2 Fyn, som er kommet i besiddelse af en opgørelse. Den tæller ikke den nyeste hændelse 13. januar, hvor en lastbiltrailer havde revet sig løs fra skamlen.

Den potentielt farlige situation blev opdaget af en vågen billist, og toget blev standset af politiet. Siden blev kørsel med lastbiltrailere på lommevogne standset først på Storebælt og fra fredag, i hele landet.

Læs også: DB Cargo kommenterer Storebælt-hændelse: Ingen tegn på regelbrud

Ifølge TV 2 Fyn skete de seks hændelser i Tavlov, Høje Taastrup og Malmø og blev registreret af DB Cargo selv. I de fire sager var traileren ikke låst fast, og i de to sad vognen ikke rigtigt i skamlen.

»Styrelsen har derfor bedt DB Cargo om at levere en redegørelse, hvor alle hændelser nu skal belyses, særligt med henblik på årsagerne til den tilsyneladende ikke korrekte fastlåsning, samt hvordan DB Cargo har registreret og reageret på hændelserne,« skriver Trafikstyrelsen i en mail.

Skærpet tilsyn skærpes

Styrelsen intensiverer nu tilsynet med DB Cargo, lyder det i mailen. Tilsynet var i forvejen skærpet, uden at det tilsyneladende har ført til afdækning af de seks hændelser siden ulykken på Storebælt.

Men efter sagen om den ulåste trailer midt på måneden, vil Trafikstyrelsen have godstransportøren til at bevise, at det har et »sikkerhedsledelsessystem, som sikrer, at togklargøring fungerer efter hensigten, og lommevogne er korrekt monteret ved både afgang og ankomst«.

Blandt andet lover styrelsen et snarligt tilsynsbesøg hos DB Cargo. Sammenlagt gennemførte styrelsen 14 af den slags tilsyn sidste år.

Læs også: Ekspert om løs trailer på Storebælt: Umuligt at undgå med den slags vogne

»Jeg ser med meget stor alvor på alt, der har med disse lommevogne at gøre. Vi skal have analyseret nærmere, hvad der har været problemet ved de her seks hændelser, som DB Cargo selv har betragtet som små hændelser. Det er jo ikke sikkert, det er små hændelser. Vi kan ikke vide det, og derfor er de nødt til at redegøre for dem,« siger transportminister Benny Engelbrecht (S) til TV 2 Fyn.

Efter den seneste hændelse på Storebælt har Havarikommissionen udsendt en advarsel til andre europæiske myndigheder.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

citat : "Tilsynet var i forvejen skærpet, uden at det tilsyneladende har ført til afdækning af de seks hændelser siden ulykken på Storebælt."

tja, enten er det styrelsen der er for lemfældig eller også er der DB Cargo der skjuler problemerne. og noget kunne tyde på det sidste ! Mon disse 6 yderligere hændelser var i kommunikationschefens tanker da han proklamere at det var vinden på storebælt der var skyld i lommevognsulykkerne ? Hvis han faktisk vidste at der var 6 hændelser udover storebælt - så burde det give fængselsstraf..... !

  • 21
  • 1

...at det er DB-Cargo dom fejler, det er vogntypen som er problemet. Det tyder de rapporter der er kommet frem om problemet fra resten af europa. Måden sættevognen sættes fast er helt forsk. fra hvordan det sættes fast på en trækker og der er egentligt ikke nogen måde at checke om sættevognen sidder fast uden at risikere at afspore togvognen (hvis bolten sidder fast vil den løfte togvognen) - der må bygges noget ind i vognene som låser og kan kontrollere om sættevognen sidder fast. Det kunne være noget i stil med at når der sættes tryk på bremsesystemet så trækkes skamlen ned og hvis den går fri af tappen så bremses hjulene på toget.

Det er producenterne af lommevognene som må i gang med at løse det her for togselskaberne kan kontrollere men der vil altid være risiko for at noget går galt og det er lidt for stort til at det må gå galt - på Storbæltsbroen døde 8 mennesker var det et andet sted i EU kunne det være 100 (for togene kører hurtigere).

  • 10
  • 2

Det undre mig at man ikke giver et straks påbud om at sikre sættevogne med stropper ind til man finder og løser problemet. Er godt klar over at det vil kræve lidt mere arbejde i forbindelse med læs/aflæsning men at forbyde dem og flytte gods over på vejen er godt nok en falliterklæring ikke kun i Danmark men i hele Europa.

  • 18
  • 1

Det er da helt vildt, at DB Cargo fortsætter på samme måde, hvilket har givet anledning til yderligere 6 næsten-ulykker, når der nu er lig på bordet.

Ved dødsulykken på Storebælt var det vinden medvirkende faktor, men man kan jo også forstille sig andre situationer, hvor en løs trailer forvandler et lille uheld (katastrofeopbremsning, mindre afsporing) til en større dødsulykke.

Måske er det, fordi ingen rigtigt blev gjort ansvarlige for ulykken på Storebælt, at man hos DB Cargo bare er fortsat med business as usual?

  • 14
  • 1

Skift dog sådan et udueligt låsesystem og skammel ud med en som duer, det burde løse problemet. Trailerne drysser jo ikke af lastvognstrækkerne i en lind strøm. Indtil da brug surringer i færgekrogene, som foreslået af Frank Christensen.

  • 4
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten