Dash-fly landede endnu en gang uden næsehjul

Mindre end to døgn efter et fly af typen Dash-8 Q400 måtte nødlande på grund af problemer med næsehjulet, er flyet nu på vingerne igen. Beslutningen kommer fra det tyske luftfartsselskab Augsburg Airways, der flyver på ruten mellem München og Firenze.

Nødlandingen skete, efter at flyet fredag aften forsøgte at lande i Firenze, men valgte at vende om, fordi lemmen til næsehjulet ikke ville gå op. Da landingsbanen i München er 4 kilometer lang, mens den kun er 1,69 kilometer i Firenze, valgte piloten at foretage nødlandingen uden næsehjul her.

Ifølge Nico Lange, juridisk leder for Augsburg Airways, var flyet fyldt med 68 passagerer og fire besætningsmedlemmer, der alle overlevede nødlandingen uden knubs.

Bombardier: Dash-fly er et meget sikkert fly

I fredags var både flyselskabet og flyproducenten Bombardier uden svar på, hvad der gik galt. I løbet af i dag, mandag, forventes en teknisk udredning fra de tyske luftfartsmyndigheder.

Flyproducenten Bombardier fastholder dog, at flytypen Dash-8 Q400 er et meget sikkert, og mener ikke, at ulykken kan sammenlignes med ulykkerne i Vilnius og Aalborg, hvor hovedlandingsstellet ikke ville låse.

Selvom et identisk fly fra Japans All Nippon Airways tidligere på året også måtte nødlande, fordi lemmen til næsehjulet ikke ville åbne, så ser Bombardier ingen grund til at være bange for at sætte sig ind i flyet.

»Q400 har over en million flyvetimer bag sig, og over 200.000 afgange og landinger uden uheld. Så statistisk set er det uheldigt, at vi har haft de her uheld de sidste to uger. Vurderet på uheld rangerer Q400 stadig som et meget sikkert fly sammenlignet med andre fly,« siger Bert Cruickshank, kommunikationschef for regionale fly hos Bombardier, til Politiken.

SAS: Alle vores DASH-fly bliver på jorden

Selv om DASH-fly flyver videre ude i verden, så holder SAS sine fly på jorden indtil videre.

»Vi har fra starten sagt, at SAS' Dash fly bliver på jorden, indtil vi har fastlagt årsagerne til nødlandingerne i Aalborg, Vilnius - og nu også München. Derefter skal vi foretage de nødvendige udskiftninger på flyene og gennemfører testflyvninger, før vi tager stilling til, hvornår flyene bliver taget i brug igen,« siger pressechef Jens Langergaard til Ritzau.

Piloter: »Stærk tobak at se de dramatiske billeder«

Problemerne med Dash-flyene har dog skabt så megen bekymring blandt medarbejderne i SAS, at 150 piloter og kabinepersonale, samt medarbejdernes sikkerhedsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant har udarbejdet forslag til en handlingsplan.

Initiativet er sket på opfordring af SAS, og et af forslagene til ledelsen lyder, at der skal være mere tid mellem flyvningerne, så der er mulighed for at holde fly på jorden og gennemgå dem ved de mindste usikkerheder.

»Besætningen skal være fuldstændig tryg. Det var stærk tobak at se de dramatiske billeder fra Aalborg. For pårørende, naturligvis, men også for piloter og stewardesser. De er jo også mennesker og kød og blod, med familier og børn«, siger formand for Dansk Pilotforening og pilot i SAS gennem 22 år, Mogens Holgaard.

Video af et japansk Dash-flys nødlanding uden næsehjul

Emner : Fly