Dash-8 - populært og problematisk

Landingsstel, der kollapser. Pludseligt rygende motorer. Overophedning af højtryksluften i kabinen.

Listen af fejl ved canadiske Bombardiers Dash-8 Q400-fly er alenlang og velkendt i flyindustrien. Alligevel tøver flyselskaberne ikke med at investere i det propeldrevne fly.

Årsagen er, at Dash 8-Q400 er det mest økonomiske og moderne af sin slags. Med en marchhastighed på 660 kilometer i timen er der dog langt op til eksempelvis en lille jetflyers 800 kilometer i timen. Til gengæld er Dash-8 Q400 luftens svar på en Suzuki Liana.

Flyet har plads til 72 passagerer og et brændstofforbrug på 0,039 liter per sæde per kilometer eller det, som samlet set svarer til 1.200 kilo brændstof i timen. Det er cirka 30 procent mindre end de små jetfly.

På bundlinien betyder det flere moneter til luftselskabet, som ydermere kan prale med en grønnere rejse på grund af den mindre udledning af CO2.

Dertil kommer, at de rejsende kan nyde turen uden generende støj fra propellerne. Det skyldes et system, der neutraliserer vibrationerne fra propellerne. Q´et i flyets navn står således for quiet.

SAS var det første selskab, der indkøbte en serie Dash-8 Q400. Det skete i 2000, og daværende koncerndirektør, Vagn Sørensen, udtalte i den forbindelse til dagbladet Politiken:

»Vi er meget tilfredse med det nye fly, der opfylder de krav, vi har stillet, om bl.a. størrelse, miljøhensyn og passagerkomfort. Samtidig er Q400 et meget økonomisk fly, der gør det muligt for os at øge den indenlandske trafik«.

Men allerede samme år standsede SAS indkøbet af flyene på grund af problemer med kvalitet og pålidelighed. Ikke ét til fly fra Bombardier skulle komme til Danmark, før problemet var løst, lød kravet.

Vagn Sørensen skiftede i mellemtiden til Austrian Airlines, der også rådede over adskillige Dash-8 Q400 i sin flåde. Med jobskiftet fulgte derfor atter en række hurdler med det propeldrevne fly.

»Jeg har gjort det aldeles klart over for Bombardiers bestyrelse, at vi har brug for massiv hjælp til at eliminere alle de tekniske problemer, vi har med denne flytype,« sagde Vagn Sørensen i 2002.

Udmeldingen kom efter et stigende antal uheld. Kulminationen var, da metallet på et landingshjul simpelthen gav efter.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Bombardier.

Emner : Fly