Dårligt salg af elbiler er skyld i dyre batterier

Dårligt salg af elbiler er skyld i dyre batterier

Autoblog En ny amerikansk rapport slår fast, at vi ikke kommer til at se batterier til under 400 dollars/kWh inden 2020. Det er en pris på mere end det dobbelte af, hvad U.S. Advanced Battery Consortium mener, er realistisk for at få os over i elbiler.

En rapport fra det amerikanske institut Lux Research sætter endnu en pind i kisten på el- og hybridbiler. For at de for alvor skal slå igennem, er det nemlig nødvendigt, at batteripriserne falder. Ifølge U.S. Advanced Battery Consortium skal priserne pr. kWh helt ned på 150 dollars, men nu siger en rapport fra Lux Research, at det bliver urealistisk at se så lave tal inden 2020.

Lux Research tror nemlig kun på, at priserne vil falde til 397 dollars/kWh i 2020, og det vil udgøre et alvorligt problem for elbilproducenterne, der har brug for at sparke gang i salget af elbiler for at få sænket produktionsomkostningerne.

Elbilerne er stadig ikke rigtig faldet i købernes smag. Nissan har eksempelvis vist en lettere rystende hånd i forbindelse med salgstallene af deres elbil Leaf. Først var Nissans administrerende direktør, Carlos Ghosn, ude at sige, at man forventer at sælge 20.000 elbiler i 2012, på trods af meget lave salgstal indtil videre.

Herefter sagde den amerikanske direktør med ansvar for marketing og slagsstrategi, Brendan Jones, at det tal var usandsynligt. Han har sidenhen måttet æde sine ord og forklarede, at når man snakker om finansåret 2012, som strækker sig fra 1. april til 31. marts 2013, skal man nok nå 20.000 styk.

Læs mere på Autoblog Green

Kommentarer (48)

Der er ikke dækning for artiklens overskrift i selve artiklen.
Det er måske i stedet de dyre, tunge og pladskrævende batterier, der forhindrer elbiler i at blive populære.
I øvrigt ville det ikke overraske mig, hvis olieselskaberne har købt sig indflydelse også her, og forhaler udviklingen af effektive batterier.

  • 0
  • 0

Det er måske i stedet de dyre, tunge og pladskrævende batterier, der forhindrer elbiler i at blive populære..

Når man brænder 1 kg benzin af, så forbruges ca 10 kg luft. ALTSÅ benzinbilen skal KUn medbringe 10 % af "brændstoffet", resten "fiskes" undervejs. Elbilen skal have AL energien med, og energi vejer tilsyneladende.

Det nytter ikke at ignorere dette faktum.

  • 0
  • 0

Elbilen skal have AL energien med, og energi vejer tilsyneladende.

Det nytter ikke at ignorere dette faktum.

Nå?

Hvor meget er en elbil da blevet lettere når den har brugt al energien?

  • 0
  • 0