Dårlige tider for pda'er

Set med produktbrillerne har det været et spændende kvartal for de trådløse lommecomputere. Masser af nye modeller fra blandt andet Handspring, Nokia og Sony solgte godt, men salget faldt drastisk på de klassiske modeller. Det samlede resultat var en fald på 21 procent i solgte enheder i Europa sidste kvartal i forhold til kvartalet før. Analysebureauet IDC vurderer, at brugerne ikke kan se fornuften i at blive ved med at købe nye pda'er.

Det er helt nye tal fra IDC, der viser, at forbrugerne ikke investerer i de nye trådløse enheder. Selvom der er kommet pda'er på markedet, der kombinerer de klassiske dyder som kalender og adressebog med Bluetooth-teknologien, så vurderer IDC, at forbrugerne ikke længere er så imponerede over de mobile enheder, at de bliver ved med at købe nye eller opgraderer de gamle.

Andy Brown, Research Manager for Mobile Computing hos IDC kommenterer i analysen, at det er svært for køberne at forsvare udgifterne til at skulle integrere nye enheder i den eksisterende it-infrastruktur eller i organisationen, og at fascinationen af de trådløse enheder er væk.

»Mens introduktionen af nye trådløse enheder som Nokia 7650, O2 XDA og Handspring Treo 270 kommer med nye spændende forme, faktorer og muligheder, så står det stadig tilbage at se, om den nye teknologi alene er grund nok til at slutbrugerne opgraderer,« siger Andy Brown.

IDC vurderer også i analysen at udover den svagere tiltro på nye pda'er fra forbrugerne, så har også andre ting som blandt andet den meget svingende verdensøkonomi gjort, at private såvel som virksomheder har valgt at være forsigtige med investeringer i pda'er.

IDC forventer ikke at salget af pda'er vil stige markant i næste kvartal med mindre producenterne af pda'er vil give forbrugerne nogle reelle grunde til at investere i ny teknologi.