Danskudviklet aluminiumskabel gør livet surt for kobbertyve
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Danskudviklet aluminiumskabel gør livet surt for kobbertyve

Gang på gang bliver togtrafikken forstyrret af kabeltyve, som fjerner kostbare kobberkabler og sælger dem til tvivlsomme skrothandlere. Derfor leder baneoperatører for tiden med lys og lygte efter alternativer.

Et af alternativerne er et special-coated aluminiumskabel udviklet af Hydro Precision Tubing Tønder, et datterselskab af industrigiganten Norsk Hydro.

Virksomheden har længe været specialister i kabler og rørføringer til bilindustrien, hvor lav vægt har høj prioritet. Det er en af teknikkerne herfra, som er blevet overført til det elektriske system til jernbaner.

Hydro Aluminium vil udskifte de dyrebare kobberkabler med massive aluminiumskabler. Illustration: Hydro Aluminium Precision Tubing
Sådan er coatingen opbygget i de nye kabler. Inderst ligger en tynd coating, som det ikke er muligt at fjerne rent mekanisk. Den skal smeltes væk. Illustration: Hydro Aluminium Precision Tubing

Konkret drejer det sig om de jordkabler, som med jævne mellemrum sikrer, at skinnelegemet er forsvarligt jordet. Kabler er som regel mellem fire og seks meter lange.

Læs også: Kilometervis af kobberkabler stjålet fra Banedanmark

Ideen er, at der først lægges en tynd coating med plasttypen PA rundt om det massive kabel. Derefter coates kablet med en traditionel PE-coatning, som man kender det fra almindelige kabler.

Key Account Manager Klaus J.B.W. Sandfeld har været initiativtager til udviklingen af de alternative kabler:

»PA-coatingen kan man ikke bare lige pille af kablerne. Det kræver, at man har adgang til et smelteværk, og dermed bliver hele processen besværliggjort,« fortæller han og tilføjer, at der findes flere Youtube-videoer, som gennemgår, hvordan traditionelle kobberkabler frigøres for deres PE-coating.

Samtidig er prisen for aluminium blot en fjerdedel af, hvad man kan få for kobber. Så selv om tyvene stjæler aluminium, så har Precision Tubing beregnet, at der skal stjæles cirka fem kilometer kabel for at kunne 'tjene' 2.500 kroner.

Læs også: Nu skal kobberfri kabler testes på danske togstrækninger

I modsætning til kobberkabler, som er spundet af mange kobbertråde, er aluminiumskablerne massive. Det betyder, at de ikke på samme måde er bøjelige som kobberkabler og reagerer anderledes på mekaniske påvirkninger.

Precision Tubing har selv gennemført vibrations- og træktests, som viser, at deres kabler kan leve op til de påvirkninger, de vil blive udsat for i den virkelige verden. Men Banedanmark er netop nu i gang med at udføre egne test på udvalgte, men hemmelige, banestrækninger i Danmark.

Resultaterne af de test ser Klaus J.B.W. Sandfeld frem til:

»Foruden Danmark er vi lige nu i kontakt med baneoperatører i Sverige, Norge, Belgien, Østrig og Storbritannien,« fortæller han.

Dokumentation

Sådan fjerne man coatning fra et kobberkabel

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Uden tvivl, men nok endnu flere der begynder at stjæle noget helt tredje da:

Samtidig er prisen for aluminium blot en fjerdedel af, hvad man kan få for kobber. Så selv om tyvene stjæler aluminium, så har Precision Tubing beregnet, at der skal stjæles cirka fem kilometer kabel for at kunne 'tjene' 2.500 kroner

  • 1
  • 0

Hvordan ved tyvene at det ikke er kobber? De vil vel stadig stjæle kablet. Først bagefter kan de jo se at det ikke er hvad de håbede.

Det er netop det der gør livet surt for dem.

  • 0
  • 0

[quote]Hvordan ved tyvene at det ikke er kobber? De vil vel stadig stjæle kablet. Først bagefter kan de jo se at det ikke er hvad de håbede.

Det er netop det der gør livet surt for dem.[/quote]

Lige præcis!

I begyndelsen vil der stadig blive stjålet kabler, men på et tidspunkt vil det ophøre fordi udbyttet er for ringe. Langsigtet tænkning!

Hvis guldsmedene havde 80% af sine smykker fremstillet af "narreguld" hvor kun han og hans medarbejdere kendte forskellen, så ville indbrud hos guldsmede også ophøre med tid.

Det samme skulle man have gjort i enhver gidselsituation for længe siden: I det øjeblik der bliver taget gidsler (eller kapret fly) skulle et eller flere hold commandosoldater storme stedet og uden videre henrette alle gidseltagere uden undtagelse, og uden hensyn til civile tab.
På den måde ville enhver form for gidseltagning og flykapring være ophørt for længe siden, da det ville være det samme som selvmord.

  • 0
  • 0

Det samme skulle man have gjort i enhver gidselsituation for længe siden: I det øjeblik der bliver taget gidsler (eller kapret fly) skulle et eller flere hold commandosoldater storme stedet og uden videre henrette alle gidseltagere uden undtagelse, og uden hensyn til civile tab.
På den måde ville enhver form for gidseltagning og flykapring være ophørt for længe siden, da det ville være det samme som selvmord.

Analogier kan strækkes lidt for langt. Det er intet argument bagved at det også kan ekstrapoleres til kapringer... Skal vi så ikke også indføre
http://www.control.aau.dk/~jdn/fartkontrol...
til fartkontrol. Det vil helt sikkert sætte en stopper for folk der kører for stærkt :-)

god mandag til alle

  • 4
  • 0

Hej
Ja, alu er billigere, men ikke ret meget på metal børser, det er lettere, for tyve, at transportere, har et lavere smeltepunkt, mekanisk givers der et forsøg ved tilpasning til en tilslutning (1 bøj, tilbage retning -> knæk),
Måske, er at udvikle signal anlæg som:

Men jeg er ikke helt klar over hvad de tyve egentlig stjæler, er det strøm (el) kabler, der driver de motorer til skiftespor, som udgår fra "Signal Hytte"?
Fordi, hvis det er det sidste, så er frem førsel af el lagt i 0.7 m dybde og skal opgraves, derimod ligger baneDamnarks kabler, i betongrave paralelt med skinne legemet, så rep eller udskiftning er nemt, Her kommer så de "vise sten", "hvad der er i jord, bliver i jord".
Jeg har ikke hørt om der opgravet, med tyveri for øje, el forsynings kabler,
fordi de bliver 24/7 overvåget af forbrugerne, hvor DSB/ariva/Banedanmark, ikke har samme overvågning, men det er relativt simpelt at ettablere en ohm's overvågning, man skaden er sket og den kan lokaliseres, men skal udbedres, og giver forsinkelser/aflynninger.
men er det ikke S-Togs nette der er ramt?
Så hvorfor ikke, lade S-Toge køre i døgndrift, og det må DSB S-Tog selv regne på, men det vil afskrække, tidsmæssigt kobbertyve at der her 20-30 min kommer et tog på stækningen, i hver retning, Dyrt? ja men det har en afskrækkende faktor, at der er trafik.

Jeg kan få flere ideer, så kontakt nig
MVH
Jens Staal
Aalborg

  • 0
  • 0

[quote] Det samme skulle man have gjort i enhver gidselsituation for længe siden: I det øjeblik der bliver taget gidsler (eller kapret fly) skulle et eller flere hold commandosoldater storme stedet og uden videre henrette alle gidseltagere uden undtagelse, og uden hensyn til civile tab.
På den måde ville enhver form for gidseltagning og flykapring være ophørt for længe siden, da det ville være det samme som selvmord.

Analogier kan strækkes lidt for langt. Det er intet argument bagved at det også kan ekstrapoleres til kapringer... Skal vi så ikke også indføre
http://www.control.aau.dk/~jdn/fartkontrol...
til fartkontrol. Det vil helt sikkert sætte en stopper for folk der kører for stærkt :-)[/quote]

Selvfølgelig kan det ekstrapoleres til kapringer. Nøgleordet er "konsekvent".
Hvis kaprere "bare" skal vælge et fly fra et blødsødent land for stadigvæk at kunne slå gidsler ihjel og få opfyldt alle deres ønsker, så har det naturligvis ingen effekt.

Mht. at køre for stærkt, så er der jo ingen der ønsker dødsstraf for dén "forbrydelse". Især ikke når man tænker på, at selv de mest hardcore fanatikere omkring overholdelse af loven kan komme til at køre "for stærkt" den dag de selv er ved at komme for sent til færgen.

  • 0
  • 0

Hej
her ikke taget (tibageholt, med tvang og våben)
her er tanker om, ubetænksome tyveknægte, der ikke har overvejet deres egen straf, og det er ikke op ri mig at være domstol, det har vi folk til.
ja gerne, hvis disse tyvekngte, kliver ankaget for forstyrelse af samfundsordenen (terror)
Hensigten med indlæget, erat give nogle løsnings modeller, som frem for coating med PE og PTE, men man kunne også mellem de lag lægge er "gas"lag, der udløser en allergisk reaktion

Jeg kan ikke se at en flykapring, hvolket ikke er skat de sidste mange år er sket? der er indført restritioner
Hvordan hænger det sammen med, at rippe BaneDanmark for kobber, jeg kan ikke se en sammenhæng, det er ikke terror, medmindre du kan bevise din påstand!
jeg tror, hvad jeg ikke har belæg for, at der er tale om berigelse for egen vinding skyld, fordi da priserne po råstoffer steg steg antallet at tyverier fra BaneDanmarl og skrothandlere, men hvor ender det?
MVH
Jens Staal

  • 0
  • 0

Ja, alu er billigere, men ikke ret meget på metal børser, det er lettere, for tyve, at transportere, har et lavere smeltepunkt, mekanisk givers der et forsøg ved tilpasning til en tilslutning (1 bøj, tilbage retning -> knæk),
Måske, er at udvikle signal anlæg som:

Men jeg er ikke helt klar over hvad de tyve egentlig stjæler, er det strøm (el) kabler, der driver de motorer til skiftespor, som udgår fra "Signal Hytte"?

Havde du nærlæst artiklen, havde du nok set flg.:

"Konkret drejer det sig om de jordkabler, som med jævne mellemrum sikrer, at skinnelegemet er forsvarligt jordet. Kabler er som regel mellem fire og seks meter lange."

Det vil med andre ord sige, at en typisk jordforbindelse i alu kan indbringe: 2.500,00 kr : 5.000 mtr = 0,50 kr/ mtr x 6 mtr = 3,00 kr - det tror jeg ikke en gang en østeuropæer gider være tyv for.

  • 0
  • 0

.......det kan jeg også!

Et er at man tror at tror at metaltyvene tænker lige som os danske der alle har deres på det tørre. Noget andet er at der stjæles af bitter nødog vore landes ophævelse af grænsekontrollerne gør det let for tyvene at komme her hvor vi ikke passer påvore ting, og omsætte dem til livsfornødenheder.

Det er naivt at tro at ubevogtet aluminium vil blive liggende.

  • 0
  • 0

Selvfølgelig kan det ekstrapoleres til kapringer.

Nej.

A: Det du foreslår i forhold til flykapringer er noget radikalt andet end det du foreslår i forhold til kabeltyve.
Der er ingen parallel mellem at en tyv får et relativt værdiløst udbytte ved en stor procentdel af sine tyverier og at en flykaprer kan være sikker på at dø.

B:
Her er en liste over flykapringer gennem tiderne:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_aircr...

Den illustrerer glimrende svagheden ved dit argument - nemlig at flykaprere har meget forskellige motivationer og metoder.

En del af dem er selvmorderiske og vil hellere end gerne have en konfrontation med politiet - og hvis der er en masse passagerer der dør sammen med dem er det bare en fordel. 9--11 flykaprerne ville heller ikke have ladet sig afskrække af din taktik.

Andre er psykisk forstyrrede og kan nogle gange manipuleres til at overgive sig eller blotte sig så de kan stoppes.

Hvis du læser listen grunding igennem vil du se at en meget stor del af de "succesfulde" kapringer afhang af at flyene kunne lande i en "venlig" lufthavn (i de tidlige dage ofte Cuba).

Rigtig mange passagerers liv er historisk blevet sparet ved at man har forhandlet med flykaprere.

En situationsbaseret strategi (som udgangspunkt altid med kommandosoldater på standby som en mullighed) virker langt bedre end altid at skyde først og så gemme spørgsmålene til retslægen.

  • 0
  • 0

Jeg tror DSB skal satse på jernkabler, hvis det skal være så billigt at tyveknægtene lader det være i fred.

  • 0
  • 0

Jern har desværre en større tendens til at ruste.

Det kan det ikke komme til, hvis det er lufttæt emballeret i en plastkappe.

  • 1
  • 0

Nu er jeg hverken ingeniør eller super intelligent. Men starter på maskinmester til august.
Men der hvor skinnerne bliver skruet fast, på svellerne, der er vel en form for hul igennem svellerne.
Kunne man ikke med en form for "bor", viderføre det hul ned i jorden. Og på den måde gemme jordledningen. Der er trods alt en del af de sveller.
En anden ide, er stadig væk at viderføre hullet ned i jorden. Men sætte jordforbindelsen i forlængelse af bolten til skinnen. Hvilket vil forårsage at de stakkels tyveknægte ikke ved hvor "jord" sidder. Det farlige er joh så, at de begynder at løsne skinnerne, hvilket er lidt værre end en forsinkelse.

  • 2
  • 0

Hej Per.....sveller er idag lavet af beton hvor skinnerne fastgøres med en speciel kraftig fjeder.
Så dit forslag kunne antageligt godt genneføres med et hul i svellen, der forbandt fjederen med lodret jordforbindelse under svellen.

  • 0
  • 0

@ Jesper Ørsted: Det er ikke DSB som skal satse på jernkabler. Hvis der skal satses er det Banedanmark der skal gøre det.
@ Bjarke Mønnike og Per Simonsen. Der er bevægelse (fortrinsvis lodret) i skinne og svelle når et tog passerer. Jeg er bange for at jeres lange bolte vil knække ret hurtigt, alternativt vil de bevæge sig op og ned og dermed miste den gode jordforbindelse.

  • 0
  • 1

@ Lars Verner Jensen

Hvis man ikke kender til hvorledes man normalt optager bevægelser så findes der et maskinelement der på dansk hedder en fjeder. Den er meget ofte lavet af stål :o)

Det vil være et meget lille problem for enhver maskiningeniør at beregne en sådan fjeder. Jeg tror at konstruktionen vil tage ham ca. 5 sekunder at fremstille og han ville næppe bruge længere tid på beregningen. Stål er billigt så at overdimensionere en fjeder med en ekstra vinding vil næppe skade nogen økonomisk.......det virkelige problem hermed er alle de ikke teknikere der skal godkende ideen :o)

  • 0
  • 1

Javel ja. Ingen kan jo vide alt..
Uanset hvad så er det vel et godt spørgsmål hvorfor ingen øjensynligt har prøvet dette endnu. Jeg ved ikke hvor tæt jordforbindelserne ligger. Stod forleden tæt på banen og observerede tog passere. Det lignede flere cm som skinne og sveller gav sig da togene passerede. Jeg ved heller ikke hvor langt et jordspyd skal mokkes i for at få en god jord. Det afhænger vel af forholdene. Mener at det jordspyd vi bankede i var ca 3-4 meter (flere dele med gevind), da vi fik fornyet eltavle og installationer i huset. Det kan nok alligevel ikke sammenlignes med det som bruges på banen.. Selv om man har lange 'ubrudte' skinner i dag er de jo alligevel brudt og isoleret fra hinanden, af hensyn til signaler og atc og hvad det hedder alt sammen. Der må være en god forklaring på at banefolket endnu ikke har brugt din ide. I øvrigt er det ikke kun skinner som er jordet. Det er vidst 'alt' som er i nærheden af banen og som kan lede.

  • 0
  • 0

Grunden for at dette problem diskuteres og det forslag Per Simonsen er fremkommet med ikke er anvendt før, skyldes jo ret ret enkle problemer

Kobber er steget enormt i pris og vi har fået besøg af personer, der normalt ville være stoppet ved grænsen, der har et stort behov for at overleve , og som forsøger at skaffe sig midler dertil ved at stjæle, da der ikke er arbejde i deres hjemlande og heller ikke her, vælges vore ubevogtede værdier.

Det er grundene og skyldes ikke at banefolket sover i timen. Det kan være at der er en læser af dette der er DSB tilknyttet, som synes at Pers forslag er godt....

  • 0
  • 1

Uanset hvad så er det vel et godt spørgsmål hvorfor ingen øjensynligt har prøvet dette endnu.


Det skyldes nok først og fremmest at problemet med tyverierne næppe er så stort, at det i sig selv er værd at skifte ledermateriale for - eller for den sags skyld at gemme jordforbindelserne under svellerne

Én ting er at alukablerne gør livet surt for kabeltyvene, men det skyldes helt andre årsager, at disse, såvel som mange andre kabler, i dag fremstilles i alu i stedet for kobber.

Kobbers ledningsevne er ca 70% bedre end aluminium. Til gengæld er kobber pt ca. 300% dyrere som aluminium, og forskellen forventes at vokse yderligere.

En holdbar stållegering har f.x. kun ca 1/3 af aluminiums ledningsevne.

Så kan man vel selv gætte sig til hvorfor alukabler er værd at foretrække.

  • 1
  • 0

Det jeg og Per taler om er skinne-jord forbindelser.....du ved forbindelsen på et par meter kobberkabel der forbinder skinnen med et jordspyd af rustfrit stål . Når dette jordspyd så er placeret lige under skinnen og gennem et hul svellen er forbundet med skinnen ved hjælp af en fjeder, vil dette ingen målelige tab kunne give.......især hvis man betragter det i lyset af de hidtige udgifter til nye kabler og arbejdsløn for at genmontere disse i området omkring Sjælør station . For der erjo ikke mere kobber og aluminium involveret.

  • 0
  • 0

Det fremgik nok ikke rigtigt af mit forslag, men det var en form for kabel i forlængelse af bolten.
Så man så at sige har gemt forbindelsen i bolten/under svellen.
Ud fra devisen, hvad man ikke kan se, kan man ikke stjæle.
Og da der er relativt mange sveller, pr. skinne. så er der en del muligheder for at gemme det væk.
Men er ikke klar over hvor mange "jord" der sidder pr meter, kilometer.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten