Danskere ville gerne - men har ikke råd til køre miljøvenligt
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Danskere ville gerne - men har ikke råd til køre miljøvenligt

Vi vil gerne køre miljørigtigt, men har ikke råd.

Det er en af konklusionerne på en interviewundersøgelse, som Bilbasen har gennemført i samarbejde med analyseinstituttet YouGov. Her har man spurgt 1.017 danskere mellem 18 og 74 år, hvilken type bil de kører i dag, og om de ønsker at køre mere miljørigtigt.

Hele 34 procent erklærer, at de overvejer at skifte deres nuværende bil ud med et mere miljørigtigt alternativ.

En ny Opel Ampera plug-in-hybridbil koster i Danmark omkring 600.000 kr. Det får mange til at fravælge den, selv om de gerne vil køre miljøvenligt. Illustration: Bjørn Godske

Af alle de adspurgte kører 67 procent i en benzinbil, mens 31 procent har en dieselbil. De sidste to procent fordeler sig ligeligt mellem el- og hybridbiler.

Direktør for Bilbasen Morten Heuing siger om danskernes ønske om mere miljørigtige biler:

»Desværre ligger der en naturlig økonomisk barriere i vælge de mest miljørigtige biler. De nuværende regler omkring afgiften gør købsomkostningerne på særligt hybridbiler ekstremt høje i Danmark, når man sammenligner med andre lande, og derfor er der også mange danskere, der ikke har budgettet til at vælge hybrid, selvom de gerne ville,« siger han.

Det er altså ikke, fordi der mangler miljørigtige biler på markedet. Allerede nu er det muligt at købe Opel Ampera, Toyota Prius plug-in-hybrid, og Volvo er også klar med en plug-in-hybrid med deres nye V60. Dertil kommer elbilerne Renault Fluence Z.E og Nissan Leaf.

I løbet af den nærmeste fremtid vil Renault også kunne levere den nye elbil Zoe på det danske marked.

Dokumentation

Bilbasen

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Statens afgifter fremmer ikke miljøet, men er kun beregnet på at få penge ind i bilskatter.
Som det er nu er det billigst at køre i en stor gammel benzinsluger, som ikke koster meget og derfor er afskrivningerne små.
De små afskrivninger og den lille bundne kapital opvejer fuldt ud merudgiften til benzin.
Hvis vi skal vælge miljørigtigt skal afgifterne ned.

  • 0
  • 0

Det er åbenbart regeringens ønske at danskerne fortsat skal pumpe over 20 milliarder ind i statskassen efter alle omkostninger er betalt.
Dette på trods af regeringen påstår de er grønne...

Ja okay, de har valgt side og ment at det var mere attraktivt at fyre kul og gas af i store el kraftværker end at fokucere på solceller og de har netop hævet afgifterne på bilerne lidt.

Så vores afgifts regeringen har åbenbart ikke tænkt sig at ændre på noget, ud over at belaste borgerne med flere ufattelige og uforstålige afgifter samt skatter, imens den offentlige sektor vokser og vokser...og dermed kræver en større og større indtægt fra de personer som endnu har et job i det private.

Husker godt hvilket ramaskrig der kom fra venstre fløjen da vores tidligere regering reducerede afgifterne på de mindre miljø venlige biler, hvilket de var kraftigt imod.

  • 0
  • 0

20 milliarder ind i statskassen

Det er lige cirka det vi giver i 'ulandsbistand'. Hvor dum kan man være? Danskerne VIL lide, det er ligesom nonnerne, der lider for Jesus.

Jeg har selv arbejdet på ulandsprojekter, det er rent spild af skatteydernes penge. Indien sagde jo også nej tak til mere dansk 'bistand'; den har i bund og grund kun til formål at fremhæve donorlandet (på bekostning af modtagerlandet).

Når Staten går ind, går hjernen ud.

Dertil kommer (Iflg Rockwoolfonden) 40mia tab på indvandring.

Vi som arbejde skulle forene os mod det offentlige snylteri. Mange ingeniører tjener mindre end det kan betale sig for en familiefar at arbejde for, det er da noget svineri!

  • 0
  • 0

Vi som arbejde skulle forene os mod det offentlige snylteri. Mange ingeniører tjener mindre end det kan betale sig for en familiefar at arbejde for, det er da noget svineri!

Når vi praler af at hoveriet blev afskaffet i 1788 så glemmer vi at fortælle hvornår man begyndte at genindføre det, men mon ikke et tidspunkt omkring 1970 er et godt bud?

For hvis vi ikke skulle være hovbønder og slaver for en forslugen offentlig sektor med skattefar som ridefoged så kunne vi måske ligefrem få smag for hvad økonomisk frihed er - den er der jo ikke meget af når vor arbejdskraft er for dyr fordi det meste skal afleveres igen.

Så er det vi knokler for at aflevere det meste af det vi tjener, at vi alle kører i de samme skrabede småbiler og sidder og småfryser derhjemme og kun tænker på hvor vi kan spare!

Ikke underligt at der ikke er mange elbiler på vejene, folk bliver konforme og fantasiløse af den økonomiske undertrykkelse!

Men ligesom det dengang var en fremsynet herremand der hjalp bønderne til frihed, så er det nok nødvendigt at der dukker en fremsynet offentlig herremand op der tør reformere systemet og afskaffe nogle af privilegierne før der sker noget?

  • 0
  • 0

I mange interviewundersøgelser har folk tit gode intentioner, som ikke er udtryk for et ”korrekt” svar.
F.eks. vil mange gerne spise sundere, men det betyder ikke at det kun er et spørgsmål om økonomi, når man skal tage det faktiske valg.

Jeg frygter at næsten alle bilkøbere vil ende med det traditionelle og trygge valg af benzin- eller diselbil, hvis de fik valget i dag. Det selvom man sikrede sig at el eller hybridbiler havde samme omkostning undervejs i hele levetiden.

Gode intentioner opvejer desværre ikke altid usikkerheden ved det ukendte. Så jeg tror ikke på at de 34% rent faktisk ville købe en el- eller hybridbil når det kommer til stykket.

  • 0
  • 0

Desværre har jeg ikke set spørgsmålene, men hvem ville ikke køre mere "miljørigtigt"? Helt bortset fra at miljørigtigt er et yderst luftigt begreb.
Undrer mig at kun 34% ville køre mere miljørigtigt, i betragtning af at det var gratis at svare. Har de 66% syntes spørgsmålet var åndssvagt.
Det svarer vel til at spørge om folk gerne vil have en højere løn.

  • 0
  • 0

Jeg kører en VW Passat 2.8V6 4Motion fra 2000... Kan måske kun klemme 12-13 km/l ud af den på landevejen, men til gengæld har jeg kun en afskriv ning på 3-4000 om året da de grønne afgifter allerede har gjort den næsten usælgelig. Udskiftning til ny(ere) bil med samme eller lign. køreregenskaber koster derfor fuld pris, 450 - 550.000 kr med massive tab til følge, og samme latterlige høje ejerafgifter.

  • 0
  • 0

Det holder lige så længe som ingen køber dem. Skal vi vædde? Det er jo derfor man ikke har lempet for hybrid, for dem gad folk godt købe. Det er solceller om igen, altså i samme sekund folk tager det til sig, så "taber" staten en masse penge (læs: får dem ikke i kassen), og så sætter de straks afgift på og dræber markedet igen.

  • 0
  • 0

Hej.

De mest miljøvenlige diesel- og elbiler bør være billigere. Den kommende VW Golf Blue Motion, der teoretisk kan kører over 31 km /liter diesel, bør have en markant afgiftsnedsættelse.

Ligeledes bør hybridbiler blive billigere.

Det er ikke alle, der vil eller kan nøjes med de små mikrobiler. Singler og familier med lave indkomster bør have råd til 375-425 cm lange biler. Det vil sige biler, der er større end de små mikrobiler.

Jeg har ingen økonomisk interesser i VW.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Taraiksikkerhed
( og Projekt Smørhul)

  • 0
  • 0

Hvis JEG blev spurgt om jeg ville bo i et superisoleret hus med knaldgod komfort og lav varmeregning, så ville jeg da være et fjols at takke nej.

Men selvfølgelig er det prisen der forhindrer mig i at lave mit eget hus om til ovennævnte paradis af en bolig.

Det er synd for mig, jeg skal have statsstøtte - NU!

  • 0
  • 0

Hvis jeg kunne ville jeg gerne købe en hybridbil. Hvis man kunne købe (bare eksempel) en Kia C'eed, som en hybridbil til ca. samme pris som den samme bil med diesel motor, ville jeg med nogen sandsynlighed vælge hybridbilen, især hvis de løbende afgifter også var en smule lavere end på dieselbilen. Men som det er nu, ville jeg nok vælge en dieselbil, når/hvis jeg skal købe bil.

Selvom det måske er en lille smule dyrere i materialepris at bygge et superisoleret klasse 2015 eller 2020 hus, ville jeg projektere mit hus efter 2020 standarden.

  • 0
  • 0

Hmm måske er det ikke kun staten der er skurk med sine skatter og afgifter.
Har en mistanke om at bilproducenterne selv styrer salget af miljøvenlige biler til et niveau der passer dem.
Dvs. et niveau hvor man får afprøvet teknologien, uden at skade den gamle fossile autobranche for meget.
Jeg fatter ikke at en kasse på hjul med en elmotor og et batteri i bunden skal koste på det niveau hvor de ligger.
Jeg tror der er konsensus i auto- og oliebranchen om at der skal tjenes igennem med den eksisterende fossile teknologi inden det uundgåelige skift til en VE drevet bilpark.

Jeg vil sætte en del på at hvis f. eks. VW UP ev. kom på markedet til en pris svarende til den fossile variant, så ville folk købe dem i bundter. Jeg vil godt love at tage en enkelt.

  • 0
  • 0

[quote]20 milliarder ind i statskassen

Det er lige cirka det vi giver i 'ulandsbistand'. Hvor dum kan man være? Danskerne VIL lide, det er ligesom nonnerne, der lider for Jesus.

Jeg har selv arbejdet på ulandsprojekter, det er rent spild af skatteydernes penge. Indien sagde jo også nej tak til mere dansk 'bistand'; den har i bund og grund kun til formål at fremhæve donorlandet (på bekostning af modtagerlandet).

Når Staten går ind, går hjernen ud.

Dertil kommer (Iflg Rockwoolfonden) 40mia tab på indvandring.

Vi som arbejde skulle forene os mod det offentlige snylteri. Mange ingeniører tjener mindre end det kan betale sig for en familiefar at arbejde for, det er da noget svineri![/quote]
Det er da heldigvis ikke alle ingeniører der er koldblodige fakta-folk som dig. Tallene er der orden på, men hvor er din medmenneskelighed?

Vi lever i et af de mest velstillede lande, på trods af at vi ikke alle kører i prius og ampera og du refererer til indvandring som "tab". Det er klart det har været spild af skatteydernes penge på dine projekter, når du har den holdning. Føj.

  • 0
  • 0

Problemet med de forventninger, der stilles til ny bilteknologi, er at prognoserne er urealistiske.
Den bedst sælgende enkeltmodel på de danske bilmarked i 2011 solgte 5.720 stk. Den totale bestand var på 2,2 mio biler.
Med 5 elbilsmodeller på markedet ville en kanonsucces på markedet for elbiler altså betyde et årligt salg på 5 gange 5.720 stk.svarende til 28.600.
Så vidt jeg husker var den oprindelige prognose fra Dong og Better Place, at der skulle være omkring en ½ mio. elbiler i Danmark i enten 2018 eller 2020.
Med et årligt salg på i størrelsesordenen 150.000 nye biler skulle omkring halvdelen af alle solgte biler i perioden være elbiler for at målet kunne nås.
Ovenstående tal viser, at disse forventninger var håbløst overdrevne fra starten - danskerne udskifter simpelthen ikke så dyrt et gode så hurtigt. End ikke hvis Staten fritager dem for afgift.
Og nu tales der om at politikerne vil satse på gas til biler. Muligvis en god idé, men først og fremmest bør politikerne gøre sig klart, at uanset hvor god en ny teknologi er og uanset hvor gode betingelser de giver den nye teknologi (indenfor det realistiske), så tager det rigtigt mange år før det får effekt på bestanden.
Dertil kan man diskutere hvorfor regeringen satser på et område, hvor vi ikke selv har producerende virksomheder og næppe nogensinde får det.
Det virker ikke gennemtænkt.

  • 0
  • 0

Det er ikke småting af hovedløse meninger der lige skulle luftes i dag.

For at vende tilbage til artiklens emne, det er ganske rigtigt at de biler med reel grøn merit er for dyre og det har ikke noget med afgiften at gøre, ej heller noget med batteriprisen.
Man er på mystisk vis enige om fra fabrikanternes side at gøre elbilerne meget dyrere end den reelle forskel i produktionsomkostning.
LGchem celler som dem der bruges i Chevy Volt/Ampera koster 200$/kWh, dvs 3200$ for de 16kWh der er deri eller ca 20kkr. Dem der har med industri elmotorer at gøre ved at en malerbøttestørrelse AC induktionsmotor koster et par tusinde. Altså ikke beløber der kunne vælte en bilpris.

Lad os sige vi tager udgangpunkt i en 80kkr benzinbil og tager 7000kr benzinjunk ud af den og putter 20kkr batteri i, 2kkr motor, 5kkr elektronik så ender vi på omkring 105kkr med moms. Men Mitsubishi iMiev som er tilsvarende (16kWh) blev introduceret til 272kkr i DK i 2011, altså klart mere end det dobbelte af hvad den burde koste. Den er så siden faldet til godt 200kkr.
Da den blev introduceret i japan i 2009 kostede den hvad der svarer til ca 320kkr

Vi vil se priserne komme tættere på omkostninger i takt med at superidiotien aftager blandt bilfabrikanterne. Det går desværre langsomt.
Hvis der var kompetence i vores lederskab var man bevidst om denne problematik og havde kommunikeret nogle knap så subtile krigserklæringer til bilfabrikkerne og hvis de ikke ville lytte til fornuft så skulle DK starte egne fabrikker som nationalt initiativ for at bygge det nødvendige. Det ville gavne på mange punkter.

Men kompetente ledere findes ikke i denne verden. Ikke en eneste nation i verden har gjort dette.

  • 0
  • 0

Min gamle bil som er dyr på brandstof kunne få et længere og grønnere liv som el bil hvis reglerene ikke var så stramme i DK, sådan lidt groft sagt kunne den få nyt liv med en truck motor, en vacumpumpe og lidt billige blybatterier, så kan den bruges til 99% af mit kørselsbehov rundt i byen.
Det kunne fx. kræve en anden nummerplade som betyder at den højst må køre 80 km/timen.
Det tror jeg kunne hjælpe med til at sætte lidt fut i el-bils overgangen.
Åh ja! og tænk om jeg kunne tage den på et el-biltog til jylland og oplade imens vi spiser kiks og spiller wow...
Det vil hjælpe alle os der aldrig køber helt nye biler.

  • 0
  • 0

Harald, ja så længe nye elbiler er så tåbeligt prissat er det faktisk muligt at bygge sin egen for langt under.
Og det er faktisk ikke billigst at bruge bly. lifepo er billigere pga levetid, vægt og dybdeafladning. og lifepo kan være ret så kraftig så man kan nøjes med en lille pakke. f.eks 40km rækkevidde kan dække manges behov.

og ja bureaukraterne fortjener da også dødsstraf på dette punkt men lovsituationen er faktisk lidt uklar. ifølge loven selv er det ganske lovligt at konvertere en bil til eldrift. den skal blot overholde udstødning og støj og man må ikke skære i styrken af bilen. så jeg er faktisk ikke sikker på andet end man bare kan gøre det og få den synet og det var det.
usikkerheden kommer så af at trafikstyrelsen i 2009 laver en 'meddelse' (er det lov?) at hvis man konverterer til elbil så skal den checkes for radiostøj og det kræver de skal gøres i et laboratorie der kan køres en bil ind i.
dvs du skal til tyskland og betale noget ala 20000kr for sådan en test.
og det er her dødstraffen så skulle indføres.

jeg syntes det er ok man vil begrænse radiostøj men det man kunne gøre var at udstyre synshaller med et RF meter så de kunne lave en grov vurdering af hvor radioaktiv bilen er. at kræve en dyr laboratorietest i udlandet er under al kritik. det gør mig ubegribeligt vred at man er så ringe i trafikstyrelsen, og med løst håndled underminerer verdens skæbne.

http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og-K%...

det er gang på gang at der er uendelig ringhed i alle aspekter af elbilens indtog.

jeg har selv overvejet at købe en Audi A2 til 22kkr og putte 20kkr batteri deri der giver ca 30km rækkevidde. men der hænger en russisk roulette af bureaukrati over det.

hvis Martin Lidegaard var bare lidt kompetent blev der givet nogle ordrer til trafikstyrelsen, Darth Vader style men det er han jo ikke. godnat.

  • 0
  • 0

Hej.

De mest miljøvenlige diesel- og elbiler bør være billigere. Den kommende VW Golf Blue Motion, der teoretisk kan kører over 31 km /liter diesel, bør have en markant afgiftsnedsættelse.

Ligeledes bør hybridbiler blive billigere.

Det er ikke alle, der vil eller kan nøjes med de små mikrobiler. Singler og familier med lave indkomster bør have råd til 375-425 cm lange biler. Det vil sige biler, der er større end de små mikrobiler.

Jeg har ingen økonomisk interesser i VW.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Taraiksikkerhed
( og Projekt Smørhul)

Man kan godt høre på dig at du aldrig har ejet en VW.
Vi købte en Golf og Passat kontant og efter 3år stod vi med en bankgæld på 115.000kr i reparationer...ny indsprøjnings system, ny turbo x2, nyt svinghjul og kobling til DSG gearkassen samt en masse småting.

ALDRIG mere folkevogn dertil er kvaliteten og driftsikkerheden ganske enkelt alt alt for dårlig.

  • 0
  • 0

[quote]Hej.

De mest miljøvenlige diesel- og elbiler bør være billigere. Den kommende VW Golf Blue Motion, der teoretisk kan kører over 31 km /liter diesel, bør have en markant afgiftsnedsættelse.

Ligeledes bør hybridbiler blive billigere.

Det er ikke alle, der vil eller kan nøjes med de små mikrobiler. Singler og familier med lave indkomster bør have råd til 375-425 cm lange biler. Det vil sige biler, der er større end de små mikrobiler.

Jeg har ingen økonomisk interesser i VW.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Taraiksikkerhed
( og Projekt Smørhul)

Man kan godt høre på dig at du aldrig har ejet en VW.
Vi købte en Golf og Passat kontant og efter 3år stod vi med en bankgæld på 115.000kr i reparationer...ny indsprøjnings system, ny turbo x2, nyt svinghjul og kobling til DSG gearkassen samt en masse småting.

ALDRIG mere folkevogn dertil er kvaliteten og driftsikkerheden ganske enkelt alt alt for dårlig.[/quote]

Lydere nærmere som om du har været så uheldig at få dig to mandagsbiler! Har aldrig haft problemer med min Passat, kun naturligt slid. Kender i øvrigt mange VW ejere som siger det er noget af det mest pålidelige de har haft. Nu skal debatten heller ikke dreje over i bilmærke religion.

Konverterer den gamle bil

Min gamle bil som er dyr på brandstof kunne få et længere og grønnere liv som el bil hvis reglerene ikke var så stramme i DK, sådan lidt groft sagt kunne den få nyt liv med en truck motor, en vacumpumpe og lidt billige blybatterier, så kan den bruges til 99% af mit kørselsbehov rundt i byen.
Det kunne fx. kræve en anden nummerplade som betyder at den højst må køre 80 km/timen

Jeg er super frisk på den idé. Kunne være fedt hvis man måtte! Tror desværre de får en nedsmeltning hvis man kører til syn med en 80KW el-motor under klappen fremfor en gammel benzin motor - der er jo ingen udstødningsrør hvor de kan stikke sonden i! :-)

  • 0
  • 0

Hej Claus.

Du har ret i, at jeg aldrig har ejet en VW.

Men den kommende VW Golf Blue Motion er bygget på den nye Golf, som har fået flere fine anmeldelser.

Det er jo også muligt, at de nye Golfer ikke har de svagheder, som dem du taler om.

Men nok om VW. Der er benzin- og dieselbiler fra andre mærker, som kører langt på literen. Flere af disse bør efter min mening gøres billigere ved at sænke afgifterne.

Venlig hilsen
Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 0

Hej Claus.

Du har ret i, at jeg aldrig har ejet en VW.

Men den kommende VW Golf Blue Motion er bygget på den nye Golf, som har fået flere fine anmeldelser.

Det er jo også muligt, at de nye Golfer ikke har de svagheder, som dem du taler om.

Men nok om VW. Der er benzin- og dieselbiler fra andre mærker, som kører langt på literen. Flere af disse bør efter min mening gøres billigere ved at sænke afgifterne.

Venlig hilsen
Jan, Projekt S og T

Ja de kører godt og det føles godt. Men når garantien er ophørt efter blot 2år er man efterladt alene og med en meget tom pengepung i værkstedsregninger når mekanikken begynder at gå i stykker.

Ja, du har absolut ret, der skal ske noget med de afgifter..

  • 0
  • 0

Jeg er super frisk på den idé. Kunne være fedt hvis man måtte! Tror desværre de får en nedsmeltning hvis man kører til syn med en 80KW el-motor under klappen fremfor en gammel benzin motor - der er jo ingen udstødningsrør hvor de kan stikke sonden i! :-)

Det er lovligt Martin Bay :)
og elbiler kan ikke komme helt bag på synshaller længere.
der er en video på nettet af en tesla roadster der bliver synet og med skjult kamera kan man se mekanikeren joyride i bilen og vise den til nogle venner :)

  • 0
  • 0

Det er klart det har været spild af skatteydernes penge på dine projekter

Ömer, jeg gik faktisk til sagen med stor entusiasme, og jeg har viet en stor del af mit liv til helhjertet at hjælpe andre, 6år i muslimske lande i Asien, Mellemøsten og Afrika. Jeg har mange gode minder og venner fra den tid.

At jeg mener pengene vi bruger på ulandsbistand og indvandring er spildt, er en dom, ikke en fordom. Men du mener jo nok, at jeg har forbudte holdninger, som per definition ikke er stuerene?

  • 0
  • 0

Peter, du har din fulde ret til at have din mening - men kan ikke forestille mig at man netop med din erfaring kan komme til sådan en konklusion. Jeg tror gerne på at det ikke er alle projekter der har givet de ønskede resultater, men er det så ikke fremgangsmåden og ikke idéen du bør pege kritikken til?

  • 0
  • 0

Jeg tror gerne på at det ikke er alle projekter der har givet de ønskede resultater

Ömer, min konklusion er:

1) Et lands udvikling er et udtryk for dets kultur. Audi og Novo Nordisk kunne ikke opstå i Tyrkiet eller i Bangladesh.

2) At forsøge at 'udvikle' et land udefra gennem bistand er naivt. Langt de fleste ulandsprojekter strander, fordi det implementerede ikke har rødder lokalt.

3) De lande der HAR en kultur der understøtter udvikling, de skal nok finde midlerne.

4) Hvis der kun var nordeuropæere i Verden, ville der ikke være sult og fattigdom. Grunden til fattigdom er kulturel armod, den materielle armod er kun et symptom.

  • 0
  • 0

Nu er det jo et faktum, som de færreste vil bestride, at Sydeuropæerne var noget mere organiserede en nordboerne for 2.000 år siden, så den med at forklaringen alene ligger i nordboernes kultur holder næppe.
Jeg tror mere, at problemerne med udviklingsbistanden er, at den i sig selv har det iboende problem, at modtageren mister sin egen selvrespekt netop i kraft af, at han bliver afhængig af andres hjælp. Mennesker der mister deres egen selvrespekt reagerer typisk enten ved at opbygge myter (såsom at de har ret til ydelserne i kraft af, at donorerne enten nu eller i en fjern fortid har udnyttet dem selv eller deres forfædre) eller ved at påtage sig en offerrolle, så de bliver permanent afhængig af ydelserne.
Modtagerne af bistandshjælp kan derfor kun bevare deres selvrespekt, hvis vi kræver noget til gengæld - vel at mærke noget vi helt tydeligt har brug for. Modtagerne er nemlig ikke dummere end mennesker er flest, så de vil gennemskue med det samme, hvis vi forsøger at snyde på vægten.
Defor ville den allerbedste bistandshjælp være, at EU sænkede sine toldmure og brugte ulandsbistanden til at hjælpe de mennesker i EU der kommer i klemme i kraft af dette over i andre erhverv - vel at mærke også her hjælp til selvhjælp.
Kan man ikke gennemføre dette bør man gentænke bistanden og indtænke sådanne modkrav, men hvilke det skal være er svært.

  • 0
  • 0

Nu er det jo et faktum, som de færreste vil bestride, at Sydeuropæerne var noget mere organiserede en nordboerne for 2.000 år siden, så den med at forklaringen alene ligger i nordboernes kultur holder næppe

Steen, de nordeuropæiske kulturer har udviklet sig siden da. Kultur er ikke statisk, og slet ikke over 2000 år.

Hvis man i det fattigste land i Afrika, erstattede befolkningen med nordeuropæere, ville landet indenfor 10 år være udviklet, have moderne landbrug, banker, retssystem osv. Problemet med udvikling er, at vi tror vi kan påtrykke det udefra.

  • 0
  • 0

Nej kultur er ikke statisk - det var sådan set min pointe.
Uanset om du ret er din pointe jo totalt uinteressant. Men nogle lande er gået fra et stade som meget fattige til at være på niveau med de europæiske lande. Hvis kulturen var det eneste afgørende ville det jo være uladsiggørligt. , der har løftet dem
Altså har disse lande truffet nogle beslutninger, der har løftet dem - f.eks. i høj grad integreret deres økonomier i verdensøkonomien, omend det ikke kan være hele forklaringen.
Der er også noget, der tyder på at meget store og værdifulde råvareforekomster er kontraproduktivt, da diktatorer dermed kan gør sig uafhængige af deres befolkning.
Sådanne pointer er mere interessante, da de ikke efterlader de rige lande impotente i forhold til udviklingslandene, men istedet giver mulighed for at findeløsninger istedet for at lade stå til.
Men det kræver selvfølgelig at regeringer er villige til at reagere på indsigter fremfor blot at fortsætte som hidtil. Men muligheden for indsigter er tilstede, hvis man blot foretager grundige sammenligninger med de lande, der lykkedes med at komme ud af fattigdom og dem der ikke er.
Og specielt i Asien er det gået meget forskelligt for lande der på mange måder ligner hinanden kulturelt.

  • 0
  • 0

Og specielt i Asien er det gået meget forskelligt for lande der på mange måder ligner hinanden kulturelt.

Jeg kan ikke følge jeres debat, men kan godt genkende dette fænomen.

Sydkorea og Japan som ligner hinanden meget på kulturelt plan er i de sidste 10-15 år gået i hver deres retning på teknologi og som resultat også økonomisk.

Jeg tror at det er umuligt at koge det ned til det kulturelle uden at tage bl.a. miljø og geografi som påvirkende faktorer.

  • 0
  • 0

Helt enig, men mit afgørende point er, at de interessante faktorer at fokusere på er dem, man kan påvirke. Og at det er muligt at finde lande, hvor det lykkes og sålænge det er tilfældet, behøver man ikke opgive.

  • 0
  • 0

Sjovt på denne dag hvor vi får den første snert vinter og folk samtidig skal på arbejde.
Falck har ved middagstid rykket ud til 900 fossil-biler der ikke kunne starte.
:-D
Modstandere af El-biler fremhæver ellers ved enhver given lejlighed at den slags assistance kun er nødvendig for El biler.

  • 0
  • 0

Ja det er 0,4 promille af fossilbilerne, der havde problemer. Prøv at regne det tilsvarende tal ud for el-biler.

  • 0
  • 0

Sydkorea og Japan som ligner hinanden meget på kulturelt plan er i de sidste 10-15 år gået i hver deres retning

Sikke noget sludder, Japan har bare været lidt foran tidsligt, men de har da begge excelleret udi consumer products og sværindustri, bilindustri og den slags. Stil dem sammen med Tyrkiet eller Bangladesh, så er Japan og Sydkorea som to dråber vand.
Har du nogensinde set et kvalitets industriprodukt fra Tyrkiet? Hahaha, de kører stadig rundt i hestevogn mange af dem! Eller hvad med et mikroskop lavet i Bangladesh? Bangladesh er totalt ædt op af korruption, selv hvis al Verdens bistand gik til Bangla-land, ville befolkningen bare stige fra 160 mio til 1600mio. En komputer lavet i Tyrkiet?! Helt ærligt, jeg tror ikke jeg kan mindes nogetomhelst lavet i Bangla eller Tyrkiet udover skjorter. er der nogen der har nogle erfaringer? Og de vil med i EU!!??? 2XGrækenland på varig bistand!! Arrrrggg, jeg kvæles.

Japan og Sydkorea har begge en forfinet og indsigtsfuld kultur, og det er baggrunden for at de kan lave produkter der inspirerer forbrugeren.

  • 0
  • 0

Har du nogensinde set et kvalitets industriprodukt fra Tyrkiet?

Det er nok en smule forenklet, Tyrkiet er et lavprisland, men af 80 mio mennesker har de måske flere der lever i et industrisamfund end der er danskere i det hele taget!

Dels kræver et stort militær både jernindustri og meget andet, dels er det vel attraktivt at lægge produktion også at relativt højteknologiske produkter der fordi det er billigt, køber du f. eks. et 10 kV tavleanlæg kan det sagtens være lavet i Tyrkiet!

  • 0
  • 0