Danskere opfører højbro hvor ikke to tværsnit er ens
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Danskere opfører højbro hvor ikke to tværsnit er ens

Anlægsarbejdet på en af Sveriges længste højbroer er nu gået i gang. Dens eksistens har ellers hængt i en tynd tråd, siden et dansk projekt vandt den internationale designkonkurrence for 16 år siden.

Sundsvallbroen, der bliver opført af det danskledede PBM-konsortium med Pihl & Søn og ISC som rådgivende ingeniør, skal stå færdig i oktober 2014.

Læs også: Dansk bro vinder i Sundsvall

Læs også: Sådan skal dansk bro sno sig over Sundsvallfjorden

»Og det er en konstruktionsmæssig udfordring, for ikke to af broens tværsnit er ens,« siger Jan Mynborg, der er ansvarlig for Pihl & Søns aktiviteter i Sverige.

Dét faktum skyldes nogle helt andre danskere, nemlig den gruppe, hvis forslag i 1996 vandt designkonkurrencen.

Broen blev tegnet af KHR Arkitekter som en 'dobbeltkrum' konstruktion, der krummer i både planen og højden. Oven i købet har broen tværfald og udvider sig samtidig i bredden fra midten mod vederlagene.

Nyt design fra A til Z

»Det er ikke sådan, at vi bygger videre på det oprindelige forslag. Det var kun et principforslag om broens udseende, så geometrien skulle holdes. Vi har skullet designe broen fra A til Z,« siger Jan Mynborg.

Den 1,5 milliarder kroner dyre bro slynger sig over Sundsvallfjorden knap 400 kilometer nord for Stockholm, hvor den bliver en del af den østsvenske motorvej. Broens samlede længde er 2,1 kilometer - 1,4 km stålbro over fjorden og 700 meter tilslutningsfag og ramper.

P.t. arbejdes der med brofæsterne, og til april går arbejdet i gang ude på fjorden, fortæller Jan Mynborg:

»Når isen er væk, skal vi støbe fundamenter og spunskasser og lave understøbningen til stålkonstruktionen. Funderingen af bropillerne er også ret tricky, fordi en stor del af det eksisterende bundmateriale skal udskiftes, og vi er nødt til anvende 48 meter lange spunsjern. Det skal være færdigt, inden vi kommer ret langt ind i 2013.«

Stålsektion fra Tyskland og Polen

»I 2013 skal vi have monteret stålsektionen. Ifølge kontrakten skal vi være færdig med udgangen af oktober 2014, men vi tror, at vi bliver færdige før, så vi kan få lidt bonus,« siger Jan Mynborg, der ikke vil udtale sig om bonusens størrelse, men kalder den 'et acceptabelt klap på skulderen'.

Broens hyppigt varierende tværsnit komplicerer i første omgang produktionen af ståldelene og siden montagen af brosegmenterne.
Ståloverbygningen bliver lavet i Tyskland. Derfra bliver den sejlet til Stettin i Polen og samlet og sendt videre i sektioner på op til 170 meter, som er næsten 2.000 ton tunge.

Ud over Pihl og ISC består brokonsortiet af tyske Max Bögl og Joseph Möbius. Max Bögl er specialist i at fremstille stålkonstruktioner og Joseph Möbius i geoteknik og fundering- og anlægsarbejder.

I Sverige er det slet ikke så usædvanligt, at det ikke er designkonkurrencens vinderkonsortium, som skal udføre projektet, fortæller transportdirektør Ib Enevoldsen fra Rambøll, som var en af gruppens deltagere:

»I designkonkurrencer har deltagerne ingen rettigheder. Vi var i den situation, at bygherren ikke ville anerkende, at vi havde vundet og derfor skulle være bygherrerådgiver. Det er man ret kold over for i Sverige. Så da Trafikverket valgte at udbyde projektet i totalentreprise, fik vi lov at byde i den nye udbudsrunde for to år siden, men kom ikke med.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først