Danskere: Fremtidens hybridbil kører på træsprit

Glem alt om store, eksplosive brintbeholdere i bunden af fremtidens miljøbiler. Et dansk energiprojekt vil ombygge den danske brintbil Hywet til at køre på methanol, også kaldet træsprit.

Dermed bliver en netværk af brinttankstationer med brint under tryk helt overflødigt, fordi træsprit kan flyde ud af tankstationernes standere på samme måde som benzin.

Træspritten fylder også langt mindre end brint, eksempelvis skal der bruges 50 liter brint til at opnå den samme mængde energi som syv liter træsprit. Det er en fordel både på tankstationer og i bilen.

Den ombyggede brintbil bliver forsynet med en pakke lithium-ion-batterier for at øge rækkevidden og hjælpe til i spidsbelastninger. Det betyder, at bilen både skal lades op med el og påfyldes træsprit.

Trods det ekstra arbejde for bilisten er netop den slags hybridbiler fremtiden, mener Lars Udby, der er direktør i firmaet Cemtec fra Hobro, som gennemfører løbende undersøgelser af, hvilke teknologier, der har fremtidspotentiale.

»Vi ser helt klart elbilen som fremtidens bil, men det bliver i form af forskellige slags hybrider,« siger han.

Methanol kan blive energikilde i nødstrømsanlæg

Forskere verden over har allerede vist, at brintbiler kan køre på methanol ved brug af en reformator, der spalter methanolen, men det danske projekt bliver det første, der gør forsøget med en højtemperaturbrændselscelle.

Fordelen ved en højtemperaturbrændselscelle er, at den er langt mere driftsikker, fordi den har en drifttemperatur på 180 grader, der brænder de urenheder væk, som normalt vil stoppe en lavtemperaturbrændselscelle med en temperatur på mellem 70 og 80 grader.

Den mere driftsikre brændselscelle gør også systemet velegnet som nødstrømsanlæg til blandt andet telekommunikation, hvor det danske firma Dantherm allerede har udviklet og dokumenteret, at brændselsceller og brint er en billig og sikker løsning.

Med træsprit som energikilde kan Dantherm udskifte de store brintbeholdere med mindre tanke.

I alt skal der bruges mellem tre og fire millioner kroner på arbejdet med at få Hywet til at køre på træsprit. Bilen skal være klar om et år. Ud over Cemtec og Dantherm deltager Aalborg Universitet og firmaerne Serenergy og Lithium Balance i projektet.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

opladningsdelen kan vel springes over, hvis brændselscellen dimensioneres så den i gennemsnit producerer mere strøm end bilen bruger.

  • 0
  • 0

Hvad kan mon virkningsgraden blive og er der noget spildvarme til opvarmning af bilen om vinteren? Hvis træspritten er biologisk er det CO2 uskyldigt,men ellers bør man sammenligne en forbrændingsmotor på naturgas med brændselscellen på sprit lavet af naturgas.

  • 0
  • 0

Som der skal bruges 50/7 af i forhold til metanol. Er det 0,09 g, som er vægten af en liter luftformig brint. Eller er vi ude i noget der svarer til at jeg siger at jeg kan trække vejret en halv time på en liter luft. Hvad jeg nok godt kan hvis der menes med en halv liter af kapasiteten af en 300 atmosfæres trykflaske.

  • 0
  • 0

Det er oftest noget billigere at bruge en stationær energikilde (elværket) end en mobil ditto.

Martin.

  • 0
  • 0

En brændselscelle har stadig "kun" en virkninggrad på ca. 45% - mere end halvdelen af energien bliver til varme, og det har vi måske kun brug for i bilen om vinteren.

Lad hellere brændselscellen blive hjemme i huset, hvor den kan producere el og opvarmning. Lad bilen være en batteridrevet elbil i stedet og lad batterierne op fra den stationære brændselscelle.

Per Praem

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten