Danskere dropper cyklen uden for storbyerne

Siden 2006 er andelen af de transportture, der foregår på cykel, faldet med 0,17 procentpoint per år. Faldet er især sket i de kommuner, som ligger tæt på hovedstaden, og i de større provinsbyer.

Ifølge Thomas Alexander Sick Nielsen, der er forsker på DTU Transport og står bag undersøgelsen, så skyldes det efter alt at dømme, at danskerne bor stadig længere væk fra deres arbejde. Det skriver Politiken.

Faldet er altså sket i byer som Ringsted, Sorø, Holbæk, Svendborg, Middelfart, Hedensted, Randers og Viborg, men byer som København, Odense og Aarhus har oplevet en stigning i antallet af cykelture.

»Det er mellemstore provinsbyer, der har mistet en del arbejdspladser og anden aktivitet, og som derfor har skiftet karakter, så de nu er en slags annekser og bosætningsområder for de store byregioner i nærheden,« forklarer Thomas Sick Nielsen.

Danmarks Cykelistforbund håber, at de nye tal vil få regeringen til at fremme bedre cykelparkering og bedre mulighed for at kombinere cykel og tog.

Det er transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) enig i. Hun kalder bedre cykelparkering for et helt afgørende element:

»Det fungerer ikke i dag, hvor man næsten sikkert får stjålet sin cykel på Hovedbanen, hvis den ikke er gammel og slidt,« siger ministeren.

Rapporten er baseret på omkring 400.000 interviews med danskere om deres transportvaner og præsenteres på konferencen ’Tag cyklen alvorligt’ på Christiansborg i dag.

Emner : Biler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

desuden er det en dagsrejse bare den ene vej, når man pendler fra den nedprioriterede del af landet

  • 2
  • 0

Og jeg troede at det var de dårlige undskydningernes skyld.

  • 1
  • 0

Siden 2006 er andelen af de transportture, der foregår på cykel, faldet med 0,17 procentpoint per år

  • der må være anvendt en ret præcis metode for (troværdigt) at registrere så små udsving; gad vide hvilken!?
  • 0
  • 2

Mon dog ikke at en forskydning i aldersfordelingen også spiller en rolle? Flere og flere unge flytter jo til de større byer. Jeg cyklede (!) lige over til Danmarks Statistiks portal, og deres kommunefordelte demografiske statistik viser, at en københaveners gennemsnitsalder er 36 år (i Aarhus er det 37), hvilket er 4 år under landsgennensnittet. I mange af de mellemstore købstæder er folk i gennemsnit 41-42 år gamle. En del af forklaringen på de relativt mange københavnske cyklister skal velsagtens søges her?

  • 3
  • 0

Trafikplanlægger må typisk være bilister, evt. allerhøjst motions- og fritidscyklister - for vejnettet planlægges jo - som standard - kun til bilkørsel, selv lastbiler og busser har trange vilkår. Obs. at København med omegn er et særtilfælde, realiteten i resten af landet, er at gader og veje er for snævre og med for mange skjulte kurver og kryds, til at det tilrådeligt at cykle-pendle på dem. Anlægges cykelstiger, lægges disse oftest ude i terrænet. Med en forhøjet anlægs- og vedligeholdelses pris samt større cykelafstande - som følge. En virkelig cyklist "dræber", er dog trafikreguleringen med lyssignal og tilhørende ventetider, i stigende omfang styret med aktiveringsknap - her opfordres vi ligefrem til at bruge bil - alt andet er jo for tåbeligt. Tanken om - at bilisten ved ankomsten til et trafiklys, kun kan aktiver et signalskift, ved at trække ud til vejkanten, og placerer et hjul i en lille afmærket zone, er latterlig. Skulle samme bilist, så oveni købet, se at gående og cyklister uforstyrret fortsætter frem, imens blisten pænt må vente på næste tur - ville revolutionen være et faktum. At det er dagligdagen for mange fodgængere og cyklister - i f.eks. Aalborg - glemmes i forargelsen over at nogle cyklister cykler for rødt - når tålmodigheden svigter. Alt for ofte er trafikplanlægningen i direkte modsætning til de politiske ambitioner.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten