Dansker søsætter verdens største privatbyggede ubåd
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Dansker søsætter verdens største privatbyggede ubåd

Den danske ingeniør og kunstner Peter Madsen, også kaldet Peter Ubåd, har bygget verdens største privatbyggede ubåd og planlægger en jordomsejling med inspiration fra forfatteren Jules Verne.

På lørdag klokken 12.00 søsættes ubåden UC3 Nautilus, der er bygget af en oversavet vindmøllemast med en diameter på to meter.

Søsætningen foregår ved det gamle B & W skibsværft over for Langeliniekajen og sker i samarbejde med kunstnerprojektet MS Half Machine, som har til huse på det 580 tons tunge genbrugsskib ved Teglholmen i Københavns Sydhavn. Det fremgår det af en pressemeddelelse fra Arealudviklingsselskabet, der har givet tilladelse til søsætningen.

Efter søsætningen vil ubåden bliver sejlet hen til sin plads på siden af MS Half Machine, hvor der bliver opført en »ubådsdans« på toppen af ubåden omkring klokken 18.00.

Sealing the hatch of the UC3 Nautilus submarine from Sonny W. on Vimeo.

Sov på madras i værkstedet

Peter Madsen har arbejdet de sidste år på båden sammen med 24 andre, og i perioder har han sovet på en madras i værkstedet for at holde fuld damp på arbejdsprocessen. Selv har han ingen uddannelse ud over studentereksamen, selv om han har forsøgt at læse til ingeniør. Men i perioder laver han maskiner for Teknologisk Institut.

»Det er et politisk budskab om frihed. Du kan bare dykke ned i uger, og så er du bare væk for omverdenen. Der er ikke fundet en sikker måde at spore ubåde på endnu. Du kan bevæge dig frit og ubemærket. Det er ren anarkisme« siger Peter Madsen til Nyhedsavisen.

UC3 Nautilus er den tredje af Peter Madsens ubåde og vejer 32,5 tons. Den har plads til mellem tre og otte personer og indeholder blandt andet et smalt rum med to senge og et lille køkken med kogeplader og miniovn.

Flere skibsproducenter har sponsoreret dele af ubåden, og det har holdt prisen nede på 1,5 millioner kroner.

Ubåden måler 17,8 meter, og dermed ligger den under grænsen på 25 meter, hvor der eksisterer lovgivning om ubåde i Danmark. Dermed undgår Peter Madsen en lang kamp med myndighederne, noget han tidligere har oplevet, da han forsøgte at sende en raket til vejrs.

På spørgsmålet om han ikke er en smule skør, svarer Peter Madsen ifølge Nyhedsavisen.

»Jamen, måske er det ikke mig, der er skør, men resten af verden, der sidder hjemme ved sit fjernsyn og forstadsvilla. Det handler om at følge sine drømme.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Søsætningen foregår ved det gamle B & W skibsværft over for Langeliniekajen og sker i samarbejde med kunstnerprojektet MS Half Machine, som har til huse på det 580 tons tunge genbrugsskib ved Teglholmen i Københavns Sydhavn.

Jeg Googlede lige begrebet, men det eneste relevante var noget om et vikingeskib bygget af (brugte?) ispinde - altså et sandt genbrug.

Hvad er det på B & W?

  • Søren
  • 0
  • 0

...finder Ingeniøren ud af, hvem deres målgruppe er? I mine yngre dage ville jeg have forventet at finde en sensationalistisk, rodet, forvrøvlet og aldeles u-researchet artikel som denne i "Ugens Rapport". Jeg er sikker på, at der også idag er drengerøvs-blade med læsere der ville lade sig udsætte for "journalistik" af denne skuffe uden at kny.
Jeg tillader mig imidlertid at tro, at jeg ikke er den eneste der har højere forventninger til Ingeniøren, både med hensyn til form, indhold og faktuel troværdighed.
Det der med formen skal jeg ikke kommentere nærmere; det er jo subjektivt og enhver kan danne sig sin egen mening, kendskab til UC3-projektet eller ej.
Med hensyn til det faktuelle, kan der skrives en fejlliste der stort set ville blive lige så lang som artiklen. Dem vil jeg ikke liste her, men lad mig lige slå et par ting fast:
UC3 er IKKE bygget af et vindmølletårn, eller noget som helst andet "oversavet". UC3 er designet og bygget som ubåd, helt fra bunden.
UC3 er ikke Peter Madsens; den er faktisk ikke "nogens". Vel er Peter Madsen den absolut centrale person i projektet, men han er lige så lidt ejer af båden, som nogen af alle vi andre entutiaster bag projektet.
Det burde være overflødigt at nævne, at hverken Peter Madsen eller nogen af vi andre i gruppen har været kontaktet af journalisten, forud for denne artikel.

Med venlig hilsen
Peter Blazejewicz

  • 0
  • 0

Interessant projekt! Hvis man kan dykke ned i uger og väre väk for omverdenen, maa der jo virkelig väre en del tekniske problemer som har skullet löses. Hvilken form for fremdrivning bruges og hvad er specifikationerne?

At der ikke er köjer til alle og at besätningen maa sove i hold er jo et kendt fänomen fra andre ubaade.

Og saa lige et spörgsmaal til galleribillede nr 2: Hvad bruger man egentlig en stor rundsav til i en ubaad?

Mvh Per Grunth

  • 0
  • 0

Som det burde fremgå af mit tidligere indlæg, skal oplysningerne i artiklen tages med et stort gran salt. Denne artikel ser ud til at rumme summen af samtlige fejl i tidligere artikler og omtaler i diverse medier, og er i hvert ikke baseret direkte på oplysninger fra nogen af os i gruppen.

UC3 har et diesel / elektrisk maskineri. Fremdrivning på overfladen sker med dieselmotor via gear og kædetræk til skrueakslen. Neddykket drives båden af en DC motor, ligeledes koblet til skrueakslen via kædetræk. Der forefindes også en dieselgenerator med mulighed for direkte udtag af 230/400 VAC.
I tilfælde af havari på hovedmotoren (diesel), vil der kunne sejles med reduceret fart ved drift af diesel-generator og el-motor i forening.
Energi lagres i ca. 1,5 t batterier. Hertil kommer selvfølgelig diverse hjælpemaskineri, såsom højtryks-kompressor, lænsepumpe, trimpumpe, etc.

Der er ikke kapacitet til at være neddykket i flere uger. Alt afhængigt af, hvor meget der køres med skruen og hvor mange personer der er ombord, er endurance fra nogle timer til nogle få dage.

"Rundsavsklingen" er i virkeligheden et dobbeltradet tandhjul på skrueakslen, hvortil effekten overføres fra hhv. dieselmotor og el-motor.

Med venlig hilsen
Peter Blazejewicz

  • 1
  • 0

Hehe Peter,

Det er vel oplagt at kommentere på Ingeniørens åbenlyse selvmodsigelse.

"Den danske ingeniør og kunstner Peter Madsen, også kaldet Peter Ubåd......"

Versus

"Selv har han ingen uddannelse ud over studentereksamen, selv om han har forsøgt at læse til ingeniør."

/Jørgen

PS: iøvrigt fedt at det er lykkedes jer at bygge sådan en 'drønnert'

  • 0
  • 0

Da jeg var ung ingeniør, var Ingeniørens Ugeblad skrevet af ingeniører og var et sobert og vederhæftigt blad. Man kunne trygt stole på hvad der stod i det, og på at artiklerne gav svar på de tekniske spørgsmål som en teknisk kyndig læser måtte forventes at sidde med. Nu er jeg kommet i efterlønsalderen, og det er desværre mit indtryk at det er gået jævnt ned ad bakke med Ingeniørens vederhæftighed siden da. Det viser Peters indlæg også.

Ingeniørens ledelse har 17 dårlige forklaringer på hvorfor bladet skal skrives af journalister der åbenlyst ikke har forstand på den teknik de skriver om, og som åbenlyst ikke kender vores meget præcise og bevaringsværdige fagsprog. Jeg er ked af det på standens vegne, men jeg havde dog aldrig forestillet mig at det stod så galt til som Peter fortæller. Denneher historie er måske den værste siden bladet foreslog at man skulle sejle vest om nordpolen?

Man kan tydelig se i debatspalterne at bladet nu i meget høj grad læses af ikke-ingeniører - mon det er dem, redaktionen satser på?

Borset fra det - Til Lykke med en utrolig flot teknisk præstation!

  • 0
  • 0

Jeg har ikke noget imod at få kritik for mit arbejde som journalist, men den ovenstående kritik er simpelthen forfejlet. Historien om ubåden havde redaktionens meget store opmærksomhed, og vi valgte lang tid før søsætningen at tage kontakt til de gæve ubådsmagere på B & W, men det lykkedes ikke at få et interview i stand, øjensynligt fordi der havde været utilfredshed med en tidligere artikel fra en tidligere journalist om en tidligere ubådssøsætning. Derfor valgte vi, at skrive en historie om søsætningen på baggrund af en tynd pressemeddelelse fra Arealudviklingsselskabet og en artikel fra nyhedsavisen, som havde fået lov til at besøge ubåden.

At det så efterfølgende viser sig, at Nyhedsavisens artikel er fyldt med fejl er jo beklageligt, men da vi ikke kunne få et interview i stand med ubådsmagerne, er det jo svært at komme sandheden meget nærmere.

I stedet valgte vi, at skrive en kort artikel om søsætningen med et galleri fra hjemmesiden og efterfølgende en reportage fra søsætningen med video og galleri. Jeg håber naturligvis, at vi kan komme længere ned i detaljen omkring denne spændende ubåd, og det kunne være oplagt at lave en ny historie om de første sejlture, hvor vi forklare om alle de tekniske detaljer ombord.

MVH Thomas Djursing, Ingeniøren

  • 0
  • 0

Jeg vil lige høre om hvilken Batteri der er i UC3 er det mon et Rørcelle Batteri, og i såfald hvordan ungår i Udvikling af Brint&Ilt i UC3 under sejlads
når jeg spørger om det så er det fordi jeg har også haft planer om at konstruere en U-Båd, under opladning udvikles jo begge dele men under afladning sker det ikke medmindre en celle bliver afladet før de andre, så vil den ved fortsat stømgennemgang blive ladet op Modsat, og derved afgive Knaldgas.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten