Dansker får eneret til at producere og sælge Nimbus-motorcyklen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Dansker får eneret til at producere og sælge Nimbus-motorcyklen

Nimbus-motorcykler har ikke været produceret siden 1960. Alligevel har alle en historie, hvori der indgår en Nimbus, siger iværksætter Claus Støvlbæk Clausen fra Grenå.

Nu vil han bygge Nimbus-motorcykler, som de så ud dengang, men i en version, hvor de samtidig lever op til vores dages sikkerheds- og miljøkrav.

»Jeg fik ideen under bruseren og skyndte mig ned og ringede til Nilfisk-Advance A/S, som stadig har alle rettigheder til navn og teknik. Men de havde nogle måneder tidligere netop indgået en aftale om at overdrage rettigheden til brug af mærket til en anden,« fortæller han.

Sådan så Nimbus motorcykel type C ud, da den blev produceret af Fisker og Nielsen. Her er det en Model 'Sport' fra 1950. Modellen havde kælenavnet 'Humlebien', og i alt blev der produceret 12.000 styk. Illustration: wiki

Men Claus Støvlbæk Clausen er en vedholdende mand, og da han jævnligt i tiden derefter kontaktede Nilfisk-Advance A/S for at høre, om aftalen var endelig, endte det med, at han blev inviteret til et møde. Aftalen med den anden part var faldet til jorden, og Nilfisk ville gerne have Claus Støvlbæk Clausen til at komme med en plan.

Den er nu ved at falde på plads, og Nilfisk-Advance A/S har overdraget alle rettigheder og tekniske tegninger:

»Vi skal nu i gang med at redesigne motorcyklen. Det er klart, at nogle af de ting, som har gjort motorcyklen ikonisk, rører vi ikke ved. Det er for eksempel styr, kardanaksel, sidevognen og lyden,« fortæller han.

Nogle dele skal dog designes om, for eksempel tanken og lygterne, så man tydeligt kan se, at der er tale om en ny og moderne motorcykel, tilføjer han.

Selve designfasen kommer til at tage de næste ni måneder. Herefter er det planen, at en egentlig produktion skal sættes i gang:

»Vi har den fordel, at der ikke er noget eksisterende produktionsudstyr, som skal tilpasses en ny produktion. Det er derfor mit håb, at vi kan producere her i Danmark. Nimbus er jo en dansk motorcykel, og det hører med til historien, at den er produceret i Danmark,« siger han.

Håber på B&O-direktør i bestyrelsen

Claus Støvlbæk Clausen indrømmer, at han har skævet en del til den måde, den britiske motorcykelproducent Triumph blev reddet i 1990’erne - endda med den danske direktør Tue Mantoni i spidsen. Udgangspunktet minder om, at man hos Triumph også startede fra bunden af med helt nyt produktionsudstyr.

Derfor håber Claus Støvlbæk Clausen da også, at han kan lokke Tue Mantoni, der i dag er direktør for B&O, ind i bestyrelsen for det nye selskab.

På nuværende tidspunkt er kun 20 procent af finansieringen på plads, men da der ikke skal bruges så mange penge i opstarten, bekymrer det ikke Claus Støvlbæk Clausen:

»Vi mangler stadig to-tre private investorer, men udsigten til fortjeneste er så god, at de nok skal komme,« siger han.

Hvis alt går vel, vil produktionen gå i gang i midten af 2015.

Claus Støvlbæk Clausen må skuffe dem, som håber på at køre på en moderne udgave af 'kakkelovnsrøret'.

»Nej, den har vi ingen planer om at genskabe.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det bliver spændende om der kan bevares Nimbussens sjæl og karakteristika med nyt design, eller om det blot bliver noget der "ligner"

  • 4
  • 0

være en god ide, at fastholde stellets konstruktion, da det i høj grad er det der giver holdbarheden og Nimbussens udseende. Ked af, at de vil ændre på tanken. Flot som den er.
KISS - keep it simple - er nok nøglen til at det lykkes uden at det bliver rive dyrt.
Gad vide hvad motoren vil kunne holde til udført i moderne materialet. Det åbne ventilarrangement bør naturligvis bibeholdes.

  • 3
  • 0

........ I 1934......men dens køreegenskaber og motorstyrke er ikke i klasse med nutidige motorcykler. Det ville den sikkert have været hvis Anders Fisker ikke var blevet ramt af kræft.

Når det er sagt vil jeg ønske Claus Støvlbæk Clausen al mulig held med projektet.

  • 3
  • 0

...det får de brug for!

Det bliver ikke let at få noget i det design til at overholde moderne sikkerheds- og emissions-krav. Luftkølet duer ikke, slet ikke til en række firer på langs i stellet, og karburatorer er naturligvis helt udelukket.

Lær af Triumph og genbrug navnet, men intet andet! Design en ny cykel med et flot dansk særpræg.

  • 6
  • 2

Ja hvad kan sådan en fætter koste, i danske priser og på danske plader anno 2015?

Den bliver garanteret kun for liebhavere, da alt jo skal specialfremstilles. Og hvor mange kan de bygge/sælge pr år, det bliver nok ikke som i Nilfisk´s storhedstid, hvor de var afgiftsfri?

  • 3
  • 1

være en god ide, at fastholde stellets konstruktion, da det i høj grad er det der giver holdbarheden og Nimbussens udseende.

Som Nimbus ejer på nu 20'ene år ønsker jeg også projektet held og lykke. Hvor kunne det være fedt hvis det lykkedes.

Mht. stellet, så er det flade, nittede pladestel blødt som smør i tværretningen. På langs er den relativ stiv, men det er ikke nok hvis den skal leve op til moderne motorcyklers præstationer. Særligt når min sidevogn er spændt på kan man mærke stellets svagheder. Man kunne evt. lave et stel af rektangulære profiler, således at stellet fra siden ville ligne det gamle, samtiddigt med at det blev mere stift.

Mht. bagstellet eller mangel på samme, så tror jeg ikke de slipper for at lave en eller anden form for affjedring af baghjulet.

Nye og effektive bremser står nu også højt på min ønskeseddel.

Guy

Nimbus C fra 1936 med 1954 Bender sidevogn

  • 6
  • 0

Jeg håber de laver en Triumph Bonneville på dem.

Det vil sige, at looket er det samme, men al teknologien er spritny. Den moderne Bonneville har sågar et indsprøjtningsanlæg der er udformet som en karburator.

Ellers bliver det en komplet dødsejler.

Og så håber jeg de køber en motor hos en veletableret producent, fx en Honda. Det er simpelthen for dyrt at udvikle en motor selv. Iøvrigt tror jeg det bliver hamrende dyrt at bygge en motorcykel I Danmark, specielt hvis vores kommunistafgifter skal på også.

  • 5
  • 4

Kan vi så få 5 hovelejer, affjedring for , bag , skivebremser , electronisk tænding, alternator, flere gear

Blot for at nævne hvad der er galt nu :-)

  • 4
  • 0

Det med prisen springer vi lige over, for Nimbussen var allerede dengang en af de dyreste mc'er på markedet.

Rent teknisk kan en moderne version bygges så den ligner den originale; Triumph gør det kun med Bonneville-modellen, mens det i høj grad har været nøglen til Harley-Davidson's succes.

Langsliggende firecylindret motor er et must. Åbne ventiler larmer for meget, og benzinindsprøjtning er vejen frem. Vandkøling kan kombineres med køleribber på motorblokken. Stellet må skaleres 10-15 % op hvis nutidens mennesker skal kunne sidde komfortabelt. Baghjulsaffjedring er mulig med et system a la H-D's 'Softail' der ligner et stift bagstel. Styret og tanken inde i stellet (som mange moderne mc'er har det) er stærke Nimbustræk, som bør beholdes.

Beholder man blot navnet og en firecylindret langsliggende motor, er der selvfølgelig masser af andre og teknisk mere fornuftige muligheder.

'Humlebien' var i øvrigt et ekstremt funktionelt design, så det er nok lidt af et tilfælde at den trods alt kom til at blive så pæn som den blev. Sammenlign blot med andre store 1930'er mc'er, som fx. Zündapp K800.

  • 4
  • 0

Jeg spekulerer over om der er et vedvarende marked.
Når de interesserede har købt en i løbet af det første år, så faldet salget til meget lidt fremover...

  • 1
  • 1

Hvis den altså skal være bedre.

Det var verdens første 750cc med 4 ben.
Den har dårlig køling og kan ret nemt brænde sammen i 3. cylinder, så et redesign betyder også redesign af motoren. Måske er større køleflade nok, men et helt nyt design med vandkøling vil nok være bedre.

Forretningen skal nok ses i forhold til, hvem skal købe den?
Politiet, postvæsenet, og militæret var store kunder til disse.
Men jeg tvivler på det bliver de kunder man vil satse på. Drengebanderne tror kun der findes Harley Davidson, så det er nok heller ikke der kunderne er.
Hvem er det så?

  • 1
  • 2

"Når de interesserede har købt en i løbet af det første år, så faldet salget til meget lidt fremover..."

Mon dog alle styrter ud og køber første år?

En "quick-and-dirty" analyse peger på det meste af Harley Davidson-segmentet. I 2012 var det 132 solgte af det mærke plus 48 Triumph.

Kilde:
http://www.magacin.dk/motorcykler/salgsres...

Dertil kommer resten af Skandinavien og Nordtyskland. Dertil sikkert et par eccentriske amerikanere og en kineser eller to.

  • 1
  • 0

Prøv at se et billede af en Triumph Rocket III, den nuværende altså, ikke den fra 1969, som hed Trident, Rocket III var dens søstermodel fra BSA.

Den har en 2300 cc 3-cylindret rækkemotor på højkant på langs, og minder på det punkt ret meget om Nimbussen.

Selv lyden minder om Nimbus, begge lyder som en grå Ferguson traktor.

http://www.motorcyclenews.com/upload/25817...

  • 1
  • 0

som Kim Scholer allerede har leveret løsningsskabelonen til.
Hele cyklen opgraderes størrelsesmæssigt, så langbenede Scandinaver kan sidde komfortabelt på langture.
Softtail som HD'erne.
Styret er jeg egentlig ligeglad med, men den indvendige tank kan eventuelt lanceres som en sikkerhedsfeature...
Ny, lydsvag 4-cylindret, langslag'et alu-motor med vandkøling og "retro" udvendige "køleribber".
Kardan og egentlig også gerne en mulighed for automatgearkasse...

Tænk sikkerhed, da en del købere vil være os 50+, som ikke har siddet på en MC de sidste 30 år og stadig tror vi er 19 !

  • 1
  • 0

i betragtning af hvad en tankoplakering koster når ens motorcykkel vælter, så er tankplaceringen inde i stellet bag de udvendige gummi knæpuder bare genialt.

Ligeså genialt er det at man bare skal undestøtte motoren og løsne fire bolte og motoren er afmonteret.

Fiat's FIRE motor ligner noget der meget let ville kunne tilpasses.

  • 0
  • 1

Fisker & Nielsen A/S fremstillede seks prototyper med baghjulsaffjedring, heraf en med blot to cylindre på langs. Svingaffel fortil blev også afprøvet på et par af dem. Lige så interessante er et par prototypemotorer med indkapslede ventiler, kædetrukken knastaksel og generator anbragt foran krumtappen. (Et andet eksperiment var topstykket med drejeventil.)

Efter krigen kunne F&N A/S imidlertid sælge alle de mc'er man producerede, og havde derfor ingen grund til at investere i nyt produktionsudstyr. Dertil kom at internt var interessen for firmaets mc-produktion dalende, og med tiden at det købende publikum var mere til de små billige biler der vandt frem.

Ib Erik Söderblom nævner automatgearkasse som en mulighed på en ny Nimbus. Pragtfuld idé; det bruges jo af flere og flere store mc-fabrikker. Skal en ny Nimbus virkelig skille sig ud fra mængden, kan en dieselmotor med turbo også være sagen.

  • 1
  • 0

Jeg håber for Claus Støvlbæk at det lykkes. Det ville være så fedt at kunne bryste sig af udadtil at danskerne også kan bygge motorcykler (igen). Dog håber jeg ikke kun de holder sig til at kopiere de gamle cykler og sælge dem nye. Jeg kunne godt forestille mig en moderne Nimbus kunne blive et hit. Hvor man låner ideer, sjæl og design detaljer fra de gamle motorcykler og implementerer dem på sprit nye og moderne (måske retro) design.
Med fare for at få fanatikerne på nakken, kunne man måske satse på el-motorcykel markedet (hvis altså man snart fik fikset ladetid og rækkevidde)
.. for guds skyld ikke en diesel motorcykel

  • 1
  • 0

Lær af Triumph og genbrug navnet, men intet andet! Design en ny cykel med et flot dansk særpræg.


Den oprindelige årsag til succes for Nimbus, var ikke meget forskellig fra den oprindelige årsag til succes for f.eks. Vespa. En befolkning med få penge, og stort behov for transport. Prisforskellen mellem den billigste bil, og en Nimbus var meget stor. Det vil den stadig være i dag, men med modsat fortegn. Det vil være umuligt, at producere en dansk motorcykel i samme prisleje, som de billigste biler på det danske marked.

Problemet med at designe en ny cykel, er, at forspringet hos de eksisterende producenter er enormt. Det vil hurtigt ende med en Nimbus-udgave af Lauge-Nielsen. En motorcykel som er så uhyrligt prissat, at det stort set kun er samlere som køber dem, og som egentligt ikke adskiller sig dramatisk fra dens segment, hverken i design eller håndtering.

Hvis jeg stod med muligheden, ville jeg redesigne Nimbus'en i en prisbillig 125-udgave, som kunne konkurrere med de udenlandske scootere som sælges i pænt antal i den klasse. Samtidig kunne den appellere til de mange nye motorcyklister, som kun må køre 125 kubik.

  • 0
  • 1

De væsentligste årsager til Nimbus' succes 1934-59 var

1) et solidt hjemmemarked, hvor politi, postvæsen og især militær brugte Nimbus (20% af den samlede produktion gik til Forsvaret),

2) de toldmure og andre handelsmæssige restriktioner der rejste sig i 1930'erne og først blev nedtrappet i 1950'erne,

3) den store efterspørgsel efter krigen på alt hvad der kunne køre, samt

4) et par mc-entusiaster der havde en fabrik, der tjente sine penge på alt andet end motorcykler.

Ingen af de fire faktorer eksisterer i dag. Til gengæld er der mange der har interesse i lidt eksotiske køretøjer, også selv om det koster. Om et relativt obskurt mærke som Nimbus så kan konkurrere med de genopstandne Brough Superior, Horex og Vincent, er tvivlsomt.

Idéen med en 125 cc Nimbus til begyndere er sød, men kun mulig hvis man bruger navnet på noget bygget i Kina eller Indien. I den størrelse konkurrerer man primært på prisen.

Op i 1950'erne var prisforskellen mellem den billigste bil og en Nimbus med sidevogn iøvrigt ganske lille. I følge det gamle Skandinavisk Motor Journal var Nimbussen endda blandt de dyreste mc'er, som BMW og Ariel Square Four.

  • 1
  • 0

De væsentligste årsager til Nimbus' succes 1934-59 var

1) et solidt hjemmemarked, hvor politi, postvæsen og især militær brugte Nimbus (20% af den samlede produktion gik til Forsvaret),

2) de toldmure og andre handelsmæssige restriktioner der rejste sig i 1930'erne og først blev nedtrappet i 1950'erne,

3) den store efterspørgsel efter krigen på alt hvad der kunne køre, samt

4) et par mc-entusiaster med en fabrik, der tjente sine penge på alt andet end motorcykler.

Ingen af de fire faktorer eksisterer i dag. Til gengæld er der mange der har interesse i lidt eksotiske køretøjer, også selv om det koster. Om et relativt obskurt mærke som Nimbus så kan konkurrere med de genopstandne Brough Superior, Horex og Vincent, er tvivlsomt.

Idéen med en 125 cc Nimbus til begyndere er sød, men kun mulig hvis man bruger navnet på noget bygget i Kina eller Indien. I den størrelse konkurrerer man primært på prisen.

Op i 1950'erne var prisforskellen mellem den billigste bil og en Nimbus med sidevogn iøvrigt ganske lille. I følge det gamle Skandinavisk Motor Journal var Nimbussen endda blandt de dyreste mc'er, som BMW og Ariel Square Four.

  • 1
  • 0

Det er da ikke på grund af brændstof økonomien at det skal være en diesel motor vel? Min gamle C model går 24 km,l solo og ca. 20 km,l med sidevogn. Dette er pænt sammenlignet med moderne cykler.

Men en dieselmotors bundtræk ville helt klart være en fordel til sidevognskørsel.

  • 2
  • 0

Den primære årsag til at en ny Nimbus skulle bruge en avanceret, hk-stærk dieselmotor, er at adskille sig fra andre mc'er i småserieproduktion. Hvis den tilmed blir brændstoføkonomisk, er det bare et plus.

Men lad os nu lige se hvad ham i Grenå har af planer. Det er trods alt hans projekt.

PS Der findes faktisk en el-drevet Nimbus derude. Den var endda den første dansk indregistrerede el-mc.

  • 2
  • 0

..primært for at skille sig ud. Mainstream er kedeligt. Køb en Suzuki.... Det er sjovt at have noget som ikke er som alt det andet ( læs nørdet ). -en god diesel i en MC kører iøvrigt let 40 km/l eller mere.

@Henneberg : Ja ... pæn er den ikke lige nu ! ..hehe ...forhåbentlig bliver det bedre ! -du kører selv diesel ik ?

Nå,- men tilbage til det oprindelige : Hvor er det fedt at der trods alt stadig er iværksættere i DK der vil lave motorcykler ! Kip med flaget for Claus & Co !
/Allan

  • 1
  • 0

Der har været mange indspark omkring diesel.

Men vil det overhovedet være muligt at leve op til fremtidens miljøkrav for en motorcykel med dieselmotor uden, at den bliver urimelig dyr, overlæsset med miljøudstyr og kompliceret?

  • 1
  • 0

De herrer ku med udbytte se mod Indien, hvor det er lykkedes at genopfinde og nydesigne - med ganske faa aendringer, paa andet en motor og forbremse - en go' gammel 'traver', nemlig Royal Enfield Bullet 350-500 cc, aargang 1938....... (Made like a Gun)
De gaar som varmt broed, til den fremad stormende indiske middelklasse og paa div. export markeder, USA, UK og Japan(!).

  • 0
  • 1

@Bjørn : Der er ingen tvivl om at det er dyrt at udvikle en dieselmotor selv, men bruges noget der allerede er hyldevare kan det sikkert lade sig gøre. En SMART motor eller lignende er ikke vanskelig at indbygge med partikelfilter og det hele. -og det skal der vel være tænker jeg. Jeg kender ikke miljøkravene til MC'er. Er de som dem til biler ?
Det er en dyrere løsning end en benziner....men så er det det med prisen igen. Hvem er målgruppen, og er det en "unik nytænkning" man ønsker, eller blot en modernisering af den smukke gamle dansker ? -skal alt produceres i DK, eller kan man "snige" en fremmed motor ind ?
Neander Motors i Tyskland lavede en ret unik 2 cyl diesel for nogle år siden. Noget lignende kunne være fedt !
Nu må vi se hvad de pønser på derude. Spændende er det ! -måske læser de endda med her, og får gode ideer :-)

/AK

  • 0
  • 0

Byg en elmotor ind i hjulene og batterier ind i en tom motorblok! Da der ingen energispild er til at generere motorstøj må man sætte en højttaler på, hvis man VIL have Nimbus lyden på :-)
Resten kan bygges i en aluminium legering, så hele molevitten ikke vejer ret meget, men stadig ligner de originale modeller.

  • men sådan en ide er nok for moderne...
  • 4
  • 0

Claus har følgende to muligheder

--- Enten at bygge en kopi af nimbussen således som den så ud i originaludgaven med nogle ganske få forbedringer

Og/eller

--- Som Niels Jørgen foreslår bygge en el-mc med hjulmotor i ibaghjulet og moderne komponenter

Lufthavnen i Tirstrup fylder 3000 tdr land og de vil sikkert gerne huse en dansk mc fabrik

  • 0
  • 0

Sommeren 53 hade jeg min danske praktik hos Fisker og Nielsen på Peter Bangsvej.
Se hele NIMBUS historien på: http://www.nimbus.dk/information/om-nimbus

Mine efaringer kan sammenfattes:
- Der var ingen gode arbejdsforhold i verkstederne; der var korporlige konflikter mellem kommunister og socialdemokrater, og Anders Fisker blev bagtalt, når han en gang imellem kom haltende forbi.
- Min længste (og dårligste) akkord var bearbejdning af det støbte udstødsmanifold.
- Interessant var arbejde med en del til tændfordeler i messing til den ventilløse motor.
- Man lavede forbavsende meget selv; Selv stillede jeg en tid Index automater ind f. eks. for at fremstille M6 standardmøtrikker.

Mit motorcykelkørekort tog jeg 1949 hos Darlow på Tagensvej på NIMBUS, og det bestående indtryk var dårlige bremser pga. mangel på bagfjedring, men fine kurveegenskaber i lav fart.

Mvh Tyge

  • 2
  • 0

Jeg vil nødig være i den designers sko, som skal stå for opgaven, med at gen-opfinde den "dybe tallerken".
Enten skal man ny-fortolke et nationalt ikon, der nærmest bedst kan sammenlignes med statuen af Holger Danske oppe i Kronborgs kassematter og runestenen i Jelling, så der ikke er tvivl om hverken oprindelse eller det moderniserede i "oversættelsen". Eller også skal man forsøge at bygge en mere eller mindre nøjagtig 'kopi', med afbenyttelsen af nyere legeringer og produktions metoder, for at bibeholde den sagnomspundne "Nimbus-sjæl".

Uanset kommer man til at 'gå på en meget tynd line', med alverdens MC-entusiaster delt i to dybt uenige lejre, over hvorvidt man er lykkedes eller ikke med hele projektet.

Der er potentiale for en kæmpe succes, men oplagt også for det modsatte. Så mit u-opfordrede men ikke mindre velmente råd vil være, at holde det hele så "Old-school" som muligt, men bruge løs af hele paletten af den nyeste teknik. Og gør så for alt i verden motorerne til 'øko'-motorer, så de kan køre på 'hvad-som-helst' flydende, der kan så meget som sige pfff efter en kompression.... For der ER ingen erstatning for kubik!

  • 2
  • 0

......vil være at fjerne de mest åbenlyse problemer.
Erstat de to kuglelejer i krumtap enderne med fem glidelejer og tryksmøring.
Indfør elektronisk tænding
Indfør en synkromesh gearkasse.

  • 2
  • 0

......vil være at fjerne de mest åbenlyse problemer.
Erstat de to kuglelejer i krumtap enderne med fem glidelejer og tryksmøring.
Indfør elektronisk tænding
Indfør en synkromesh gearkasse.
Skivebremser og en diskret baghjulsaffjedring.

  • 1
  • 0

Set fra en teknisk synsvinkel, er der så noget, der er stærkt nok til at føre videre fra 1960 i konkurrence med moderne motorcyklers tekniske løsninger? - Næppe. Dermed er der vel kun minderne om den gamle hyggelige veteranmotorcykel at bygge noget nyt på - og det er for lidt: Målgruppen som en ny-gammel Nimbus vil have appel til, bliver for snæver. For få vil være interesseret i at købe den.

Hvis der så bare var et godt gedigent motordesign at bygge videre på - men det er der ikke - en luftkølet 4 cyl. rækkemotor på langs brænder for let sammen på den 3 cyl. på grund af for lidt køling til bagvedliggende cylindre - som tidligere nævnt her på strengen - en kendt Nimbus-svaghed.

Dermed kan man ikke bare forbedre det eksisterende design, men må starte på en frisk med en anden motortype - og hvordan gør man det, uden at misten den sjæl, som Nimbus-appellen er båret af?..

Vanskeligt... Meget vanskeligt...

  • 0
  • 0

Jeg håber virkelig, at Claus Støvlebæk kan få sine motorcykler solgt, men jeg er bange for at det bliver et eventyr der er set før. Indian blev forsøgt relanceret i 90'erne og var umiddelbart 1:1 reproducerede motorcykler fra "gamle dage". De ny ejere af Indian havde spurgt ca. 1000 ejere af gamle Indian. hvordan de synes en ny Indian skulle se ud og det var første skridt i den forkerte retning, da de jo alle mente den skulle ligne de gamle motorcykler. Slut resultat blev, at de stort set ikke fik solgt nogen motorcykler. Jeg vil derfor anbefale at Claus går efter, at redesigne motorcyklen med enkelte særlige kendetegn fra den gamle, som f.eks. stellet, tanken eller styret, lettere modificeret. Næste udfordring bliver, at holde prisen nede.

Held og lykke herfra

  • 1
  • 0

Jeg vil derfor anbefale at Claus går efter, at redesigne motorcyklen med enkelte særlige kendetegn fra den gamle, som f.eks. stellet, tanken eller styret, lettere modificeret.

Indian i nyeste aftapning er opbygget omkring en helt ny motorkonstruktion, som indeholder nogle af de visuelle kendetegn fra de gamle Big Chief modeller, på samme måde som Triumph Bonnneville.
De kæmpe skærme og afdækningen af bagstellets trekant er naturligvis også med.

Principielt burde det ikke være umuligt at lave en ny Nimbus humlebi, især hvis man laver den 25% større end originalen, der ikke passer til voksne mennesker anno 2014.

  • 1
  • 0

Interessant idè, jeg tror på den under visse forudsætninger.

Hvis det skal have bare skyggen af succes skal det være mc med nogle af de klassiske designelementer og moderne teknik, eksempelvis forrige generation BMW K-serie med langsliggende motor vandkøling og kardan, gennemprøvet teknik der kan serviceres overalt.

Et færdigt ekvipage af mc/sidevogn med til kræsne touringkørere som gerne bruger en halv mill. på en GoldWing burde have et marked.

  • 0
  • 0

Fra otte papkasser og 18 plasticposer med stumper, lykkedes det mig at samle en Nimbus -- med hjælp fra den flinke John hos JC-Nimbus. Det blev til 25 år, inden jeg med blødende hjerte måtte sælge den.
Fruens ordre!!,
- og her er den samlede positive dom:
Skøn at se på - Vidunderlig at sætte sig på en skøn sommerdag – Dejlig at rode med - jævnt og pragtfuldt stille optræk - hold dig til amtsvejene - nyd de små sving - billige stumper - altid mange tilskuere - vidunderlig lyd- nem at rejse op, hvis man er væltet
- og her er den samlede negative dom:
Hr. Fisker var en lille mand- derfor var cyklen fra fødslen mekanisk ca. 20 % for lille - farlig bremsning med grus på asfalt - alt for langsom til MC-trafik anno 2015 - højt forbrug af olie – sammenblanding af gearkasse-olie og motorolie er en klarenberg - stiv og bumpet at køre på ujævn vej - ingen affjedring af baghjul -kan bringe dig i fare.
- og så til rygtet om den 3'die cylinder, der brænder af. Smart "small-talk" fra motorjournalister !!. Har personligt aldrig set eller hørt om en, der var udsat for det.
-og endelig et lille råd til Claus i Grenå:
" Lav endelig ikke for meget om. Gør du det alligevel, vil du høre:
"" Jae - OK, men det er nu alligevel SLET ikke som den motorcykel hele verden beundrede""
DERFOR: Moderniser kun de punkter hvor teknologien i de forløbne 80 år har gjort fremskridt.
Og til slut : Rigtig, rigtig god fornøjelse med projektet. PØJ-PØJ

  • 3
  • 0

Og så håber jeg de køber en motor hos en veletableret producent, fx en Honda. Det er simpelthen for dyrt at udvikle en motor selv. I øvrigt tror jeg det bliver hamrende dyrt at bygge en motorcykel I Danmark, specielt hvis vores kommunistafgifter skal på også.


Det som er dyrt i Danmark er arbejdsløn og fortjeneste. Hvis man kan dele udgifterne op, så noget af udgiften ikke går via prisen, men tages ind på anden måde, så kan det måske holde prisen lav.

Som "finansieringsforslag", kunne de måske sælges til spotpris, i "sampak" med virksomhedsaktier.

Eller, hvis de får elektronik indbygget, så kunne kræves et årlig gebyr, for elektronisk software. Så den kører på delvis software licens. Måske er så nødvendigt, at bygge dele af elektronikken selv, men jeg tror ikke, at det er et problem. Elektronikken koster stort set intet at udvikle - det som koster, er software. Moderne elektronikudvikling er placeret i softwareafdelingen, fordi at alt er software, indtil det fysisk fremstilles. Og, hvordan komponenterne sættes sammen, beskrives i et højniveausprog.

Vi har i Danmark også mulighed for, at få arbejdskraft stillet til rådighed af det offentlige til lav pris (virksomhedspraktik, jobrotation, tilskud til voksenlære, løntilskud). Og jobcentrene kan måske udføre nogle af opgaverne som nyttejobs.

  • 1
  • 0

Triumph og andre engelske motor cykler var hot i design men dødssejler i motorerne , konstant motorhavari og olie på fliserne. Nimbus er sød og en sjov arbejds hest holdbar som bare f..... Men håber at den ny Nimbus beholder nogle af sine kende tegn men gør brug af Anders fiskers nyskabte stel geometri som blev fremskabt som et forsøg med anden stel type som afløser for humlebiens fladstålsstel selv i dag vil det være forud for de fleste japansk/ tyske og andre motorcykler lande , og samtidig gør brug af den dreje ventils motor som også blev opfundet og vil gør NImmeren til en fremtids motorcykel ! for det patent fik Claus vel med.

  • 0
  • 0

Næ Peter hver fugl synger med sit næb. Mit indlæg drejer sig om når nu der skal fremstilles en ny Nimbus og året er 2015 .
Så skal man helst ikke ændre for meget af de spec. Kendetegn som Nimbus også havde her tænkes på række motor/ tanken/styret. Og hvis du lige gad og læse lidt historik om Nimbus så ville du vide at udviklings afd. Faktisk lå inde med nogle ting som aldrig kom i produktion.

  • 1
  • 0