Dansker bygger computer med pulsmåler og accelerometer ind i hovedtelefoner
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Dansker bygger computer med pulsmåler og accelerometer ind i hovedtelefoner

En danskudviklet ørecomputer, der samtidig fungerer som ledningsfri hovedtelefoner, er blevet et kæmpehit på crowdfunding-tjenesten Kickstarter, hvor ca. 9.500 brugere i skrivende stund bakker op om projektet. Indtil videre har det kastet over 2 millioner dollars af sig i støtte.

Det oprindelige mål for indsamlingen, der begyndte 9. februar og løber frem til 31. marts, på 260.000 dollars er altså nået for længst.

Det har hele tiden været meningen, at projektet skulle finansieres via Kickstarter, fortæller danske Nikolaj Hviid, direktør for Bragi, virksomheden bag de trådløse hørepropper 'The Dash'.

»Som start-up-virksomhed har vi ikke nogen kunder, og vi har ikke nogen supportere, som kan bidrage. Når vi har været igennem Kickstarter, kan vi vurdere og evaluere, hvor mange produkter vi kommer til at sælge,« siger han.

Input fra 'vennerne' på Kickstarter

En af de absolutte fordele ved at anvende Kickstarter-tjenesten er desuden, at de 15 folk bag Bragi, som Nikolaj Hviid beskriver som 'venner', løbende kan få input fra de efterhånden mange Kickstarter-støtter, i takt med at The Dash nærmer sig et færdigt produkt.

Bragi-direktør Nikolaj Hviid regner med, at ørecomputeren 'The Dash' vil kunne sælges for 2.000 kr., når den kommer på markedet. Illustration: Bragi

»Indtil vi når et kritisk punkt, kan vi tilpasse, så vi kan gøre ting, vi gerne vil, uden at skulle ændre hele konceptet,« siger han.

Efter planen er det meningen, at hovedtelefonerne, eller det 'diskrete system', som Nikolaj Hviid mener, at de bør kaldes, er produceret i de første 1.000 eksemplarer til oktober i år. Til november skulle det gerne være masseproduktion.

Lille computer

Ud over at fungere som ledningsfri hovedtelefoner med Bluetooth er 'The Dash' nærmest en hel lille computer, som indeholder blandt andet accelerometer, 4GB-lagerplads, en pulsmåler, en optisk sensor, en 32-bit ARM-processor, der kører et realtids-operativsystem, en mikrofon, berøringsfølsomme sensorer og andet, der kan nærstuderes på projekts Kickstarter-side.

Tanken er, at hele herligheden skal kunne give en god oplevelse, eksempelvis for løbere, uden at de behøver løbe med deres mobiltelefon også, fortæller Nikolaj Hviid. Det vil sige, at lydkulissen kan ligge på de 4 GB lagerplads i stedet for på mobilen, og at sensorerne i The Dash kan tracke retning, hastighed og skridt. Apparatet skal dog også kunne fungere med en mobiltelefon via Bluetooth 4.0, hvad enten det er en MacOS-enhed eller en Android.

Samtidig er det meningen, at Windows-phones også skal inkluderes i form af en app til Microsofts platform, såfremt Kickstarter-indsamlingen når over 2,5 mio. dollars - et af de såkaldte stretch-goals.

Faktisk kan det være en god idé at tage en mobil med på nogle ture med The Dash. Nikolaj Hviid forklarer, at de sensorer, der er i de ledningsfrie ørepropper, bliver kalibreret med GPS'en i telefonen. På den måde kan turen trackes, selv om GPS'en ikke er med. Dog med lidt mindre nøjagtighed, hvilket ifølge Nikolaj Hviid dog ikke skulle være et problem.

»Det bliver så nøjagtigt, at folk ikke bliver irriterede over det,« siger han uden at ville ind på den præcise nøjagtighed.

Også den indbyggede pulsmåler skulle blive nøjagtig nok, fortæller Nikolaj Hviid. Det vil sige, at målsætningen er på +/- 4 pct. sammenlignet med et klinisk forsøg.

Fortid hos Designit

Nikolaj Hviid har en fortid som direktør og partner i det tyske konsulenthus Designit, og det var via sit arbejde her, at han fik indtryk af, at der var plads til forbedring i forhold til opfindelseshøjden af de forbrugerelektroniske produkter, der allerede var på markedet.

»Enhver, der har arbejdet i en stor virksomhed, ved, hvordan beslutninger bliver taget. Der sidder en masse mennesker: en controller, den tekniske chef osv. Ofte bliver konsensus den laveste fællesnævner,« siger han.

Og i den forbindelse frygter Nikolaj Hviid ikke, at en af de store, eksisterende spillere på markedet skal komme stormende ind fra sidelinjen og stjæle hele konceptet.

»Vi kan kun bestå, i og med vi har en anden forståelse af, hvordan vi laver produkterne, end de har. Det her gælder ikke om at lave den mindste, billigste computer, der kan måle ting, det handler om, hvordan man kan anvende data, og hvordan man interagerer med brugeren,« siger han og tilføjer, at det er noget, som danske virksomheder med dansk designforståelse er utrolig dygtige til:

»Det er ikke noget, du kan bare kan lære, det er noget, du skal opdrages til som barn. Det handler om at forstå sammenhænge. Selv om om de gerne ville, så er det ikke noget, de store virksomheder kan lære fra i dag til i morgen.«

Høj energitæthed

I den forbindelse peger Nikolaj Hviid på, at de komponenter, der skal udgøre den færdige udgave 'The Dash', er meget små og ligger i den dyre ende. Eksempelvis batterierne, der har har en høj energitæthed, og som skulle give en levetid på tre timer, såfremt samtlige sensorer er i brug.

»Hvis jeg havde lavet det her i en større virksomhed, så havde jeg aldrig fået lov at bruge de batterier,« siger Nikolaj Hviid og henviser til prisen på dem, samt at det er småt med leverandører, der kan levere dem, hvormed forsyningssikkerheden er et potentielt problem.

Med hensyn til strømmen er det meningen at levere 'The Dash' med en æske, der også kan lades op og bruges til at give hovedtelefonerne fem opladninger.

Han har dog en forhåbning om, at brugerne i sidste ende gerne vil betale de ca. 2.000 kroner, inkl. moms, som produktet forventes at komme til at koste på det danske marked.

»Vi har lavet det her med baggrund i at skabe oplevelser, og vi er ikke gået på kompromis med nogen produkter,« påpeger Nikolaj Hviid.

Ikke uden 3D

I forbindelse med den udviklingen har Bragi i øvrigt haft glæde af en relativt ny produktionsteknologi .

»Vi kunne ikke have lavet det, hvis vi ikke kunne bruge en 3D-printer,« siger han.

Printeren er blevet brugt til at producere næsten 200 ergonomiske modeller af 'The Dash', som er blevet testet på forskellige 3D-modeller af ører for at finde gængse pasforme. Derudover har Bragi samarbejdet omkring designet med en ikke-dansk høreapparatvirksomhed, som Nikolaj Hviid ikke ønsker at nævne navnet på .

De foreløbig over 2 mio. dollars fra Kickstarter skal nu være med til at sikre, at elektronisk prototype og 3D-printede modeller i sidste ende kommer til at udgøre et egentligt produkt.

»Vi har valideret, at det teknologisk kan lade sige gøre,« siger han.

Det er planen, at Bragi de kommende år vil lancere yderligere produkter inden for den kategori, Nikolaj Hviid kalder 'diskrete assistenter'. Det vil sige apparater, der blandt andet kan samle forskellige data op om brugeren - eksempelvis puls, bevægelsesmønstre etc. - og give folk en bedre forståelse for dem selv.

»Produktet er kun et skridt på vejen. Vi vil lave diskrete assistenter, der underholder, forstår og beskytter,« siger han.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten