Danske og tyske ministre i fælles løfte: Femern-tunnel bliver godkendt næste sommer
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Danske og tyske ministre i fælles løfte: Femern-tunnel bliver godkendt næste sommer

Illustration: Femern A/S

Slesvig-Holstens uafhængige miljøinstans LBV ventes at udstede den endelige godkendelse af Femern-tunnelen i sommeren 2018. Det var hovedbudskabet, da transportminister Ole Birk Olesen (LA) onsdag mødtes med Slesvig-Holstens nye ministerpræsident Daniel Günther (CDU) og transportminister Bernd Buchholz (FDP) i København.

»De sidste nødvendige redegørelser og beskrivelser fra Femern A/S vil blive afleveret i oktober. Herefter burde alle nødvendige input til den ansvarlige myndighed i Slesvig-Holsten være klar. Vi har aftalt, at målet fortsat er, at den tyske myndighedsgodkendelse bliver udstedt næste sommer,« erklærede Ole Birk Olesen efter mødet.

Læs også: Forsinkelse på Femern-godkendelse begrænses til halvt år

»Prognosen for den faste Femern-forbindelse er positiv. Vi er ikke i tvivl om, at projektet skal realiseres,« supplerede Daniel Günther på et pressemøde, der fandt sted i Transportministeriets mødelokale kaldet 'Femern'.

Ingen vaklen i Berlin

Den slesvigholstenske chef for den ny kaolitionsregering betragter Femern-selskabets trafikprognose som robust, selv om takstnedsættelsen på Storebælt vil mindske trafikken med op til 500 biler om dagen.

Der er tale om et transeuropæisk projekt med stor betydning for Sveriges, Norges og Finlands forbindelser med Italien og Spanien, fremhævede Daniel Günther over for en tysk journalist, der spurgte til en mulig forbundsregering med det Femern-kritiske miljøparti Die Grünen.

Også Tyskland mangler ingeniører til godkendelsen

Den danske minister erklærede fuld tillid til, at delstatsregeringen i Kiel gør alt, hvad den formår, for at støtte projektet.

Dermed forsøgte han at sætte punktum for sagen om hans brev til forbundstrafikminister Alexander Dobrindt (CSU) om forsinkelserne med at miljøgodkende verdens længste sænketunnel.

Læs også: Ole Birks bøn til tysk kollega: Er der alternative måder at godkende Femern-tunnelen på?

Slesvig-Holstens daværende statssekretær (viceminister) for trafik, Frank Nägele, forsikrede, at den slesvigholstenske regering er interesseret i den hurtigst mulige gennemførelse af tunnelen under Femer Bælt.

»Jeg har på vores møde udtrykt min anerkendelse for den store indsats, som den nye slesvigholstenske regering gør for at fremme processen mest muligt, herunder ved at ansætte en koordinator og sikre de nødvendige ressourcer,« erklærede Ole Birk Olesen.

»I Danmark har vi givet alle de nødvendige tilladelser til at sætte arbejdet i gang med sænketunnelen under Femer Bælt. Den sidste store udfordring for projektet er den igangværende tyske myndighedsgodkendelse. Vi er enige om, at det har meget høj prioritet at få udstedt myndighedsgodkendelse.«

Læs også: Regeringen vil betale tyske myndigheder for hurtigere behandling af Femern-ansøgning

Den pågældende myndighed LBV kan ikke bare ansætte ingeniører i bundter, for de findes ikke. Ingeniører er en mangelvare ligesom i Danmark på grund af byggeboom og anlægsplaner i hele Europa, påpegede økonomi- og trafikminister Bernd Buchholz. Han beroligede dog med, at bemandingen med ingeniører og jurister er i orden.

Enten vedtager de en lov, eller også kan løftet ikke bruges til noget...

Hvis løftet kunne bruges til noget, hvorfor skal der så spildes en masse tid og kræfter på at få det vedtaget?

  • 6
  • 1

meget svært ikke at læse ovenstående artikel som at det er fuldstændigt ligegyldigt hvilke indsigelser der er gjort, for projektet vil blive godkendt og gennemført uanset hvad. Det virker som om myndighederne betragter hele processen som en ren formalitet, der primært har til formål at give utilfredse borgere mulighed for at lufte deres utilfredshed - selvfølgelig uden at det i sidste ende kommer til at ændre noget som helst.
Tanken med at kunne gøre indsigelser mod et byggeri, er vel at det potentielt kan resultere i ændringer af projektet, eller i yderste konsekvens at projektet ikke kan godkendes. Og hvis det er tilfældet kan jeg ikke se hvorledes man et år før man er færdige med at gennemgå og forholde sig til indsigelserne kan garantere at projektet bliver godkendt.

  • 4
  • 1

Når man sender et projekt til høring må man normalt forudsætte at projektmageren har gennemtænkt og analyseret konsekvenserne for omgivelserne. Høringen er derfor principielt kun et spørgsmål om at sikre at der ikke er noget der er overset.
Derfor skal man normalt ikke forvente store ændringer i den slags projekter.

  • 1
  • 1

Det er meget svært ikke at læse ovenstående artikel som at det er fuldstændigt ligegyldigt hvilke indsigelser der er gjort, for projektet vil blive godkendt og gennemført uanset hvad. Det virker som om myndighederne betragter hele processen som en ren formalitet, der primært har til formål at give utilfredse borgere mulighed for at lufte deres utilfredshed - selvfølgelig uden at det i sidste ende kommer til at ændre noget som helst.

@ Ebbe Holleris Petersen

Det er det, som er det latterlige.

Demokratiet fungerer sådan, at når et flertal i folketinget bestemmer en anlægslov, så overtrumfer den anden lovgivning som for eksempel en fredning. Det er fair nok, da flertallet naturligvis skal bestemme i et demokrati.

Så startet showet med, om den anlægslov som er besluttet er i strid med Danmarks internationale forpligtigelser, EU-love eller andet sjovt. Det er nemlig det eneste som kan stoppe en anlægslov.

Politisk kan modstanderne trække tiden, og håbe på dele af forligskredsen får kolde fødder eller det politiske flertal ændrer sig, og det er det som foregår vedrørende Femern i øjeblikket. Kan man få SF eller de radikale til at skifte mening (det er jo set før), så kan forliget falde fra hinanden i den lange process.

Processen er ikke særlig køn, men det sker en sjælden gang imellem at borgerne bliver hørt vedrørende nogle detaljer. Men at en anlægsloven kommer helt på gyngende grund sker sjældent.

Frederikshavnsmotorvejens passage af Jyske Ås er et fint eksempel på en anlægslov rent faktisk kan blive ændret på baggrund af borgerhenvendelser.

  • 1
  • 0

De tyske politikere glemmer åbenbart alt om de tyske miljø organisationer, som sikkert vil prøve enhver vedtagelse, ved en domstol, måske endda helt op til forbundsdomstolen.

  • 3
  • 0

Synes ikke at
"... Vi har aftalt, at målet fortsat er, at den tyske myndighedsgodkendelse bliver udstedt næste sommer, erklærede Ole Birk Olesen "

lyder som et løfte, men lyder mere som et fælles ønske.

Og hvis der reelt er afgivet løfte om at godkendelsen kommer næste sommer, må man vel også have besluttet at ignorere de forhold/indsigelser der kan spænde ben for projektet --- som andre nævner ovenfor.

Lyder som om at ministeren udtalelse er lige så meget værd som alle udtalelserne fra diverse nytiltrådte miljøministre om at NU kommer der en løsning på problemet med (manglende) pant på tyske dåser :- 0

  • 5
  • 0

Efter valget til Forbundsdagen er kansler Merkel afhængig af to koalitionspartnere for at blive genvalgt. Der arbejdes fortiden på en såkaldt Jamaica-koalition bestående af CDU/CSU (sort), FDP (gul) og De Grønne . Kilder tæt på De Grønne mener, at partiet vil kræve statstrakten ophævet og Femern-forbindelsen skrottet. Partiet er imod projektet, som de mener er overflødig, miljøskadeligt og ikke godt for borgerne i de berørte områder.. Før koalitionsaftalen er i hus, ville jeg ikke vædde så meget som een krone på, at Femern-forbindelsen bliver til noget.

  • 3
  • 0

Partiet er imod projektet, som de mener er overflødig, miljøskadeligt og ikke godt for borgerne i de berørte områder..

Dette citat fra artiklen synes jeg også giver et fingerpeg om at det kan blive svært at "sælge" ideen om en fast forbindelse til tyskerne - medmindre de får held til at lægge en klækkelig vejafgift på kørsel i Tyskland:

"Der er tale om et transeuropæisk projekt med stor betydning for Sveriges, Norges og Finlands forbindelser med Italien og Spanien, fremhævede Daniel Günther"

  • 0
  • 0

"Der er tale om et transeuropæisk projekt med stor betydning for Sveriges, Norges og Finlands forbindelser med Italien og Spanien, fremhævede Daniel Günther"

Enig, lyder som en påmindelse og signal til partilederne mhp at huske på Femern aftalen.
Man kan kun håbe på projekter af den størrelse og med så elendig en samfundsøkonomi falder, alt andet er uden respekt for de fremtidige generationer.

  • 1
  • 0

Og hvis der reelt er afgivet løfte om at godkendelsen kommer næste sommer, må man vel også have besluttet at ignorere de forhold/indsigelser der kan spænde ben for projektet --- som andre nævner ovenfor.

@ Jørgen Sørensen

Det er vist på tidspunkt at repetere hvad sagen egentligt drejer sig om:
Der skal graves et hul i sandet, lægges nogle betonklodser ned og hullet skal dækkes til igen. Hele projektet indeholder desuden 9 milliarder kroner investeret i Sydbanen og de interskandinaviske godstog sparer 160 km. Bilerne sparer en lille times transporttid, men den bliver dyrt købt.

Et projekt som er meget pro kollektiv trafik og godstrafik på skinner, med potentiale til højhastighedstog som kan stjæle passagerer fra flyene på Oslo/Stockholm/København — Hamborg/Berlin ruten.

Er der virkelig det helt store encitament miljømæssigt til at forhindre dette projekt? Eller er der i miljøorganisationerne blot sat automatpilot på, og alt som kræver kraner og dumpere er man imod. Så hellere færger, vandmænd er vilde med deres propeller.

  • 0
  • 0

Er der virkelig det helt store encitament miljømæssigt til at forhindre dette projekt? Eller er der i miljøorganisationerne blot sat automatpilot på, og alt som kræver kraner og dumpere er man imod. Så hellere færger, vandmænd er vilde med deres propeller.

Jeg læste på et et tidspunkt om de danske miljøorganisationers (greenpeace og DNF) engagement i Femern. Og de havde ikke det store behov for at engagere sig i det, netop fordi, de også lagde vægt på de miljømæssige fordele ved projektet. Samtidig havde DNF engageret sig i Øresundsforbindelsen, og deres bekymringer blev gjort til skamme. Greenpeace ville hellere fokusere på trawling, skifergas og arktis.

De tyske miljøorganisationer er åbenbart mere lokalt forankrede og går ofte i krig med diverse større anlægsprojekter

  • 0
  • 0