Danske togpassagerer må leve med unødvendigt lange rejsetider

Danske togpassagerer må leve med unødvendigt lange rejsetider

DSB’s køreplaner er pumpet med rigelig spildtid for at undgå dyre forsinkelser. Trafikstyrelsen kræver nu stop for overdrevne køretidstillæg, som giver passagererne unødvendigt lange rejsetider.

Togene mellem landets største byer snegler sig af sted, fordi DSB og Banedanmark har pumpet køretid ind i køreplanen for at undgå forsinkelser.

Brugen af såkaldte køretidstillæg overstiger anbefalingerne fra den internationale jernbaneunion, UIC, med op til 60 pct. Det fremgår af en analyse fra Trafikstyrelsen, som Ingeniøren har fået aktindsigt i.

En intercityrejse mellem Aalborg og København har ifølge notatet indlagt et samlet tillæg på mere end 38 minutter oven i den ‘rå’ køretid – ifølge UIC’s anbefalinger skulle 13 minutter være nok. Og på den 12 kilometer lange strækning mellem København H og lufthavnen i Kastrup er der lagt et tillæg på mere end 5 minutter oven i den faktiske køretid på syv minutter – UIC anbefaler 0,5 minutter.

Alt imens regeringen har planer om at bruge 13,9 mia. kr. i jernbaneinvesteringer for at spare passagererne for 24 minutters rejsetid mellem Odense og Aarhus, findes der således rige muligheder for at spare masser af minutter i den eksisterende jernbaneinfrastruktur, viser analysen. Og de bør realiseres, mener en af Danmarks førende transportforskere, Alex Landex fra DTU Transport

»Der er brug for et opgør med denne tendens, hvor man bare putter ekstra minutter ind i køreplanen, hvis der er problemer med rettidigheden.«

Han er bekymret over de seneste års udvikling med længere rejsetider, fordi passagererne mister noget af fordelen ved at vælge tog frem for andre transportformer.

Trafikstyrelsen kræver mindre spildtid

Også Trafikstyrelsen kræver indskrænkninger i den rundhåndede brug af ‘tilrettelagt spildtid’, som sikrer DSB mod erstatninger.

De massive ekstra køretidstillæg blev oprindelig indført mellem 2005 og 2007 for at sikre en robust køreplan i en periode, hvor jernbanen mellem Aarhus og København var plaget af midlertidige hastighedsnedsættelser som følge af store skinneudskiftninger.

»Skinnerne er som bekendt for længst blevet udskiftet – til gengæld er tillæggene ikke i fuldt omfang fjernet igen, og det skal der gøres noget ved,« siger kontorchef Jan Albrecht fra Trafikstyrelsen.

Hos Banedanmark, som er ansvarlig for vedligeholdelsen af skinnenettet, erkender trafikdirektør Peter Svendsen det paradoksale i, at skinnerne mellem København og Aarhus er spritnye, samtidig med at store ekstra køretidstillæg forhindrer langt de fleste tog i at udnytte den potentielle tophastighed på 180 km/h.

»Vi vil forsøge at reducere tillæggene gradvist igen, men det lader sig ikke gøre med en snuptagsløsning. Vi vil jo også gerne give folk tog til tiden,« siger Peter Svendsen.

DSB: Vi har gode argumenter

Ifølge vicedirektør Ove Dahl Kristensen, DSB, er der rationelle argumenter bag hvert tillæg, såsom mange tog med forskellige hastigheder som kører i tæt trafik. Han understreger, at DSB selv har en interesse i at forkorte tillæggene så meget som muligt, fordi kortere rejsetider giver flere indtægter og gør det muligt at udnytte materiellet mere intensivt.

Jan Albrecht fra Trafikstyrelsen er enig i, at tæt trafik på skinnerne retfærdiggør en vis buffer i køreplanen – men ikke dagens høje niveau.

»Vi mener afgjort, at der er et potentiale for at optimere køretiden,« konkluderer han.

Kommentarer (26)

Hvis Banedanmark ved hvor de begrænsninger, som infrastrukturen giver i forhold til kortere rejsetid, må vi vel formode at de så også har en plan for, hvorledes disse fjernes.

Har både DSB og Banedanmark en interesse i at køretiden er længere, så det er nemmere at "levere"?

Selvfølgelig er der et incitament til at få rejsetiden ned, det giver jo flere rejsende, men hvis rejsetiden skal ned, skal "produktionsapparatet" jo så måske være toptunet. Og det er måske dyrere?

Jernbanen lever, som altid, i sin egen verden!

  • 4
  • 3

"Og på den 12 kilometer lange strækning mellem København H og lufthavnen i Kastrup er der lagt et tillæg på mere end 5 minutter oven i den faktiske køretid på syv minutter – UIC anbefaler 0,5 minutter."

Det er 14 gange større tillæg end UIC efter artiklens oplysninger anbefaler.
Hvordan er man nået til kun at anbefale 0,5 minut?
Og hvordan er DSB/Banedanmark nået frem til at 5 minutter er nødvendligt?

En gennemgnag af denne enkle strækning kunne vise, om der er hold i Trafikstyrelsens konklusioner.

  • 3
  • 0