Danske sportsvogn-entusiaster: Vi bygger ny elbil på rekordtid

Et nyt, dansk iværksætterinitiativ skal på rekordtid sætte en danskudviklet elbil på gaden. De første prototyper skal være klar om kun et år, i sommeren 2010.

Bilen skal være modulopbygget i lette materialer, så forskellige modeller nemt kan tilpasses flere købersegmenter.

Investeringsforeningen Energi Horsens og Østjysk Innovation spytter hver 1,7 millioner kroner i firmaet Ecomove. Det er oprettet af firmaet bag den hjemmebyggede kulfibersportsvogn Roadrazer.

Kunststoffer og andre lette materialer bliver grundelementer i den danske elbil, Ecomove. Her er det en hjuldetalje fra Roadrazer, et andet bilprojekt, som nogle af Ecomoves konstruktører har begået. (Foto: Roadrazer) Illustration: Roadrazer

»Vi har udviklet en enkel konceptbil, der kan tilpasses forskellige målgrupper med særlige ønsker. Vi bruger den letvægtsteknologi, der fik Roadrazeren til at være hurtig, til at gøre elbilen meget energieffektiv. Bilen er baseret på en base med fire hjul, har motorerne ved hjulene og batteriet under bunden. Resten er moduler. Det giver forskellige muligheder, alt efter hvilket segment vi ønsker at henvende os til,« fortæller en af iværksætterne Mikkel Steen Pedersen, i en pressemeddelelse. Han er også en del af holdet bag Roadrazer-bilen.

Ecomove skal have adresse i det nye væksthus, Vitus Bering Innovation Parks i Horsens, som rummer flere andre iværksætterfirmaer.

Elbil bliver udviklet fra grunden

Ecomove-elbilen skal opbygges i lignende materialer som vindmøllevinger. Der bliver, forsikrer bagmændene, ikke tale om en ombygget fossil-bil med elmotor, men et køretøj, som fra begyndelsen er designet som elbil. Her kommer vægten ind som en væsentlig parameter, der påvirker bilens rækkevidde.

De første Ecomove-køretøjer skal skræddersys til arbejdskøretøjer, og de vil blive solgt til virksomheder.

Modulopbygningen betyder, at den samme grundform kan bygges til fire personer eller til to personer plus et stort bagagerum.

Direktøren for Foreningen Energi Horsens, Mogens Vig Pedersen, understreger, at parterne ikke forventer at kunne bygge elbiler i milliontal billigere og bedre end de store bilfabrikker.

»Vi skal udvikle modulopbygget elbiler til små segmenter - hjemmeplejen, postvæsnet, en lille sportsvogn og lignende. De skal kun sælges i små styktal,« forklarer han.

»Nu gælder det om at få lavet nogle prototyper, som vi kan teste. Dernæst har vi et håb om, at vi udvikle unikke komponenter, som de store producenter kan bruge,« tilføjer han.

Mogens Vig Pedersen henviser til, at Foreningen Energi Horsens allerede har investeret et andet elbilprojekt, Prøv1elbilprojekt. Projektet skal købe otte norske Think-elbiler, der til efteråret skal gå på skift mellem 100 familier i tre månedsperioder.

Dokumentation

Østjysk Innovations iværksætterkonkurrence
Foreningen Energi Horsens elbil-projekt "Prøv1elbil"
Roadrazer projektet

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg er lidt nervøs over det hobby præg der måske kommer over køretøjerne. Vi ser jo Kinesiske og Indiske køretøjer der får 0 stjerner i sikkerhed. Både aktiv sikkerhed for føren + passager, og passiv sikkerhed for andre trafikanter.

Men ellers er det et meget sympatisk projekt.

  • 0
  • 0

det er ikke et spørsmål om hvor mange stjerner den kan få for hvor mange stjerner har en F1. Den er da sikker nok. Jeg læser kritriken som om at det handler om at skyde et projekt ned inden det er igang istedet for at komme med forslag til at gøre det mulig at bygge et sikkert kørtøj som holder sig inden for de rammer der er sat om et let kørtøj. Håber at de får held med deres projekt og vi snart kan få dem at se i gadebildet

  • 0
  • 0

er der nogen der kunne have lyst til at prøve det samme i KBH området?

Der er faktisk startet en elbilvirksomhed op på Sjælland, se www.afuture.dk

Indgangsvinklen er dog ombygning af eksisterende køretøjer, for ikke at opfinde den dybe tallerken endnu en gang. En ny let modulopbygget elbil lyder dog også som et interessant koncept.

  • 0
  • 0

Afuture.dk lover også godt for fremtiden, men det jeg tænkte på var mere som beskrevet i artiklen, - altså en komplet nytænkning af bilen og til en start hovedsagelig et software projekt (i Erlang?).

Senere eksperimentere med brug af lette karosserimaterialer som f.eks. plastic/glasfiber(/eller træ?), (selvfølgelig: bremser til regeneration af energien), ombyggelige kombinationer af ladvogne/familie konvertibles, - gerne med udvendigt design i veteranbilsstil, 'påkørselsvenlige' ... YOU name it.

  • 0
  • 0

[quote]det er ikke et spørsmål om hvor mange stjerner den kan få for hvor mange stjerner har en F1. Den er da sikker nok.

En F1 er crash-testet og vil bestå NCAP uden problemer.[/quote]

Men nok ikke af NCAP :o) Men ja... Se blot hvordan det gik Kubica i Montreal - et fuldstændig vanvittigt crash, hvor han forstuede en ankel. Selv i en bil med 8 NCAP-stjerner, var man med sikkerhed ikke overlevet med 250-290km/t direkte ind i en mur... Der er dog lidt usikkerhed omkring farten under uheldet, men et bud er 288 (http://blogf1.co.uk/2007/06/11/robert-kubi...).

Så NCAP er ikke nødvendigvis bedre end en bil konstueret med omtanke (og det er en F1 jo).

  • 0
  • 0

Det er rart at høre at vi I danmark vil lave elbiler og modulbasseret design i sig selv er vel godt for miljøet og udviklingen? Det kræver dog lidt standarder, måske jyderne kalder deres første "kabinet" for AT? Så kan det være konen kan få en ITX senere :)

  • 0
  • 0

bravo til jer der bygger --måske kan vi hjælpe med lidt rådgivning for vi byggede faktisk en meget let elbil med solcelleassistance , kaldet connector 2000- vi kunne imidlertid ikke finde investoredr til produktionen-- se mere her

http://toria.dk/connector.htm

  • 0
  • 0

Citat fra deres pdf dokument med priser: "Der skal hverken betales registreringsafgift eller ejerafgift på elbiler."

Det syntes jeg ikke hænger sammen med de priser der er!

Billigste mulighed er Bronze, 411k kr 70km rækkevidde (ved 80km/t ) 90 km/t tophastighed 25s om at nå de 90 km/t

Silver muligheden som er næste skridt er straks mere generelt anvendelig. 461k kr 100km rækkevidde 130 km/t tophastighed 12s om at nå 100km/t

Så er der yderligere to valgmuligheder, gold og platinum som giver længere rækkevidde.

Men de priser ligger da op til et værditab af dimensioner når elbiler bliver mere tilgængelige.

Tag evt. prisen på en Tesla Model S .. jeg ved da godt hvad jeg helst ville køre rundt i. Nuvel den er ikke tilgængelig før år 2012 ..

  • 0
  • 0

Hej Martin

Det lyder spændende. Jeg er selv så småt igang med et modulbaseret elbil-projekt i forbindelse med en større opgave på min skole (Danmarks Designskole), hvor jeg læser til industriel designer. Det kunne være rigtig spændende at arbejde sammen med nogle ingeniører- og måske vi endda vil kunne få noget bedre op at stå før dem over i Jylland :)

Mvh David
  • 0
  • 0

Silver muligheden som er næste skridt er straks mere generelt anvendelig. 461k kr 100km rækkevidde 130 km/t tophastighed 12s om at nå 100km/t

Til sammenligning koster Qashqai 1.5 diesel med partikelfilter €22140 i Tyskland, d.v.s. 167k kr eller deromkring.

mvh Jens

  • 0
  • 0

Hvad med varme om vinteren på turen op til Randers (fra Aarhus) til fødselsdag? Med den fart i indersporet går der lang tid mellem jeg bremser, dvs bremseenergien er ikke nok. Kan batterierne yde de n kW der skal til?

  • 0
  • 0

Citat fra deres [AFUTURE EV] pdf dokument med priser [www.afuture.dk/pdf/AFUTURE_EV_Pro1_Folder_...

(...)

Silver muligheden som er næste skridt er straks mere generelt anvendelig. 461k kr 100km rækkevidde 130 km/t tophastighed 12s om at nå 100km/t

Så er der yderligere to valgmuligheder, gold og platinum som giver længere rækkevidde.

(...)

Tag evt. prisen på en Tesla Model S .. jeg ved da godt hvad jeg helst ville køre rundt i. Nuvel den er ikke tilgængelig før år 2012 ..

Du slår hovedet på sømmet og i AFUTURE EV så vi også gerne elbilerne være meget billigere. Men der er forskel på at levere håndbyggede biler baseret på relativt ny teknologi i 2009 og masseproducere med nu kendte komponenter i 2012. Vil du have bilen nu er prisen derfor også derefter, fordi de nødvendige komponenter stadig er i små styktal og meget dyre. Men muligheden for at få hvad du skal bruge er til stede, og ikke som prototyper til 1,5 mio. kr.

Princippet er at sammenligne med det som gælder for markedet for bærbare computere: Venter du én måned sparer du måske et par hundrede kroner, men du kan jo ikke blive ved med udskyde arbejdet der skal laves på PCen, så du køber alligevel og er glad for maskinen i mange år...

NB: Der er for øvrigt tale om Nissan Qashqai Tekna udstyrsniveau for alle modeller fra Bronze til Platinum.

Mvh

Søren O. Ekelund, AFUTURE EV

  • 0
  • 0

Hvad med varme om vinteren på turen op til Randers (fra Aarhus) til fødselsdag? Med den fart i indersporet går der lang tid mellem jeg bremser, dvs bremseenergien er ikke nok. Kan batterierne yde de n kW der skal til?

Det er godt nok nogle meget uklare spørgsmål. * Er der tænkt på en bestemt bilmodel? ** Hvis det er en fra Afuture, hvilken udgave? * hvad skulle bremse-energien være nok til? * Effekt til hvad? (effektforbruget topper vel ved acceleration af bilen)

Hvis man kan stole på spec fra producenten, så er den specificerede acceleration jo mulig at opnå med det givne batteri. (men kan der samtidig leveres fuld effekt til varme og lys?).

Hvor meget rækkevidden afkortes af at have varme blæst ind i kabinen, afhænger j af om det er et simpelt varmelegeme eller en eldrevet varmepumpe der leverer varmen. Nutidens bil-kabiner er vel relativt dårligt isolerede, og der tilfører man vel 3-4 kW for holde en behagelig temperatur indeni når det fryser udenfor.

Angående bremse-energi, så mister man jo mindre energi ved at holde en given hastighed end at bremse og starte igen, så det er en FORDEL ikke at bremse, selv med regenerative bremser.

Selv Afutures bronce-model burde på de spec der står i deres brochure (som gælde ved nye batterier) burde lige kunne køre de 40-50 km med varmen slået til. Ellers må man jo give ca. 50 000 kr. mere og købe en sølv-udgave EV PRO 1

  • 0
  • 0

Der skal en god portion gå-på mod til at opstarte bilproduktion i Danmark i en tid hvor Saab går konkurs, General Motors ikke kan få biksen til at gå op efter statstilskud på $20Mia og hvor mulighederne for finansiering til noget som helst er helt i bund!

Held og lykke :-O

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten