Tre og et halvt år efter transportministeriet lancerede ideen om en forsøgsordning for mobile robotter i trafikken, er der ikke givet en eneste tilladelse. Den danske robotklynge frygter, at et potentielt eksportmarked forsvinder, hvis reglerne ikke bliver mere fleksible.

Laurids Hovgaard
Journalist
Artiklen er ældre end 30 dage

Laurids Hovgaard
Journalist
Tilbage i 2018 fik daværende transportminister Ole Birk Olesen en god ide. Det skal være muligt at levere mad, medicin og dagligvarer med små mobile udendørs robotter. Inspirationen var i høj grad hentet fra amerikanske Starship Technologies, med rødder i Estland og stiftet af den danske Skype-milliardær Janus Friis.
PLUS-abonnement
IDA-adgang
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
1 kommentar. Hop til debatten
DelUdskriv
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
1
21. april 2022 kl. 18:48
I artiklen står der
Hvad menes der med det? Naturbeskyttelseslovens adgangsret gælder kun udyrkede og ikke-hegnede arealer. Robotterne skal vel køre på dyrkede marker.Udfordringen opstår, fordi landbrugsarealer som udgangspunkt er offentligt tilgængelige.