Danske politibiler skal køre på Windows 7

Tetraradio, video, dataadgang, GPS, udrykningsblink, sirene og projektør. Det er bare noget af den teknik, de danske politibetjente skal forholde sig til i en patruljevogn. Nu skal en ny kørecomputer give samlet adgang til bilens forskellige systemer.

Der er er tale om en computer med et 10 tommer touch-interface, der kører på Windows 7. Den bliver leveret af danske Systematic, hvor de første enheder skal køre som test i løbet af efteråret, fortæller Rune Raunow, direktør for forretningsudvikling og salg hos Systematic:

»Det er baseret på standardkomponenter og standardsoftware, men med speciallavet brugergrænseflade, som er udarbejdet efter politiets behov. Den er optimeret til nat- og dag-kørsel og betjening i høj fart,« siger han.

Skærmens belysning ændrer sig efter, om der er dagslys eller ej, så den er lettere at aflæse. Brugergrænsefladen ændrer sig dog ikke, hvis der eksempelvis køres stærkt, understreger Rune Raunow, da det ville være for forvirrende. Men knapperne på interfacet er lavet, så de er til at ramme, fortæller han.

Læs også: Omsider: Redningshelikopterne bliver koblet på nødradionet

Kørecomputeren er udelukkende et interface, der kobler op mod de eksisterende systemer i patruljevognen. De eksisterende systemer, som eksempelvis tetraradioen, vil derfor stadig være der. Opkoblingen til de eksisterende systemer foregår kablet, da der er skarpe grænser for, hvad der kan sættes op af radiobaseret kommunikation i et køretøj, fortælle Rune Raunow.

»Der ligger nogle standardkomponenter i en politibil, der har nogle software-snitflader, hvor man bare henter drivere til komponenterne. Så vi anvender standardsnitflader,« siger han.

I første omgang er der tale om, at 325 af politiets knap 1.000 patruljevogne skal udstyres med kørecomputeren, som efter planen begynder at blive udrullet i produktionsmiljø fra januar 2014, oplyser Rune Raunow. De 325 computere skal købes i løbet af 2014, og derefter har Rigspolitiet option på køb af yderligere computere.

Nikolaj Veje, Rigspolitiets økonomidirektør, oplyser, at prisen er 9,3 millioner kroner for de 325 computerenheder til patruljevognene.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det må da være en and siden hvornår er den danske stat begyndt at bruge standard software?

Er I ikke sikker på at de alligevel vil bruge OS/2 eller lign.?

Hvordan skal de kunne suge mia. ud af statskassen når de benytter standardsoftware? Det næste bliver vel at de går over til Office og et standard database program der kan samle alle deres data et og samme sted og de kun skal logge ind én gang samt at deres systemer kan udveksle data.

Er det ikke lang tid siden det var den første april?

  • 7
  • 9

Det var da også lidt af en pris.

Men helt ærligt, når nu man bruger så mange penge på sagen, hvorfor i alverden bliver det så ikke lavet som en dedikeret embedded ting, baseret på et rigtigt OS hvor man ikke skal tage højde for virusscanning mv.

  • 14
  • 0

Windows har udført en alvorlig handling. Genstart systemet og prøv igen...

Håber ikke at bremsesystemet kommer med ind over denne kontrol :)

  • 9
  • 0

Jeg har for længe siden spurgt Politiet hvorfor de ikke i højere grad benytter de funktioner deres køretøjer allerede har - i særdeleshed til at slukke for udrykningssignalet i forlygterne (fjernlys, der skifter fra side til side) når køretøjet er standset/parkeret. Det hjælper ikke just til at passere et ulykkested sikkert, at man bliver blændet to gange i sekundet.

I det tilfælde skulle de blot benytte CANbus signalet for "faktisk hastighed". Tilsvarende kunne hele deres backend afvikles på bilernes indbyggede skærm med feedback i instrumentpanelet.

Ved at benytte f.eks. en alternativ RNS510 enhed i Passat/Superb, der er ret udbredte i Politiet ville man snildt få en god, lysstærk skærm, der hele tiden regulerer lysstyrken med lysføler, og som kommunikerer med displayet mellem speedometer og omdrejningstæller for at give brugeren feedback - f.eks. "Udrykningssignal tændt".

Så har man allerede klaret den indbyggede GPS (med inertinavigation til dårlig dækning), skærm og interface til visning og betjening af videobilernes kamera, samt hastighedsmålinger, osv., osv.

Det ville også være en simpel øvelse at ændre tasternes funktion, sådan at enkelte funktioner får en dedikeret, fysisk tast - f.eks. start/stop af udrykningssignal. Det er alt andet lige nemmere end at betjene en skærm.

Ved at benytte en sådan enhed får man en langt bedre indretning og brugeroplevelse (ingen "løse" dele i kabinen, bedre plads, bedre adgangsforhold til bilens eksisterende funktioner (radio, klimaanlæg, m.v. som de påklistrerede ting monteres foran) og langt flere muligheder.

F.eks. kan drejelygterne foran tænde, når søgelyset på taget aktiveres og højre forlygte dreje til yderposition (giver langt mere oplysning af husfacader/fortove/cykelstier/osv), ligesom drejelygterne kan erstatte fjernlys-udrykningssignalet ved lav hastighed. Diodeblinkene på tag/i kølergitter kan ligefrem korrigeres for lysstyrke ligesom bilens originale bremselys, sådan at det ikke blænder latterligt unødvendigt meget om natten, især når køretøjet er stationært - i gamle dage kunne man trods alt klare sig med et gult flag.

Man kunne endda sænke temperaturen i kabinen 1-2 grader, når der køres udrykningskørsel, og ændre luftstrømmen, sådan at betjenten ikke skal svede mere end højest nødvendigt. Tænde kabinelyset bagved permanent, når man transporterer anholdte, radio/musik selv skrue ned ved radiotrafik, yde multipoint håndfri telefoni til betjentenes tjenestetelefoner, osv., osv. Stort set alle moderne biler har CANbus til at styre stort set alle ikke-kritiske funktioner i bilen og overvåge de kritiske funktioner, og da CANbus er rimeligt standardiseret, og Politiet har valgt at få leveret en stor del af deres køretøjer fra samme koncern de næste år frem, ville det vel være en overkommelig opgave.

I Danmark kan man for ca. kr. 5.000 købe en RNS 510 replika, inklusive bakkamera, visning af parkeringssensorer og klimaanlægsindstillinger. Hvis kineserne kan begå sådan en software pakke OG selve enheden for 5.000, så skulle en flok veluddannede danskere da gerne kunne præstere bedre end at klistre en tablet på instrumentbordet, som kører "ø-drift" i forhold til det køretøj den befinder sig i.

  • 6
  • 0

Hvad er problemet i at man nu ønsker at benytte standard software? Efter al den polemik der var med PolSag hvor det tydeligt bar præg af at man ikke havde lavet en liste over krav til systemet - er det da kun positivt at de nu begynder at lære af sine fejl og begynder at købe hyldesoftware der er gennemtestet.

Nicolai, det virker let at sige at man blot kan købe "en masse systemer og så interface dem" - men det er lettere sagt end gjort! Og det kommer til at tage uanede mængder af tid og få interface de forskellige ting du vil koble på systemet.

  • 1
  • 3

Det er et klart fremskridt at de nu begynder at vælge mere eller mindre standardsoftware, og for et statsligt projekt er 28.000 kroner slet ikke så galt pr. enhed. Det kunne være bedre, men det er heller ikke slemt!

Det der bekymrer mig mest er stabiliteten af Windows. Der er ingen grund til at starte diskussionen igen, fordi den er taget tusindevis af gange her og andre steder. Til et system som dette kunne de lige så godt have kørt på Linux.

Jeg håber der kommer noget offentligt statistik over hvor tit dimsen går ned.

  • 3
  • 0

Men helt ærligt, når nu man bruger så mange penge på sagen

Det er ikke ret mange penge for en kunde-specifik kasse som også skal kunne holde til at sidde i en bil.

Et fuldt embedded system tror jeg ville blive dyrere, der er trods alt kun nogle hundrede stykker at smöre indlärings- og udviklingsomkostningerne ud over.

Win7 er stabilt nok - Hvis man forstår at programmere til det! Man behöver heller ikke viruscanning, defragmentering samt alt det andet gejl og ballade hvis man placerer OS og applikationer i FLASH-ROM og/eller formaterer hver gang man booter. "Re-install on boot" er gjort för på skolecomputere ;-)

  • 0
  • 4

Hvad er problemet i at man nu ønsker at benytte standard software?

Der er det problem at selve OS'et sådan set er det mindste af det, og der i det spil findes meget mere elegante standard OS'er end Windows til brug for noget embedded.

Vi taler ikke om en desktop computer, men et meget specialiseret produkt, og i det spil er det galmandsværk at slæbe rundt med et OS der har meget voldsomme systemkrav, bare for at holde sig selv i luften, som notorisk er kendt for at være sårbart over for virus, og som faktisk er ret dårligt til at interface på chipniveau.

Derfor virker det umådeligt fattigt at Systematic ikke satser på at udvikle noget lidt mere perspektivfuldt, end bare at slaske noget oven på en Windows maskine.

  • 5
  • 0

Og det tror jeg lige præcist er grunden til at man vælger Windows i dette tilfælde! Det er sjovt som folk råber op om at det er "let" at lave et system der kan bruges - hvorfor er det at i så ikke starter en virksomhed der udvikler sådanne systemer? Regeringen har netop lavet en ny pakke for folk der opstarter virksomhed, som gør at man kan starte en sådanne for én krone - hvis det vitterligt er så let som det lyder, så forstår jeg ikke at ikke flere gør det.

Det er altid lettest at pege fingre og sige "se her, det her er en tusinde gange bedre løsning, i er åndssvage hvis i ikke bruger den" (det er bare ikke særligt videnskabeligt) - men jeg tror på at man faktisk har sat sig ned og set på behovene, og foretaget et valg ud fra det, og her er nået frem til at Windows ville være en fin platform til dette!

  • 2
  • 4

prøvede at være lidt moderne ved det danske politi, så ville det jo være skønt!

Det undrer mig grusomt at man i 2013 ikke har automatisk nummerpladegenkending i politibiler. Det ville gøre det meget nemmere for politiet at finde folk der ikke betaler forsikring og vægtafgift, opsnuse gamle kendinge der er kendt for spritkørsel, lov om euf. eller våbenloven. Og ikke mindst ville det betyde at de ikke behøver stoppe mig 12 gange på en måned, uden yderligere belæg end at min bil tilfældigvis ligner "en gammel kendings" bil.

Er det ikke ved at være en gammel traver at Windows er ustabilt? Jeg troede mest det var et problem for folk der ikke kan finde ud af hvad de laver - jeg har kørt både Linux, windows og Mac og det er mange år siden jeg sidst oplevede BSOD på min Windows computer. Faktisk vil jeg påstå at både mine linux-boxe og mine Macs har lidt af lige så mange kernel-fejl som Windows... Det handler om hvad man fylder i dem! Jeg har endda sejlet på skibe og set både olieplatforme og kraftværker hvor deres SCADA-styringer kører på Windowsbaserede løsninger uden større driftsproblemer end man ser i et UNIX-baseret miljø...

  • 1
  • 0

.Derfor virker det umådeligt fattigt at Systematic ikke satser på at udvikle noget lidt mere perspektivfuldt, end bare at slaske noget oven på en Windows maskine.

Jamen hvis nu politiet ikke magter andet, har man lært af sine fejl, og handler nu helt efter bogen. Systematic er primært nok mere interesseret i ordren, end typen af OS der anvendes. Med Windows kan der undervejs også rimeligt let skiftes leverandør, hvis Systematic bliver utilbens etc. etc.

Jeg kan ikke udefra bedømme projektet i alle enkeltheder, men det forekommer lidt klumpet og klodset at proppe så meget fatware i en patruljevogn (koster tilsvarende potent HW). Så det her er sikkert ikke noget, som de regner med skal holde og virke i særligt mange år. Et gæt: Sikkert en eller anden simpel mellemløsning i mangel af kgl. dansk klingende mønt til det man har kik på, men som etaten ikke her råd til.

  • 1
  • 0

Tak for dit svar, Rasmus.

Du har fuldstændig ret, men jeg udtrykte mig vist også uklart.

Min pointe var ikke at de skulle opbygge et forkromet system, men nærmere eksempler på, at der kan opnås bedre funktionalitet, hvis man inddrager signaler fra bilen.

Jeg mente blot, at man kunne køre systemet på navigationsenheden (kører vist Windows CE), fremfor at klistre en tablet i bilen. Og så ellers følge samme opskrift som i artiklen, eventuelt tilføjet en snitdriver til bilen, ligesom driverne til de andre systemer, så man kan anvende enkelte af bilens funktioner - f.eks. bilens hastighed.

De skulle altså stadig bruge "samme" software, blot tilpasset et andet system, med en ekstra snit driver og en række "ifset" sådan at systemet er sikret imod udfald i bilens datasystem.

Håber det opklarede min hensigt - jeg er netop opmærksom på at det kan være for nemt, at foreslå at lave den ideelle løsning, uden at tage hensyn til virkeligheden. Min hensigt var blot at påpege fordelen ved at placere softwaren på et system i bilen frem for en løs tablet.

Venlig hilsen Nicolai

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten