Danske myndigheder anede intet om japansk flyveforbud til Dash

De danske luftfartsmyndigheder vidste ikke, at Dash-8 Q400 havde fået flyveforbud i Japan i foråret 2007.

Faktisk har Statens Luftfartsvæsen slet ingen oplysninger om internationale erfaringer med flytypen.Det fremgår af de svar, transportministeren Jakob Axel Nielsen (K) fredag har sendt til folketingsmedlemmerne Bjarne Laustsen (S) og Per Clausen (EL).

»Det er meget skidt. Det får mig til at overveje om systemet overhovedet virker,« siger Bjarne Laustsen.

Der findes ellers et internationalt system, der skal sikre, at alle tekniske problemer samles ét sted - nemlig ved fabrikanten - i tilfældet med Dash-8 Q400 hos canadiske Bombardier.

De japanske luftfartsmyndigheder skal sørge for, at Bombardier får besked, der så igen skal give de nationale myndigheder besked.

Det fremgår ikke af ministerens svar, hvor i systemet det er gået galt.

»Næste skridt bliver at få vurderet, om systemet fungerer godt nok. Noget kunne tyde på, at der skal kigges på det,« siger Bjarne Laustsen.

Tavshedspligt om næsten-ulykker skal væk

Ministeren har oplyst Bjarne Laustsen om syv danske hændelser med Q400-flyet fra 2000 til 2004, der alle er klassificeret som havari, men alle andre hændelser, der ikke har medført en havarirapport, er alle omfattet af tavshedspligt.

Det er Bjarne Laustsen skuffet over.

»Det er jo tydeligt, at der har været mere en syv problematiske hændelser med den fly-type. Den statistik mener jeg ikke burde være underlagt tavshedspligt. Alle danskere har ret til at vide det,« siger han.

Bjarne Lausten og den socialdemokratiske trafikordfører, Magnus Heunicke, er indbudt til møde hos SAS i den kommende uge. Her håber Bjarne Laustsen at få klarhed over alle aspekter af problemer med Dash-flyene.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Nu ved vi stadig ikke om den manglende information omkring uheldet i Japan aldrig er nået frem til Bombadier - eller den er strandet der.

Men jeg finder det påfaldende, når man læser hvor mange forskellige problemer, der har været med det fly, at en talsmand fra Bombardier så i TV2 i sidste uge kunne udtale at fabrikken ikke havde hørt om problemer med fly-typen.

Kan man ikke stole på den fabrik? Hvis det forholder sig sådan burde SAS nok skille sig af med dem hurtigst muligt. Efter det jeg har læst vil jeg da nok overveje om jeg igen skal sætte mig op i sådan et. Jeg har ellers en del gange fløjet med det på ruten København-Sandefjord.

Kristian Lund Jepsen

  • 0
  • 0

Flere politikere kritiserer den fortrolighed, der er omkring indberetninger af næsten-hændelser. I dette tilfælde siger politikeren, at "alle danskere har ret til at vide det".

Jeg ville ønske, at nogen satte politikerne på skolebænken og forklarede dem hvordan systemet med anonyme indberetninger fungerer, og hvordan indberetningerne bruges til at forbedre sikkerheden.

Anonymiteten er en forudsætning for at få nøjagtige og fyldestgørende oplysninger. At ønske oplysningerne offentligt tilgængeligt er det samme som at ønske flere ulykker.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten