Danske motorveje skal være klar til selvkørende biler
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Danske motorveje skal være klar til selvkørende biler

De seneste dage har Vejdirektoratet gennemkørt en række danske motorveje for at tjekke, om striber og skilte kan aflæses korrekt. Testen er gennemført i mørke, regn og diset vejr for at udfordre bilerne. Data er endnu ikke bearbejdet, men alt i alt er de danske motorveje klar.

250 kilometer motorvej fra København til Køge og videre til Rødby, tilbage til Køge igen og så til Korsør. Den rute kender folkene i Vejdirektoratet særdeles godt. De har nemlig igennem de seneste dage testet, om de danske motorveje er klar til fremtidens selvkørende biler, fortæller Andreas Egense, der er afdelingsleder i analyseenheden i Vejdirektoratet:

»Men i modsætning til den test, vi gennemførte i efteråret 2016, hvor bilerne kørte under optimale forhold, så har vi denne gang forsøgt at udfordre dem med næsten al slags vejr,« siger han.

Vejene skal være klar til niveau 3 og 4

Der har været brugt tre forskellige biler til forsøgene, blandt andet en Audi. Bilerne har været topmoderne og udstyret med den nyeste teknologi inden for førerassistent-systemer. Det vil sige, at de har kunnet holde vejbanen ved at registrere striber, aflæse skilte og holde afstand til den forankørende.

Det er også derfor, systemerne bliver kaldt førerassistent-systemer, da føreren fortsat skal have fuld kontrol over bilen og altså ikke må læne sig tilbage og spille iPad eller tale i håndholdt telefon.

Som det er i dag, vil den type biler ligge på niveau 2 på skalaen for automatisering

»Men vores forsøg retter sig mod biler på niveau 3 og 4, hvor det altså ikke er nødvendigt at være koncentreret om trafikken,« siger Andres Egense.

Da bilerne blev test under optimale lys og vejrforhold, var resultatet, at de i 98 procent af tiden kunne registrere vejstriber og i 99 procent af tilfældene aflæst skiltene korrekt.

Klarer både mørke og regn – næsten

Nu har bilerne altså kørt i både mørke, regn og tåge og dermed været langt mere udfordret. Data er endnu ikke blevet gennemarbejdet, men Andreas Egense har en god fornemmelse:

»Vi kan se, at bilerne er udfordret, hvis de skal registrere striber i regnvejr og mørke, og så har vi nogle steder, hvor striberne er slidte eller helt skrællet af. Når det gælder aflæsning af skilte, er det vores umiddelbare indtryk, at det fungerer fint under de forhold vi har testet.

Data fra testen består af video af instrumentbrættet, hvor det kan ses, om bilen registrerer vejstriber og skilte, video set ud gennem forruden og GPS-data for at fastlægge nøjagtigt, hvor bilen befinder sig.

Hos Vejdirektoratet vil man nu bruge forsøget til at se, om de danske motorveje er klar til delvist selvkørende biler:

»Vi skal vurdere, om vi skal justere den måde, vi skilter og afstriber på, eller om vi også skal i dialog med producenterne af bilerne for at se, om der kan gøres noget ved hardware eller software,« siger han.

Umiddelbart er de nye kørselsforsøg fra Vejdirektoratet ikke relateret til det lovgivningsarbejde, der lige nu pågår for at gøre det lovligt at udføre forsøg med selvkørende biler på de offentlige danske veje:

»Det handler om, at vi generelt vil være bedst muligt forberedt. Det er også derfor, vi tester den teknologi, der eksisterer i dag. Det vil sandsynligvis være samme teknologi, vi kommer til at se i de første generationer af rigtig førerløse biler. I den kommende forsøgsordning med førerløse biler vil der blive brugt prototyper, og der vil også være plads til at teste på landevej og i byer,« siger Andreas Egense.

Kommentarer (16)

"Vi kan se, at bilerne er udfordret, hvis de skal registrere striber i regnvejr og mørke"

Ja det tror jeg da pokker, i Danmark bliver vejstriberne jo mørkere end asfalteten når det er lidt mørkt og et har regnet.

  • 9
  • 0

Det er vel bilerne der skal kunne klare vejene for at kunne betegnes som selvkørende.

Det er jo ingen sag at lave selvkørende biler, hvis man blot kan opstille sine egne (høje) krav til modificerede veje, der altid skal leve 100% op til kravene.

Tænk ulykker, vejarbejder, skybrud,...

  • 9
  • 0