En anden forklaring kan også være, at i Tyskland består landanlæggene i høj grad af en landevej som skal erstattes af en motorvej. Der skal stort set ikke bygges noget ny motorvej i Danmark.
Tyskerne kan også forvente en ny Femernsundbro bliver nødvendig, grundet trafikspringet, navnligt for jernbanedelen hvor godstogene flyttes fra Storebælt til Femern og over Femernsundbroen der er enkeltsporet. Miljøvenligt er det projekt meget vanskeligt.
Derimod er de danske landanlæg for jernbanedelen store. Her skal der investeres i elektrificering (som er miljøvenlig under forudsætning af elektriciteten kommer fra vindmøller), udbygning til dobbeltspor, sporopretning, højere hastighed med videre.
9,5 milliarder kroner investeres i kollektiv trafik, og dertil 4,2 mia. kroner i en ny Storstrømsbro, der for bilerne ikke rigtigt byder på noget nyt, men jernbanen får hævet hastigheden fra 100 til 200 km/t og dobbeltspor.
Det er bare ikke politisk korrekt at kæmpe imod en stor investering i kollektiv trafik.