Danske luftpuder forvandler en blikspand af en B&W-hal til koncertsal

Danske luftpuder forvandler en blikspand af en B&W-hal til koncertsal

Produktpris-nominerede Flex Acoustics er med til at nedbringe efterklangstiden i de gamle B&W-haller til Eurovision Song Contest fra 13 til 4 sekunder.

På B&W-værftet på Refshaleøen er de sidste brikker ved at falde på plads til Eurovision Song Contest i maj. En af de største ingeniørmæssige udfordringer har været at få ordentlig lyd i den enorme, tomme blikspand af en hal.

Det er et kendt problem, især ved store indendørs koncerter, at lyden mudrer, og især bastonerne bliver hængende, når bare man står et stykke fra højttalerne.

Den danske ingeniør og musiker Niels Werner Adelman-Larsens opfindelse AqFlex, der var indstillet til Ingeniørens produktpris i 2012, har fået opgaven med at få efterklangen især på de lave frekvenser ned fra 13 sekunder til under fem sekunder.

Flex Acoustics specialdesignede AqFlex-løsning monteret i hallen, hvor Eurovision Song Contest skal finde sted. Foto: Foto: Niels Werner Adelman-Larsen, Flex Acoustics
Se, hvordan AqFlex fungerer i Guldborgsunds koncertsal. Foto: Grafik: Lasse Gorm Jensen

»Det er en kæmpe bedrift, og det er aldrig gjort før i denne her skala. Det er helt vildt,« siger Niels Werner Adelman-Larsen, der er meget begejstret for resultatet allerede.

»Vi er nok 95 procent færdige med at sætte det hele op, og vi er allerede nede på fire sekunder. Vi har sat 8.000 kvadratmeter op af vores luftpuder, som absorberer især de lave frekvenser, så efterklangen minimeres,« forklarer han.

Læs også: Ny gitterbro skal bære taget i Melodi Grand Prix-hal

AqFlex er et produkt designet og udviklet af Niels Werner Adelman-Larsen og hans firma, Flex Acoustics. Grundlæggende går det ud på at hænge en række luftpuder op i loftet i en sal. Med en permanent løsning vil puderne hurtigt kunne pustes op og tømmes igen.

Skal salen fyldes med klassisk skønsang og høje frekvenser, der helst gerne skal ringe ud længe, kan puderne tømmes og hænge fladt, så de ikke absorberer noget særligt. Skal rummet derimod fyldes med bas, trommer og andre lavfrekvente instrumenter, kan puderne fyldes med luft og tage 'pusten' fra lydrefleksionerne.

Mobil løsning

Til Eurovision Song Contest og B&W-hallerne har Flex Acoustics udviklet en mobil, skræddersyet løsning i et størrelsesforhold, der ikke er set før. Rækkerne af puder varierer fra 35 i højden til 50 meter i længden, alt efter hvor i salen de hænger.

Ideelt set ville Niels Werner Adelman-Larsen og den rådgivende akustiker, Eddy Bøgh Brixen, gerne ned på under tre sekunders efterklang. Men det er der måske kun fem sale i hele verden, der kan præstere.

Luftpuderne absorberer de lavfrekvente lydbølger og begrænser efterklangen til fire sekunder. Foto: Foto: Niels Werner Adelman-Larsen, Flex Acoustics

»Skulle vi have været nede på tre sekunder, skulle vi have dækket hele loftet og alle sidevægge med AqFlex. Det havde været ekstremt at gå så langt for det sidste sekund. Desuden er der så mange stålskeletter og udstyr i vejen her i B&W, at det næsten ville være umuligt,« siger han.

De 10.000 tilskuere, der skal fylde op på de nu tomme plastiksæder, kommer også til at absorbere en del til selve showet, forklarer han.

Kommentarer (10)

Det lyder ret imponerende, men hvad er efterklangstiden i en decideret koncertsal, så man har noget at sammenligne med? Det er ikke for at være negativ, jeg er bare nysgerrig :-)

  • 2
  • 0