Danske forskere sætter fedtnedbrydende enzymer på overarbejde

Politiken Forskere fra Københavns Universitet kan få fedtnedbrydende enzymer til at arbejde mere.

De fedtnedbrydende enzymer arbejder kun cirka 15 procent af døgnets timer, viser en undersøgelse foretaget af et hold forskere fra Nano Science Center ved Kemisk Institut på Københavns Universitet. Indtil nu har det ellers været et ubesvaret spørgsmål, hvor flittige disse enzymer, som produceres af særlige celler i kroppen, rent faktisk er.

Ud over at finde ud af, hvor arbejdsglade disse enzymer er, er det også lykkedes forskerne at finde ud af, at man kan manipulere dem til at arbejde langt mere, og dermed nedbryde mere fedt. Forskerne har kunnet manipulere enzymerne til at arbejde 45 procent af døgnets timer. Og det kan på sigt vise sig at være en særdeles god nyhed for de mange mennesker, der lider af følgesygdomme på grund af fedme, såsom type 2-diabetes og hjerte-kar-sygdomme.

»I løbet af de næste 10-15 år bør det nemlig være muligt at producere medicin, som stimulerer de fedtnedbrydende enzymer i vores krop, så de i stedet for at arbejde 15 procent af tiden bliver sat til at knokle langt hårdere«, siger lederen af undersøgelsen, professor Dimitrios Stamou fra Nano Science Center, til Politiken.

Den øgede arbejdstid fremprovokeredes af forskerne ved at ændre sammensætningen af fedtstyrer og proteiner. Og dette fik altså arbejdstiden op på 45 procent af døgnets timer.

Læs mere på Politiken.dk

Lettere tragikomisk at man arbejder på at få nogle umælende enzymer til at arbejde mere i stedet for at få den overvægtige til at gøre det. Man må have sondret at det - i forhold til sidstnævnte - var lettere at få førstnævnte "overtalt" ;-)

Yes, yes, lad os bare øge fedtindholdet i cirkulationen. Eller lad os forbrænde fedt i stedet for kulhydrater (= højere blodsukker). Der er ingen måde det her ikke kommer til at slå folk ihjel.

Og hvad nu hvis den overvægtige allerede er fysisk aktiv, men hans/hendes enzymer ikke er? Jeg kender flere som trods hård fysisk aktivitet har svært ved at holde vægten nede.