Danske forskere konkluderer: Runde småsten på Mars er tegn på strømmende vandløb

Var den unge Mars kold og tør eller våd og varm? Det kan småsten, som mars-roveren Curiosity har fundet, måske være med til at afgøre.

Nasas Mars Curiosity Rover-team, der også omfatter Morten Bo Madsens forskningsgruppe på Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet, offentliggør i dag i Science en artikel, hvori de forklarer, at afrundede småsten er det hidtil bedste bevis for, at der engang har eksisteret strømmende vandløb i lange perioder på den nu knastørre, røde planet.

Curiosity landede 6. august i Gale-krateret, hvor der findes sedimenter fra planetens fortid for 2-3 milliarder år siden. Som Ingeniøren i september kunne fortælle, har mars-bilens kamera fotograferet afrundede sten, hvoraf nogle var på størrelse med golfbolde.

Læs også: Golfbold-store sten afslører tidligere vandløb på Mars

Forskningsassistent Asmus Koefoed fra mars-gruppen på Niels Bohr Institutet forklarer, at forskerne har foretaget en grundig analyse af disse billeder af 515 småsten med en størrelse på mellem 4 og 40 millimeter.

»Vi kunne se, at de 515 sten næsten alle sammen var slidt flade, glatte og afrundede,« oplyser Asmus Koefoed.

Morten Bo Madsen beretter, at for at danne disse former må der have været strømmende vand med en dybde på mellem 10 centimeter og 1 meter.

Strømningshastigheden har i gennemsnit været mellem 0,2 og 0,75 meter i sekunder, skriver forskerne i deres artikel.

Konklusionen er derfor, at der ikke kun sporadisk har været flydende vand på Mars, der hurtigt er fordampet. Der har været vand i længerevarende varme perioder, hvor vandløbene har dannet et floddelta.

Men der vil fortsat være skepsis

Douglas Jerolmack fra University of Pennsylvania i USA skriver i en kommentar i Science til det nye forskningsresultat, at det understøtter hypotesen om, at den unge Mars var våd og varm, men også at der fortsat vil være en del skepsis over for denne hypotese.

Der foreligger nemlig også en del fysiske og kemiske tegn på, at den unge Mars var kold og tør – kun afbrudt af korte våde perioder, skriver Jerolmack.

Han peger også på, at andre forskere for nylig har påpeget, at strukturen af Mount Sharp midt i Gale-krateret, hvor Curiosity er landet, kan være skabt af vinde og ikke af vand.

'Det står nu klart, at landskabet på Mars er lige så varieret som på Jorden. Derfor er det ikke sandsynligt at finde en ’rygende pistol’ for en varm og våd ung Mars. Sagen skal afgøres ved indicier, der løbende kommer over de næste tiår fra landings- og satellitmissioner. Kør løs, Curiosity!', skriver Douglas Jerolmack.

Ikke kun vand