Danske forskere finder verdens ældste levende bakterier

Forskere fra blandt andet Københavns Universitet har gjort det hidtil ældste fund af organismer, der stadig indeholder levende dna, hvor de biokemiske processer i cellen stadig er aktive.

Bakterierne er en halv million år gamle, og de er fundet i udgravninger af jordlag med permafrost fra Canada, Sibirien og Antarktis.

Forskningen er bemærkelsesværdig, eftersom der netop er tale om dna fra aktive organismer - og ikke fra døde.

Eske Willerslev fra Københavns Universitet har været med til at finde verdens ældste dna. Illustration: LARS BERTELSEN/POLFOTO

»Vi har fundet en metode, som gør det muligt at udskille og isolere dna-spor fra celler, som stadig er aktive. Det giver en mere nøjagtig beskrivelse af fortidens liv og udvikling frem mod i dag, fordi vi har med celler at gøre, som stadig har en stofskiftefunktion - i modsætning til døde celler, hvor den er ophørt,« siger professor i evolutionsbiologi Eske Willerslev, der står bag forskningen.

Kan give viden om hvordan vi ældes

Den viden, som forskerne kan hente ud af de gamle celler, kan ifølge Eske Willerslev bruges til at forstå, hvordan vi ældes - eksempelvis hvorfor nogle celler bliver gamle, mens andre hurtigt forgår.

»Der er selvfølgelig en meget lang vej fra vores grundforskning og så til at forstå, hvorfor nogle celler kan blive så gamle. Men det er interessant i denne sammenhæng at se på, hvordan celler nedbrydes og genopbygges og dermed bevares over en meget lang periode,« siger han.

»Vores fremgangsmetode og forskningsresultater kan også bruges til at opklare, om der tidligere har været liv på Mars i jordisk forstand, når man begynder at grave ned i lagene på planeten,« tilføjer professoren.

Dna'et i eksempelvis menneskets celler har stor betydning for, hvor lang tid en celle lever. Under normale forhold kan en celle kun deles et begrænset antal gange, for dna'et bliver nedbrudt en lille smule hver gang, og til sidst forgår cellen.

Forskere fra hele verden deltager

Eske Willerslev har til forskningen trukket på kræfter fra hele verden.

Udover københavnske kolleger er der deltagere fra Massachusetts Institute of Technology (MIT) i USA, Lund Universitet i Sverige, Murdoch University i Australien, Russian Academy of Sciences, Rusland, og canadiske University of Alberta.

Resultatet af arbejdet er netop offentliggjort i det amerikanske tidsskrift PNAS, Proceedings of The National Academy of Sciences of The United States of America.

Emner : Bakterier

Bakterierne som sådan måler man ikke på. Men mineralerne, de ligger indlejret i, kan man aldersbestemme med de traditionelle metoder, som de beskrives f.eks. på websiden http://www.pkaj.dk/datering.asp

Det, man så lige skal sikre sig, er, at boret, der udtager prøven, ikke "forurenes" med bakterier fra lag højere oppe i isen/jorden. For DE bakterier er jo meget yngre - måske endda "fra i går" :-)

7 August, 2000, Fantastic fungus find: http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/... Citat: "... Researchers in the US have found what is probably the largest living organism on Earth. ... Scientists say it covers 890 hectares (2,200 acres) of land - an area equivalent to about 1,220 football pitches. The fungus is called Armillaria ostoyae, but is more popularly known as the honey mushroom. This particular specimen is calculated to be about 2,400 years old, although it could be two to three times this age. ..."

I alder er den slået af:

April 14, 2008, Oldest Living Tree Found in Sweden: http://news.nationalgeographic.com/news/20... Citat: "... The world's oldest known living tree, a conifer that first took root at the end of the last Ice Age, has been discovered in Sweden, researchers say.

The visible portion of the 13-foot-tall (4-meter-tall) "Christmas tree" isn't ancient, but its root system has been growing for 9,550 years, according to a team led by Leif Kullman, professor at Umeå University's department of ecology and environmental science in Sweden. ... The spruce's stems or trunks have a lifespan of around 600 years, "but as soon as a stem dies, a new one emerges from the same root stock," Kullman explained. "So the tree has a very long life expectancy." ... The study team also identified other ancient spruces in Sweden that were between 5,000 and 6,000 years old. ..."