Og man har slet ikke hos Martin-Baker undret sig over det manglende forbrug af magnesiumpulver?
Flyvevåben verden over gennemgår nu et utal af jagerfly fra Super Hornet, til Eurofighter og F-35, fordi en produktionsfejl hos samme leverandør gør, at et ukendt antal katapultsæder ikke virker.
To ud af de seks danske F-35 viser sig nu også at have problemer med sæderne, lyder det fra Thorbjørn Hein, der er presse- og kommunikationschef i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse.
»De seks danske fly, der alle er stationeret på Luke Air Force Base, bliver inspiceret inden næste flyvning. Indtil videre er der fundet fejl på to af disse,« lyder det.
I USA har militæret valgt at give størstedelen af F-35 flåden flyveforbud, efter problemet er fundet i flere fly. Og de amerikanske værn som US Air Force, US Navy og US Marine Corps har valgt at inspicere hele deres flåde af F-35-fly. De danske fly er også omfattet af inspektioner og reparationer som led i det såkaldte Joint Program Office (JPO).
»Danmark drager igen fordel af at være med i et stort internationalt program, hvor sikkerhedsinformationer deles, og hændelser som i nærværende sag håndteres efter aftalte standarder,« lyder det fra Thorbjørn Hein.
I øjeblikket kæmper militær verden over med at skaffe sig overblik over omfanget af problemet. Flyveforbud af forskellig slags er indført på adskillige flytyper i lande som Tyskland, Israel og Storbritannien.
Katapultsæderne i flyene kommer nemlig fra samme producent, britiske Martin Baker og problemet er, at enkelte af sæderne ikke virker, fordi hylstrene med eksplosiver, der skal sende sæde og pilot ud af flyene, mangler det magnesium-pulver, der antænder brændstoffet.
Martin-Baker har sporet problemet til en fejl i produktionsprocessen, hvor pulveret ikke er blevet fyldt på - og nu kæmper Martin-Baker og flyvevåben verden over med at finde ud af, hvilke fly der har problemet, skriver flere medier, herunder Navy Times.
Inspektioner og flyveforbud omfatter de fleste F-35 i USA, samt F-35-flåden i Israel. Dertil kommer Eurofightere i Tyskland og Storbritannien, hvor også Royal Air Force har stoppet brugen af BAE Hawk, der udgør gruppen af såkaldte Red Arrows, der heller ikke kunne deltage i dette års Farnborough Airshow, skriver Aviacionline.
I USA inspicerer teknikere også F/A-18B/C/D Hornet, F/A-18E/F Super Hornet, E/A-18G Growler, T-45 Goshawk og F-5 Tiger II træningsflyet, skriver militæret i en pressemeddelelse.
Hvordan fejlen blev opdaget er endnu uklart, da det amerikanske militær er forholdsvis tilbageholdende med at udtale sig i detaljer, men ifølge flere medier, herunder Air Force Times, blev fejlen opdaget første gang tilbage i april på en F-35, hvor en rutineinspektion afslørede et usædvanligt let hylster med eksplosiver til katapultsædet. På daværende tidspunkt anså det amerikanske militær dog problemet for at være en enkeltstående fejl.
Efterfølgende undersøgelser har dog afsløret flere hændelser og sporet problemet til en fejl i produktionsprocessen. Det amerikanske militær har nu indført en obligatorisk skanning med radiografisk udstyr af de hylstre, der bliver leveret af Martin-Baker for at sikre sig, at de indeholder den rette mængde eksplosiver, skriver militæret i en pressemeddelelse.
Indtil videre findes der 820 F-35 på verdensplan, og de seks danske fly ventes leveret til dansk territorium i løbet af sidste kvartal i 2023.
Og man har slet ikke hos Martin-Baker undret sig over det manglende forbrug af magnesiumpulver?
.....råbte så højt op om at vi "Skulle købe nogle russiske MiG og Sukhoi fly i stedet for!!"??
De er ret stille lige i øjeblikket. Gad vide hvorfor ;-)
Men jeg vil give Frank Pedersen ret i at der må være noget kvalitetskontrol der er smutte gevaldigt for Martin-Baker.
Man burde kunne lave en forholdsvis simple (automatisk?) kontrolvejing af hylsterne før de bliver godkendt til montering.
at fejlen blev fundet, før nogen forsøgte at "stemple" ud.
Vi mindes den smukke sang, en mand synger, når han er sprunget ud, fra en flyvemaskine og hans faldskærm ikke åbner sig:
"Beautiful streamer open for me .."
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard