Så kan det være forsvaret har tid til at behandle min ansøgning om støjdæmpning her knap et år efter at jeg har sendt den ind.
Måske når jeg så endda at få det lavet inden de begynder at få F35 :-D
Danmark skulle egentlig modtage det syvende danske F-35A-fly i løbet af februar.
Men den tidsplan er nu røget i vasken.
Et F-35 fly havarerede den 15. december sidste år i Fort Worth i USA hos producenten Lockheed Martin i forbindelse med en testflyvning. Og det har sat en stopper for alle testflyvninger.
»På nuværende tidspunkt må det forventes, at leveringen af det syvende danske fly bliver påvirket af situationen,« skriver Forsvaret i en pressemeddelelse, der udkommer her klokken 16.
»De præcise konsekvenser for leveringstidspunktet kendes ikke på nuværende tidspunkt, og det samme gør sig gældende for de efterfølgende leveringer i 2023.«
Danmark har i alt bestilt 27 F-35 fly, hvoraf flere er planlagt til levering i løbet af i år.
Havariet i Fort Worth opstod under en kontrolleret lodret landing af F-35B varianten, som kan udføre såkaldt STOVL (short takeoff/vertical landing, red.).
Her ses en video af ulykken, hvor en F-35B lander lodret.
#Breaking New much clearer video, courtesy Kitt Wilder, of STOL variant F35 B model landing JRB Fort Worth, and pilot ejects. Condition of pilot still unknown. @CBSDFW pic.twitter.com/BeERIeyhtO— Doug Dunbar (@cbs11doug) December 15, 2022
Det internationale F-35 programkontor har som følge af havariet midlertidigt stoppet alle testflyvninger som en naturlig del af havariundersøgelsen.
Stoppet af testflyvningerne fører til et midlertidig stop af Lockheed Martins leveringer af F-35-fly.
Formålet med havariundersøgelsen er at afdække problemet, finde årsagen og forebygge at problemet opstår hos andre F-35-fly.
Udover forbuddet mod testflyvninger af nye fly er der også udstedt et direkte flyveforbud for et mindre antal F-35-fly.
Forbuddet gælder ikke de seks danske F-35A-fly, som ikke er af STOVL-versionen, og som indtil videre bruges til pilotuddannelse på Luke Air Force Base i USA.
De allerede leverede danske fly er dog stadig påvirket af havariet.
Forsvaret oplyser, at man lige nu undersøger, hvilken betydning havariet får for de danske F-35A-fly på Luke Air Force Base.
»Som følge heraf anvendes disse fly indtil videre i reduceret omfang ud fra et forsigtighedsprincip,« hedder det i pressemeddelelsen fra Forsvaret.
Mediet Defence News har talt med kilder, der er bekendt med den igangværende efterforskning.
De angiver, at et svigt i brændstoftilførslen til F-35-motoren sandsynligvis har bidraget til ulykken.
Ifølge Lockheed Martin har de p.t ni fly klar, som ikke kan leveres.
Det er langt fra første gang, at Lockheed Martin må stoppe leveringer af F-35 på grund af fejl og ulykker.
I august 2022 holdt en fejl i katapultsæderne mange F-35 fly på jorden, da det viste sig, at enkelte af sæderne ikke virkede.
Hylstrene med eksplosiver, der skal sende sæde og pilot ud af flyene, manglede det magnesium-pulver, der antænder brændstoffet.
To af de danske F-35 fly viste sig at være ramt af fejlen.
Måneden efter - i september - måtte Lockheed Martin igen bremse leveringer, da der blev fundet en permanent magnet, fremstillet af en samarium-kobolt-legering (SmCo), som viste sig at stamme fra Kina.
Så kan det være forsvaret har tid til at behandle min ansøgning om støjdæmpning her knap et år efter at jeg har sendt den ind.
Måske når jeg så endda at få det lavet inden de begynder at få F35 :-D
Det er vel de færreste læsere herinde, der er overraskede over, at F-35 er fuld af fejl. Det har jo været spået i diskussionerne herinde længe inden DK besluttede sig til købet.
Helt ærligt. Hvor var de indkøbere intelligente da de indkøbte dette skrammelfly. Tænk på hvor mange Gripen/Eurofigther fly vi kunne have fået istedetfor den omgang prototyper, med deraf følgende fejl, der først skal rettes. Man begynder at mistænke for "faul play"/underhåndsaftaler etc. når man hører om hvor "gode" de her fly er. Samtidig har vi ikke et eneste af dem på landjorden/i luften over Danmark. De er derimod udstationeret på en flyvebase i USA, hvor de skal bruges som træningsfly for F35 piloter. Hvilket medfører, at vi stadigvæk kun har vores aldrende F16 tilbage i Danmark. Ikke dermed sagt at F16 er et dårligt fly, men når vi har investeret så mange milliarder i nye F35, og vi så ser alle de fejl, samt overhovedet ikke ser dem i Danmark får om flere år.
Så ligner det her: En af de største skandaler i nyere tids dansk luftvåben, og nogen burde stilles til ansvar.
Husk nu at: * Fennec (helikopter) var en skaldale da vi fik den. * EH 101 var en skaldale da vi fik den. * Eurofighter var en skandale. * Gripen var en skandale. * F-16 var ikke uden kritik da vi fik den.
Så det går nok med F-35.
Husk også at det er et bevidst valg i F-35 programmet, at starte produktionen tidligt, altså før flyet er gennemtestet, og så efterfølgende løse fundne problemer på allerede producerede fly. Så det er forventeligt at der forekommer problemer og flyveforbud.
Military Aviation History på YouTube har lavet statistik på F-35 havarier. Det er ikke så slemt som det ser ud til.
Helt ærligt. Hvor var de indkøbere intelligente da de indkøbte dette skrammelfly. Tænk på hvor mange Gripen/Eurofigther fly vi kunne have fået istedetfor den omgang prototyper, med deraf følgende fejl, der først skal rettes.
Helt ærligt, så tror jeg de er temmelig intelligente på deres område. Ja, vi kunne have fået flere Eurofighters og Gripen NG for pengene, men når man ser på hvor relativ få brugere der er af disse type, og hvor få lande der bruger dem, og hvor mange brugere der er af F-35, og hvor mange F-35 der bliver bygget, så tror jeg at det op lang sigt er den billigste løsning i forbindelse med opdateringer, reservedele, uddannelse osv. Vi risikere heller ikke lige pludselig at være det eneste land der flyver med typen.
Man begynder at mistænke for "faul play"/underhåndsaftaler etc. når man hører om hvor "gode" de her fly er.
Den mistanke vil der altid være, så med mindre der kommer konkrete beviser, og nogen fører og vinder en sag omkring, så er det ikke rigtig noget man kan bruge til noget. Boeing prøvede og tabte hvis jeg ikke husker helt forkert.
Samtidig har vi ikke et eneste af dem på landjorden/i luften over Danmark. De er derimod udstationeret på en flyvebase i USA, hvor de skal bruges som træningsfly for F35 piloter. Hvilket medfører, at vi stadigvæk kun har vores aldrende F16 tilbage i Danmark.
Ja tænk at de danske piloter skal bruge tid på at blive omskolet til F-35!! Og at det skal foregå i samarbejde med andre F-35 nationer på en fælles træningsbase for at spare penge og gøre det mere effektivt!! Hvad i alverden ligner det?!?!
Danske piloter har i mange år modtaget største delen af deres uddannelse i USA/Canada, og at man bruger nationens egne fly i forbindelse med den uddannelse er der heller ikke noget nyt i. Holland havde i mange år deres egne F-16 på Luke AFB i forbindelse med omskoling, og jeg er sikker på at Danmark har betalt ekstra for at leje de amerikanske F-16 fly i forbindelse med uddannelse af danske F-16.
At USAF har bedt nationer om at bruge deres egne F-35 til uddannelse, er forståeligt nok, da de jo heller ikke selv har fået alle deres endnu.
Ikke dermed sagt at F16 er et dårligt fly, men når vi har investeret så mange milliarder i nye F35, og vi så ser alle de fejl, samt overhovedet ikke ser dem i Danmark får om flere år.
Netop fordi vi har invisteret så mange milliarder i dem, mener jeg at det er fornuftigt at vi ikke japper indfasningen af dem igennem, bare for at kunne få dem på dansk grund så hurtigt som muligt. At der er fejl på en ny fly type er der ikke noget nyt i. Hvis man vil være med på "the cutting edge", så render man ind i nogle børnesygdomme. Men som jeg læste en pilot udtale på et tidspunkt, "Et fly der ikke er under udvikling, er under afvikling.".
Så ligner det her: En af de største skandaler i nyere tids dansk luftvåben, og nogen burde stilles til ansvar.
Som Per Michael Jensen skriver i #4, så har pressen udnævnt stort set alle større indkøb Flyvevåbnet har foretaget de sidste mange mange år som skandaler, men når der er kommet lidt ro på, og tingene er kørt ind, så går det jo faktisk meget godt alt sammen :-)
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard