Danske erfaringer: Indiske ingeniører er krævende

Selv om Indien i princippet ligner et ingeniørmæssigt slaraffenland med omkring 750.000 nyuddannede ingeniører hvert år, kræver det en målrettet indsats at finde og fastholde ingeniører i Indien. Landet er ikke længere bare stedet, hvor banale tekniske opgaver bliver løst. De indiske ingeniører er klar til de højt specialiserede opgaver, og de vil have udfordringer.

Det er den erfaring, Cowi har gjort sig efter i 10 år at have arbejdet målrettet på offshoring af diverse ingeniøropgaver blandt andet detailprojekteringen af større infrastrukturprojekter.

Ingeniør Mie Haugsted Flindt, der har fungeret som kontaktperson mellem Cowis danske og indiske medarbejdere, forklarer:

Læs også: Flere end 100 danske virksomheder er i Indien - er du med på kortet?

»De indiske ingeniører ved præcis, hvad de vil. De stiller kritiske spørgsmål, kommer selv med konstruktive ideer og giver klart udtryk for, at de vil være med på de udfordrende opgaver frem for bare at taste data ind,« siger Mie Haugsted Flindt.

Cowi har i dag 450 indiske ansatte heraf 70 inden for detailprojektering, og målet er at få de 70 til at vokse til 250 ansatte inden 2014. Ifølge en undersøgelse foretaget af Berlingske Nyhedsmagasin sidste år er antallet af ansatte i store danske virksomheder i Indien steget med omkring 39 procent på tre år. Og det stiller krav til de danske arbejdspladser at integrere og fastholde de nye kolleger.

Ifølge Ejvind Vøgg, chef for DI's kontor i Indien, er landet kendt for en høj medarbejderomsætning og en lønudvikling på ingeniørområdet på omkring 10-15 procent.

»Det er helt normalt, at de indiske ingeniører kan opnå en 25-40 procents lønstigning, når de skifter arbejde, og virksomhederne hernede er kendt for at stjæle de bedste medarbejdere fra hinanden. Selv om lønniveauet generelt er meget lavere end i Danmark, ved de dygtige ingeniører udmærket, hvad de er værd.« siger Ejvind Vøgg.

De foreløbige erfaringer hos Cowi viser, at dansk tilstedeværelse i Indien er helt afgørende for at motivere de indiske medarbejdere. Cowi har en fast medarbejder i Indien, og når Mie Haugsted Flindt besøger sine indiske kolleger, sørger hun altid for at arbejde fra samme kontor som dem.

»Der opstår en langt højere grad af tillid og loyalitet over for virksomheden, når vi kender hinanden som kolleger,« forklarer hun.

Den tætte kontakt har givet hende en god fornemmelse af, hvad der motiverer de indiske kolleger. De sætter pris på at være med i de indledende projektdiskussioner og vil gerne have stort ansvar.

»Mange på vores infrastrukturprojekter er senioringeniører, og flere har efterspurgt at være med i beregningen af hele motorvejsstrækninger frem for blot delelementer som f.eks. frakørselsramper. Det har vi forsøgt at imødekomme,« uddyber hun.

Ifølge Cowis koncernchef Rasmus Ødum er det på sigt ikke nok at kunne tilbyde de indiske ingeniører delopgaver på danske projekter. De vil have opgaver som opbygger deres cv gerne på store internationale opgaver eller prestigefyldte indiske projekter.

»Vi arbejder målrettet på at komme med i nogle af de store infrastrukturprojekter i Indien. Det vil styrke vores positionen i Indien og forbedre vores chancer for at tiltrække de dygtigste indiske ingeniører.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er en gammel nyhed. Det er derfor amerikanske firmaer i de senere år har outsourcet mere til Kina .

  • 0
  • 0

Der findes flere måder at starte et ingeniørfirma i udlandet på. Det letteste og ofte anvendte princip er, at købe sig ind i et bestående firma. Arkivet og bogholderiet er vigtigt.

Efter kort tid ved man, hvilke ingeniører der har "god intim" kundekontakt, og om denne kontakt kan udbygges. Resten af ingeniørerne kan man så fyre efter nogen tid.

----"Med lønstigninger på op mod 40 procent ved jobskifte skal der meget til at holde på de indiske ingeniører."-----

Det må vel være den medarbejder-kategori som kan tage kunderne med sig til det næste ansættelsesforhold og som ikke stoler ret meget på den nye ejer..

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten