Den danske Ellert klar til produktion
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Den danske Ellert klar til produktion

Klik på billedet for at læse artiklen fra 6. september 1985

Læs også: Testtur: De nye lyntog kører fremragende

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hej.

Produktionen af ellerten blev ganske rigtigt flyttet til tyskland efter et kortere eller længere stykke tid. Og den tyske udgave blev kaldt City El. Mig bekendt var den tyske udgave også en bedre "bil" end de første danske ellerter. Flere af børnesygdommene var væk i de tyske udgaver. Det er ihvertfald sådan at jeg har forstået det.

Om man stadig laver City El i tyskland ved jeg ikke.

Jeg har altid haft et had/kærligheds-forhold til den danske ellert og den tyske city el. Hvis der ikke var noget der hed trafiksikkerhed - og hvis min indtægt var lidt højere - ville jeg uden al tvivl være tæt på at købe et af disse fartøjer. Den danske ellert og den tyske city el virker nemlig som en ret så god opfindelse.

Nu er der imidlertid noget, der hedder trafiksikkerhed. Og jeg tør ikke køre i dette mikrokøretøj ude i trafikken på bilernes vejbane mellem store , Volvoer, SUV, lastbiler og busser.

Jeg har i sin tid arbejdet relativ meget med at skabe små mikro-køretøjer til 1 eller 2 personer i fritiden. Det blev dog ved ideerne på papirerne. Jeg havde bl.a. en ide til et 1-2-personers-køretøj, der kunne køre på cykelstien. Jeg ville tage en brugt ellert eller city-el og skære den op på langs. Så ville jeg skære noget af den og derved gøre den så smal, så den kunne køre på cykelstien. Farten ville jeg begrænse til 30 km i timen. Dette skulle være min prototype. Men en forhandler sagde, at jeg lige så godt kunne droppe ideen, da han ikke mente, at producenten ville være med på denne ide. Så jeg droppede ideen.

Ved denne simple google-søgning på den tyske city-el kan man se det tyske fartøj, der er en videreudvikling af den danske ellert. Den tyske udgave er med andre ord en moderniseret udgave af de første danske ellerter. Det er det GULE fartøj på billederne.

https://www.google.dk/search?q=city+el+tys...

God weekend.

Kærlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( og Projekt Smørhul )

  • 3
  • 2

Hej igen.

Jens Madsen. Tak for dine oplysninger.

Steffen Frøkjær. Jeg har kigget på dine link. Jeg synes, at flere af dem er spændende og interessante. Og lige før meldte jeg mig ind i gruppen på facebook, som du linkede til. Jeg vidste ikke at der var sådan en gruppe på facebook. Jeg skal godt nok aldrig have en dansk eller tysk ellert. Og jeg vil nok heller ikke komme med mine meninger om ellerten i denne gruppe. Men jeg synes, at den er spændende alligevel. Og jeg blev glad, da Jens skrev, at man vist genoptager produktionen i Tyskland.

ER de danske og tyske ellerter en fin eller dårlig opfindelse ?

Svaret på spørgsmålet afhænger af, hvem der spørger. For dig Steffen og alle andre med en dansk eller tysk ellert er disse køretøjer jo en god opfindelse til at være i trafikken. Da der har været - eller er - kunder til fartøjet er det jo et fint fartøj for disse personer.

Hvis man ser det ud fra min synsvinkel er jeg delt i svaret om, om det er en god eller dårlig opfindelse.

PÅ DEN ENE SIDE kan dette fartøj måske erstatte en del af de mange scootere/ "knallerter" , der kører ude blandt de tunge køretøjer på kørebanen. Her er det måske sikrere at sidde på et sæde med sikkerhedssele inde i kabinen i ellerten end at sidde på scooteren ved sammenstød med et tungere fartøj. (Det er dog svært at blive klog på om ellerten eller scooteren er sikrest. I Ellerten sidder du godt nok i en sikkerhedssele i en kabine. Men på scooteren sidder du højere oppe. City El er jo ifølge de oplysninger, som jeg har ved hånden lige nu, kun 124 cm høj).

En fordel er det iøvrigt, at man ikke bliver våd i en Ellert. Det gør man på en af de mange scootere / "knallerter ". Ellerten er dyrere end mange scootere men hvis man køber en brugt tysk ellert, kan man komme langt ned i pris. Jeg ved ikke om nogle af de danske ellerter er noget værd mere. De er jo ved at være gamle. Så dem kan jeg ikke udtale mig om.

PÅ DEN ANDEN SIDE kan en billig brugt bil måske erstatte denne tyske eller danske ellert. Her vil bilen da godt nok bruge mere energi og forurene mere end en lille let ellert. Men man må ikke glemme, at det højst sandsynlig er mere sikkert at sidde i den brugte bil end i en ellert. Og det er en af grundene til, at jeg aldrig vil købe en tysk ellert. Jeg tror nemlig, at trafiksikkerheden i en ellert er langt lavere end i en mange brugte og billige bil.

Og jeg mindes en undersøgelse som viste, at mange mikro-køretøjer, som jo ikke er rigtige biler, har elendig trafiksikkerhed. Jeg kan dog ikke huske, om ellerterne var med i denne undersøgelse.

Under alle omstændigheder er sikkerheden i en Ellert for lav til mig. At sikkerheden i en dansk eller tysk ellert så er høj nok for dig, Steffen, er jo fint nok. Vi mennesker er jo forskellige og stiller forskellige krav til sikkerhed. Så for dig og flere andre er ellerterne gode og fine fartøjer.

Det skal iøvrigt siges, at de øvrige trafikanter i deres tungere biler måske vil lægge ekstra meget mærke til en ellert. Jeg giver den ihvertfald ekstra opmærksomhed, når jeg som fodgænger ser en Ellert. Og jeg har ingen data over hvor mange uheld, der har været med ellerter. Men hvis sammenstødet endelig kommer, vil jeg nødig sidde i en ellert.

Jeg har i sin tid læst relativ meget om de danske og tyske ellerter. Jeg har jo som tidligere nævnt haft ideer til 1-2-personers fartøjer til cykelstier og til vejen med de tunge køretøjer. Så jeg har læst om fartøjernes brug af materiale og / eller konstruktion samt mange andre ting. Men jeg er ikke bekendt med hvordan den nye produktion af ellerter er fremstillet,hvis den kommer - eller er kommet - i produktion i 2016.

Kort og godt vil man måske ØGE sikkerheden hvis man erstatter sin scooter med en ellert. Og man vil MINDSKE sikkerheden hvis man erstatter sin bil med en ellert.

Steffen, hvad er dine erfaringer m.h.t. trafiksikkerheden i dit køretøj ? Er det en dansk eller tysk ellert ?

Kærlig hilsen
Jan, Projekt S og T

  • 1
  • 2

Man skal i hvert fald være vågen, for at køre den. Da Ellerten skulle præsenteres i Forum var den dækket af en dug, som chaufføren faldt i søvn inde under. Ved "stabelafløbningen" trillede Ellerten derfor bare ind i salen, hvor den bankede ind i banens inderbanden.

  • 0
  • 12

Hans Jørgen Poulsen 9 timer siden
Var der ikke noget med at man

Var der ikke noget med at man brugte en variable formodstand som strømregulering til motoren ?


Det kan egentligt godt undre, at man ikke fik en aftale med de danske motorproducenter, om at sætte et ekstra sæt kul på i serie med de eksisterende, der kunne drejes mekanisk ved hjælp af en wire, og derved regulere fasen, og energitilførslen - en slags mekanisk fase/chopper regulering på motorakslen. Dengang, var et ekstra sæt kul sandsynligvis mere energieffektive end en MOSFET's. Den anden løsning, vil være at helt undgå kul'ene, og kun bruge mosfet's. Det er det bedste og billigste i dag - men der er også sket stor udvikling indenfor mosfet's.

  • 0
  • 0

Hvor er det trist, at den jyske iværksætterånd og gå-på-mod i den grad er forsvundet.
Hvorfor laver Vestas, eller en anden stor aktør ikke et børsnoteret datterselskab, og får udviklet et dansk bud på en elbil?

  • 0
  • 2

Der findes utallige trikes og små firhjulede køretøjer, der alle dør i udviklingsstadiet. De virker alle smarte og praktiske, indtil man skal have gang i produktionen, hvor omkostningerne bare stiger og stiger.

City-El koster f.eks. over 70.000 kr fra ny i den mest skrabede model, og det er alt, alt for meget for en maskine, der kun er lidt mere avanceret end en plænetraktor. Den burde ikke koste mere end 25.000 kr.

Det der nok har dræbt danske elbiler er, at de har været for dyre ifht. deres ydelse, og produktionen er svær og dyr. Der er også for mange kompromiser på lastevne, sikkerhed og hastighed. Folk ønsker heller ikke at føle, at de bliver straffede for ikke at ville forurene.

Den eneste vej frem, har været ikke at forsøge med en billig elbil, men en regulær sportsvogn til den nødvendige pris, efterfulgt af billigere, masseproducerede biler, hvor der ikke kompromitteres.

I den anden ende er elcykler efterhånden ved at være gode og dermed også eftertragtede.

  • 2
  • 1

@Henrik Mikael Kristensen

Den eneste vej frem, har været ikke at forsøge med en billig elbil, men en regulær sportsvogn til den nødvendige pris, efterfulgt af billigere, masseproducerede biler, hvor der ikke kompromitteres.


BMW, Nissan, Renault med flere har fra start solgt elbiler i et prisleje for almindelige bilejere og ikke blot for millionærer. Nissan Leaf er verdens mest solgte elbil. Renault Zoe er Europas mest solgte elbil. Uden producenter som dem ville vi have meget få folk der havde adgang til at bruge elbiler.

  • 2
  • 0

BMW, Nissan, Renault med flere har fra start solgt elbiler i et prisleje for almindelige bilejere og ikke blot for millionærer. Nissan Leaf er verdens mest solgte elbil. Renault Zoe er Europas mest solgte elbil. Uden producenter som dem ville vi have meget få folk der havde adgang til at bruge elbiler.

Ingen af disse biler havde eksisteret uden den fabrikant, der startede med sportsvognen, fordi sportsvognen gjorde elbilen til et eftertragtet statussymbol, og det kan også anses som værende nødvendigt for enhver ny fabrikant, der vil bygge elbiler uden forudgående erfaring med bilproduktion at starte med dyre, eftertragtede sportsvogne for at opbygge kapital og erfaring til at bygge mindre og billigere biler.

Ingen af disse førnævnte elbiler der laves i 2016 kan køre længere end eller har noget nær den halve ydelse end sportsvognen fra 2006. Ingen af dem er "folke-Tesla'er" i den forstand at de kan for det meste erstatte en benzinbil, dertil skal du mindst have 50-60 kWh batterier.

Hvis Danmark skal have et elbileventyr, skal bilen være meget tillokkende, måske på linje med hvordan Bang og Olufsen fik succes på baggrund af stærkt design og byggekvalitet, og så basere den stærkt på Tesla patenter, og direkte spørge om adgang til at bruge deres supercharger netværk. Endda købe batterierne fra dem, hvis det kan lade sig gøre.

De biler der eksisterede før sportsvognen blev kaldt "punishment cars", netop fordi man følte et voldsomt kompromis for at kunne køre grønt, og der er ikke meget ved at bygge flere af de biler.

  • 0
  • 2

Ingen af disse biler havde eksisteret uden den fabrikant, der startede med sportsvognen, fordi sportsvognen gjorde elbilen til et eftertragtet statussymbo


Mon ikke det er at tage munden lidt for fuld?
Jeg tror ikke at Nissan, har tænkt så meget på Tesla Roadster der er fra 2008, da de introducerede Leaf'en i december 2010. BMW, havde prototypen på i3 klar i 2011, og kørte samtidig test i USA, på
den elektriske drivlinien i alm BMW. BMW i3 kom i 2013.
Det var først med Tesla S, at Tesla kom på alle's læber, og siden har Tesla ligget "pole position" i en klasse for sig selv.
Derfor behøver man vel ikke at nedgøre hverken Nissan, Renault, eller BMW, for at køre et andet koncept. Rækkevidde er ikke alt, pris betyder også noget.
Når det er sagt, så er Tesla vigtigere end nogensinde, med deres Model 3. Det presser de andre bilfabrikanter til at fortsætte deres udvikling af elbiler. Tesla vil 100% elbiler, de andre vil kun 5% hvis de kan slippe afsted med det. Uden Tesla vil udviklingen elbiler gå meget langsommere.

At starte et elbils eventyr i DK, er alt for sent nu, og hvis det skulle have startet tidligere, måtte det vel have sket på baggrund af dansk knowhow på batteriteknologi. Mig bekendt har vi ikke haft en førerposition på dette område.

  • 3
  • 1

Hej igen.

Der findes 2 typer af små mikro-fartøjer, der ikke er rigtige biler. Den ene type må køre på cykelsti. Den anden type må ikke køre på cykelsti og færdes derfor hele tiden på samme vejbane som biler, busser og lastbiler.

Jeg har beskæftiget mig med begge typer af fartøjer på fritids-niveau. Men jeg havde aldrig pengene og mulighederne for at lave prototyper. Og da jeg ikke selv havde evnerne til at lave det hele selv, ville jeg skulle have hjælp af nogle mekanikere eller ingeniører.

Der er 2 altoverskyggende problemer ved begge slags fartøjer.

Dels er de alt for dyre. Flere af disse koster langt over 30.000 kr. Min plan var at fremstille køretøjer til under 30.000 kr. Men selv 25.000-30.000 kr er mange penge for folk i lavindkomst-grupperne. Flere af disse to typer af fartøjer laves jo ikke i særlig store mængder. Og det er jo nok en af grundede til, at de bliver dyre at fremstille. Det vil højst sandsynlig blive billigere, hvis de blev lavet i større mængder på et stort samlebånd.

Dels har de relativ lav trafiksikkerhed. Her tænker jeg bl.a. på, hvis en bil støder ind i den. Det er da selvfølgelig fint, at den ene type af disse små køretøjer må køre på cykelstier. Men nu er der jo ikke cykelstier alle steder, så nogle gange skal de køre ude på den vejbane, hvor de langt større og langt tungere biler, busser og lastbiler kører.

I denne debat-tråd nævnes Renault Twizy.

https://www.google.dk/search?q=renault+twi...

Der har været en test eller skriverier om, at Renault Twizy eller lignende fartøjer har lav trafiksikkerhed ved bl..a. sammenstød. Jeg kan ikke huske, om Renault Twizy var med i denne test eller disse skriverier. Jeg har linket til dette liggende i min emailboks. Men da jeg har 18599 meddelelser i min indbakke og 28161 meddelelser i hele min outlook, gider jeg ikke lede efter linket nu. Jeg skal have ryddet til side i mine meddelelser, så jeg har langt færre.

Under alle omstændigheder er der ingen tvivl om, at Renault Twizy, de tyske og danske ellerter og flere andre af disse små "ikke-biler" kan have store svagheder m.h.t. trafiksikkerheden. Nok om det.

Nogle vil kalde Renault Twizy og lignende biler for drengerøvs-biler og legetøjs-biler. Og for nogle mennesker er Twizy og lignende små fartøjer da også til sjov og ballade. Jeg har set flere unge mennesker køre rundt på ATV-fartøjer i Odense. I deres øjne er sådan et fartøj nok også sjov og ballade. Her er et link til ATV-fartøjer.

https://www.google.dk/search?q=atv+k%C3%B8...

Der er i og for sig ikke noget galt i opfatte et fartøj som en drengerøvs-bil eller legetøjs-bil, der er til sjov og ballade. Så der behøver ikke være noget nedsættende over disse betegnelser.

Men for andre personer er Renault Twizy og lignende "ikke-biler" nok et seriøst fartøj.Og for mange er ellerterne også seriøse fartøjer.

Jeg mener, at der er store muligheder i den slags fartøjer for ikke mindst lavindkomst-grupperne. Man burde lave nogle billige fartøjer med en sikkerheds-kabine til dels cykelsti og dels til ikke-cykelsti. Da man burde sidde inde på et sæde med et ryglæn med en sikkerhedssele, behøver man under optimale betingelser ikke styrthjelmen, der kan virke generende. Så folk i lavindkomstgrupperne vil få råd til et billigt fartøj, hvor man sidder i tørvejr, når det regner. Man sidder i varme, når det er vinter og blæser. Og man sidder i en sikkerheds-kabine, som ikke findes på scootere og knallerter. Disse små fartøjer kan enten være el-drevne eller køre på benzin.

Kærlig hilsen
Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 1

nu har der være en del spørgsmål om sikkehed i en Ellert

Jeg har ikke kunne opspore andet end 2 dødsfald med en Ellert involveret..

En svensker der skifte motor til en knallert/motorcykel motor (og glemte udstødning) død af CO2 forgiftning

en Spanier, der kørte ud over en klippe..

med hensyn til Uheld se: http://www.ralfwagner.de/mini/technik/cras...

  • 1
  • 0

Lige så køn ellerten var, lige så rædselsfuld var den at køre i. Jeg kunne lide designet og tanken om at køre på el ,til at klare indkøb og andre korte ture. Jeg lånte en i en uge og blev kureret for at have ønsker der gik i den retning.......skal man have en tørvejrs cykel der kører på el, så er Leitra leveringsdygtig med sådanne cykler, med valgfrie motorer fra de leverandører man kunne ønske sig og som må køre på cykelstier.......der er kun en hage ved den løsning....og det er, at så må Leitraen kun køre 25 km/t.....hvor man normalt kører over 30 med pedalkraft alene :)

  • 0
  • 0

Du har ganske ret Jens Friis. Selvfølgelig må man køre hurtigere med en elcykel hvis man hjælper til med pedalerne......men min erfaring siger, at de som køber elcykler sjældent er i stand til / gider, at køre stærkere end de 25. Da jeg anvendte min elcykel til arbejde kørte jeg normalt 32-33 km/t. I dag sker det kun ned af bakke med vind og sol i ryggen....for jeg kører ture hvor jeg hovedsagligt kører manuelt og kun anvender el op ad bakker, for at komme så langt omkring som muligt, med en hastighed på 16-18 km/t. Jeg har altid lader med, men er aldrig endnu løbet tør for strøm.

  • 1
  • 0

Hej.

ELBILEN HOPE WHISPER :

Dette håb - Hope - af en elbil kørte som bekendt ind i en forhindring indendørs på et yderst uheldigt tidspunkt. Mange troede, at chaufføren sov. Men manden i bilen har i et relativt nyt TV-interview sagt, at han blev blændet af lys. Jeg har nu svært at se, hvordan han kunne blive så blændet, så han kørte galt.

GOD DEBAT OM SIKKERHEDEN VED ELLERTERNE :

I facebook-gruppen for ellerter har der lige været en god debat om sikkerheden ved de tyske og danske ellerter. Der er flere derinde, der mener, at ellerten har større sikkerhed en det, som jeg har givet udtryk for. Og ja, der er da en vis trafiksikkerhed i at køre i en City El. Verden er jo ikke sort / hvid. At der er noget trafiksikkerhed ved at køre ellert har Steffen og de andre i Facebook-gruppen da også gjort mig opmærksom på. Jeg vil give Steffen og de andre i facebook-gruppen ret i, at der selvfølgelig er en vis sikkerhed ved ellerter. Der, hvor vi er uenige, er m.h.t. hvor meget sikkerhed der bør være ved fartøjer. Da jeg i sin tid så nærmere på de danske og tyske ellerter, var det min vurdering, at de ikke var sikre nok til min smag. Andre har andre krav og et andet syn på sikkerhed. Sådan er vi jo så forskellige.

En person i Facebook-gruppen skriver, at en ellert kan sammenlignes med, at man sidder i en stor styrthjelm med tykke vægge. Det er jeg i princippet enig i. Og det er et godt billede, som han der kommer med. Grunden til at jeg i sin tid beskæftigede mig med ellerter og andre fartøjer med sikkerheds-kabiner, er jo netop, at man kan sidde i sådan en slags styrthjelm eller sikkerhedskabine.

Man kan diskutere frem eller tilbage, om kabinen ved ellerter er en stærk styrthjelm eller blot en cykelhjelm. På følgende link kan man se en ellert, der har været ude for et sammenstød.

https://www.google.dk/search?q=cityel&biw=...

Nok om sikkerhed ved ellerter fra min side. Under alle omstændigheder har jeg altid synes, at der er noget utrolig fascinerende ved den danske ellert eller tyske City El. Så på en måde ville jeg sgu gerne være ejer af sådan et køretøj. Og træf med en masse brugere af disse ellerter kunne være spændende. Desværre kan man ikke have ledning ud af min lejlighed på første sal i mit boligkompleks.

Bjarke. Hvorfor synes du at ellerten var rædselsfuld at køre ?

Kærlig hilsen
Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 1

Nogen har lavet en vandgående Ellert:

Video: Quadrofoil - Amazing Electric Hydrofoil of the Future:
Citat: "...
For the price of less than €1/hour, the Q2 turns your boating experience into a comfortable and uniquely thrilling cost saving experience not found on any other watercraft.
The Q2 glides across the surface of the water at speeds of up to 40 km/h (25 mph) on four foils with an impressive steering radius of 7 meter
..."

quadrofoil.com:
Citat: "...
No noise, no waves, no emissions.
...
range of up to 100 km on a single charge
...
Unlike the Titanic, Quadrofoil is actually unsinkable. The hull is hollow, so even in the worst case scenarios, Quadrofoil will stay afloat
..."

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten