Danske chiptunere vil være lovlige - men kan ikke få lov
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Danske chiptunere vil være lovlige - men kan ikke få lov

I kølvandet på VW-skandalen og det nye fokus på bilers forurening har Trafik- og Byggestyrelsen sendt en skrivelse ud til 14 af landets chiptunere. I skrivelsen advarer styrelsen virksomhederne om bøde og politianmeldelse, hvis de fortsætter med at udføre ulovlig chiptuning af kundernes biler.

Det paradoksale er imidlertid, at de selv samme chiptunerfirmaer i årevis har forsøgt at komme i dialog med myndighederne for at få lavet en lovliggørelse af deres forretning. Men myndighederne har aldrig reageret på henvendelserne.

»Vi har siden 2007 forsøgt at komme i dialog med Trafik- og Byggestyrelsen samt vores politikere. Men uden held,« forklarer Thomas Landberg fra Landberg.dk og chiptunervirksomheden Chiptuning.nu.

Læs også: Trafikstyrelse stopper ulovlig chiptuning af biler

Rigide regler

Problemerne skyldes kravene i Bekendtgørelse om chiptuning fra 2006. I bekendtgørelsen stilles der krav om, at en bil efter at være blevet tunet skal udstyres med dokumentation for afprøvning og godkendelse udfra den tyske TÜV - Merkblatt 751-standard. En standard, der ifølge chiptunerne ikke eksisterer og derfor i praksis gør det umuligt for chiptunerne at følge loven.

»I bekendtgørelsen for chiptuning står der, at en bil efter en tuning skal testes på et 'anerkendt prøvningsinstitut'. Vi har derfor bedt Trafik- og Byggestyrelsen om at fortælle, hvor vi kan finde sådan et anerkendt prøvningsinstitut. Trafik- og Byggestyrelsen kan eller vil ikke svare på, hvor vi finder et anerkendt prøvningsinstitut. Det er derfor umuligt for os at lave en godkendt tuning, selv om vi ønsker det,« forklarer Thomas Landberg.

Sten Bønsing, som er lektor i forvaltningsret ved Aalborg Universitet, finder kravet til chiptunerne specielt og vurderer, at det muligvis kan være i strid med proportionalitetsprincippet i EU.

»I princippet er der ikke noget galt med kravet, men det er godt nok specielt,« siger han og tilføjer:

»Jeg kunne dog godt have en fornemmelse af, at det strider mod proportionalitetsprincippet.«

Læs også: NOx-skandalen kan blive guld værd for lokale værksteder

Hos ingeniørvirksomheden AutoConsult i Albertslund har man specialiseret sig i at dokumentere ændringer på køretøjer over for myndighederne. Og her finder indehaver Preben Egelund heller ikke reglerne enkle.

»Det er et sæt rigide regler, der er sat op,« fastslår han.

Efter Preben Englunds opfattelse er reglerne lavet voldsomt omfattende for at sikre, at ansvaret ved et uheld med en ombygget bil på ingen måde må kunne tillægges mangler eller fejl i selve regelsættet.

»Reglerne for luftforurening er så omstændige, at det er umuligt at få godkendt en gammel bil. Sidder der bare det mindste skidt i motoren ved testen, så dumper den,« konkluder han.

Ønsker man derimod at chiptune en ny bil, og er man parat til at betale op mod 50.000 kr. for opgaven, er det ifølge Preben Egelund muligt at få sådan en bil godkendt via AutoConsults samarbejdspartnere i Tyskland.

Allerede frikendt én gang

I 2010 politianmeldte Trafik- og Byggestyrelsen virksomheden Landberg.dk for overtrædelse af bekendtgørelsen om chiptuning. Men i 2013 frafaldt politiet sigtelsen, da man ikke mente, at virksomheden kunne dømmes på det fremlagte grundlag.

»Efter at politiet frafaldt sigtelsen i 2013 har der været vores klare opfattelse, at vi ikke gør noget ulovligt,« siger Thomas Landberg.

»Det er derfor komplet ubegribeligt, hvordan man som offentlig myndighed nu pludselig to år senere kan tillade sig at sende os en mail og igen true med bøde og politianmeldelse. Vi har spurgt Martin Hellung-Larsen (der står bag brevet fra Trafik- og Byggestyrelsen, red.), hvorfor vi nu atter bliver truet med en politianmeldelse for noget, der for to år siden tilsyneladende ikke var ulovligt. Men Martin Hellung-Larsen har ikke fundet tid eller anledning til at svare os,« fortsætter Thomas Landberg.

Fortsat ingen svar

Efter frafaldelsen af sigtelsen i 2013 sendte Landberg.dk et detaljeret oplæg til Trafik- og Byggestyrelsen, FDM og tre politikere, hvor firmaet gav professionelle bud på, hvordan man fremover kunne teste bilers motorer ved syn.

»Vi fik aldrig noget svar,« fortæller Thomas Landberg.

Ingeniøren har spurgt Trafik- og Byggestyrelsen, hvorfor man ikke har reageret på henvendelsen fra chiptunerne i 2013. Men det har det ikke været muligt for Ingeniøren at få Trafik- og byggestyrelsens svar.

Derimod fastslår chefkonsulent Niels-Anders Nielsen fra Trafik- og Byggestyrelsen, at den påkrævede prøvetagning og dokumentation i bekendtgørelsen om chiptuning kan udføres både hos tyske TÜV i Hessen og på ALV´s testcenter ved Stockholm i Sverige.

»Det er ikke korrekt,« siger Thomas Landberg og tilføjer:

»Jeg har skrevet til TÜV. Men de kender ikke den danske test. Myndighederne i Danmark har opstillet en test, som ingen andre lande kender. Selv om vi bruger 3.500 euro på en test i Tyskland, kan vi ikke være sikre på, at myndighederne i Danmark vil godkende den. Loven er alene lavet for at lukke munden på politikerne,« fastslår han.

Landberg.dk tilbyder ikke længere chiptuning, men henviser nu til virksomheden Chiptuning.nu, der samarbejder med firmaet Fredslunds om chiptuning.

Fredslunds værksted ligger oprindeligt i Ribe. Men efter henvendelsen fra Trafik- og Byggestyrelsen har man åbnet ny virksomhed to kilometer syd for den dansk/tyske grænse, hvorfra man tilbyder at servicere de danske kunder som hidtil.

..En lille rettelse - Thomas Landberg er ikke indehaver af Landberg.dk. Landberg.dk har ikke noget med chiptuning at gøre - dette ligger helt og holdent under chiptuning.nu.

  • 3
  • 0

Kan downloades som PDF fil hos TÜV for € 101.53 €

"Begutachtung von baulichen Veränderungen an M- und N-Fahrzeugen unter besonderer Berücksichtigung der Betriebsfestigkeit; Kraftfahrwesen 751

Bestellnummer: MB FZMO 751"

  • 1
  • 0

Mig bekendt gælder godkendelser af automobiler - herunder ændringer - foretaget af TÜV også i Danmark.

Eksempel: Træktøj monteret på biler af typen VW UP godkendt af TÜV i Tyskland - gælder således "automatisk" også i Danmark.

  • 2
  • 0