Danske broingeniører skal sikre verdens første printede stålbro
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Danske broingeniører skal sikre verdens første printede stålbro

Illustration: Thijs Wolzak / MX3D

Hvordan finder man de mest kritiske punkter på en bro, hvis lige aldrig er set før? Det spørgsmål er to ingeniører fra Force Technology netop nu ved at finde svar på.

Den danske rådgivningsvirksomhed er nemlig kommet med på det hold, der er i færd med at opføre en 12 meter lang stibro printet i rustfrit stål over en kanal i Amsterdam.

Læs også: Hollændere 3D-printer stålbro

Broen er designet af Joris Laarman Labs og printes af virksomheden MX3D – som har fået hjælp af en lang række industripartnere lige fra CAD-program-leverandøren Autodesk over stålproducenten ArcelorMittal og ABB Robotics til svejsespecialisterne Airliquide og Oerlikon. Ideen om at printe en bro i metal hen over en kanal i Amsterdam blev lanceret i 2015, og illustrationer og videoer gik viralt. Et par år senere var Force Technology også blevet inficeret, fortæller afdelingsleder Søren Gothil Hansen.

»Det er et super spændende projekt. Vi arbejder også med additiv produktion (AM), men det, de gør, er jo aldrig set andre steder før. Derfor henvendte vi os til MX3D sidste år for at høre, om vi kunne komme med på projektet,« siger han.

Ikke en eneste standardprofil

Med hjælp fra rådgivningsvirksomheden Arup og metal-, software-, robot- og svejsespecialister havde MX3D imidlertid allerede ret godt styr på, hvordan de kunne printe den 12 meter lange og 6 meter brede bro med en svejserobot. Men de havde et andet problem, som Force Technology kunne være med til at løse: monitorering af den nye bro.

Broen er printet i sektioner af cirka en meters længde ved at en svejserobot har lagt lag på lag på lag. Derefter er sektionerne svejset sammen. Metoden er aldrig brugt til at lave en bro før, og derfor kendes eksempelvis konstruktionens modstandsdygtighed mod udmattelse ikke præcist, og der er mange steder, hvor der kan opstå revner. Derfor er der lagt et stort arbejde i at beregne belastninger i broen – og nu hjælper Force Technology med at designe et monitoreringssystem, der vil afsløre, om beregningerne holder i virkeligheden. Illustration: Arup / Joris Laarman Lab / MX3D

»Der er aldrig bygget en bro udelukkende af svejsemetal før, så man har meget svært ved at simulere sig frem til, hvordan den vil opføre sig i brug. De normale beregningsmodeller er jo baseret på, at du har nogle veldefinerede profiler bygget ind i konstruktionen, så du kender egenskaberne. Men her er der ikke en eneste standardprofil, I-bjælke eller firkantet jern. Dermed er der også mulighed for revnedannelser mange flere steder end på en normal bro, og derfor giver det rigtig god mening at monitorere den rigtig grundigt,« siger Søren Gothil Hansen.

Nyskabelse kræver totalovervågning

På nuværende tidspunkt er Force Technology og Autodesk, som skal samle og analysere datainput i et program i gang med at finde ud af, hvad og hvor der skal måles – og med at finde virksomheder, der vil sponsere sensorpakken. Derfor kan Søren Gothil Hansen ikke sige præcist, hvordan broen skal overvåges. Men det står fast, at det bliver en noget mere omfattende sensorpakke, end man normalt bruger.

»Tanken er at dokumentere miljøet om broen, samtidig med at vi selvfølgelig måler alle belastninger på broen. Så vi skal måle luftfugtighed og temperatur og have strain gauges, accellerometre og sætningsmålere på,« fortæller han.

Dataene skal som nævnt samles af Autodesk, der via billedanalyse af videooptagelser også skal registrere, hvor mange mennesker der befinder sig på broen på et givent tidspunkt, og om de har cykler, barnevogne eller andre ting med.

»Monitoreringsteknisk skal det nærmest være så avanceret, som det overhovedet kan være,« sammenfatter Søren Gothil Hansen.

Force vil også printe i stor stil

Ud over at sikre, at der ikke pludselig opstår skader på broen, skal dataene også forbedre de beregningsmodeller, som MX3D og partnerfirmaernes ingeniører har brugt til at designe broen.

»Øvelsen går ud på at fintune beregningsgrundlaget: at loope data fra virkeligheden tilbage ind i beregningsmodellerne, så man kan lave endnu bedre printede broer fremover.«

Læs også: Ny metode til 3D-printning sætter turbo på fremstilling af raketdyser

MX3D har allerede indgået et samarbejde med et hollandsk brobyggerfirma for at sælge flere printede broer, og Force Technology håber også at kunne sælge flere store 3D-printede konstruktioner.

»Vi får adgang til alle data i projektet, og det er med til at gøre det superspændende at være med. For der er en stigende interesse for storskala 3D-print og additiv produktion. Og til efteråret åbner vi et center for stor-skala additiv produktion på det gamle Lindø-værft, hvor kunder kan få produceret store emner – ikke bare prototyper.«

Den printede stålbro forventes at være på plads i Amsterdams middelalderkvarter til oktober.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten