Danske brændselsceller i højprofilerede britiske hybridbiler

Brændelscellevirksomheden Serenergy har netop indgået aftale med britiske Microcab Industries om leverance af ti stk. af firmaets særlige højtemperatur-PEM-brændselscellesystemer.

Hver unit har en effekt på 3 kW og skal bruges i Microcabs udvikling og demonstration af næste generation af hybridbiler, hvor en elmotor på batterier bakkes op af en brintbaseret brændselscelle.

I udviklingsvirksomheden Serenergy er man stærkt begejstret for ordren:

»Det er virkelig en markant ordre for os. Dels fordi det mig bekendt er den største ordre på en højtemperatur-PEM-celle til et bilprojekt. Dels fordi mange af de kunder, vi ellers har - for eksempel militære kunder - ikke ønsker, at vi fortæller om ordren,« siger salgschef Per Sune Koustrup fra Serenergy.

Overskudsvarme kan udnyttes

Salgsprisen for de ti brændselscellesystemer ønsker Per Sune Koustrup dog ikke at oplyse, men han vil gerne fortælle, at virksomheden indtil videre har solgt omring 100 stk. af denne enhed.

Han forklarer, at fordelen ved at anvende højtemperatur-PEM-brændselsceller i bilen er, at man kan udnytte overskudsvarmen til opvarmning af bilen. Og at den højere temperatur i cellen bevirker, at man kan benytte brint, som er mindre rent - og dermed billigere. Højtemperatur-PEM-celler arbejder ved cirka 200 grader.

»Microcab Industries var især glade for muligheden for at udnytte overskudsvarmen, og at vores cellestakke opererer uden kompressor og derfor er mere støjsvag,« siger han.

Microcab Industries i Birmingham - som er et bredt samarbejde mellem lokale virksomheder om at udvikle grønne billøsninger - vil i første omgang fremstille otte køretøjer i det nye design, som skal være letvægtsbiler designet til bykørsel.

Otte projekter med 340 grønne biler

Bilerne skal leveres til Coventry Universitet, hvor de skal deltage i en 12-måneders forsøg som en led i et større britisk demonstrationsprojekt for grønne biler.

Microcab Industries er én af seks bilfabrikanter, som skal levere køretøjer til et højprofileret britisk program for mindre forurenende køretøjer. Der følger 25 millioner pund med programmet, og de otte projekter ud over landet skal inden for det næste års tid skal få i alt 340 grønne køretøjer af forskellige slags ud at køre på de britiske veje.

Ud over Microcab Industries vil bilfabrikanterne Jaguar/Land Rover, Mitsubishi/Colt, Mercedes Benz/Smart, Tata Motors og LTI levere biler til det store demonstrationsprojekt.

Dokumentation

Microcab

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Og at den højere temperatur i cellen bevirker, at man kan benytte brint, som er mindre rent – og dermed billigere."

Er det ikke en fejl at der står brint. Troede ikke at brint var hverken mindre rent eller billigt. Skal det ikke være methanol ?

  • 0
  • 0

Jan: Mon ikke der menes, at mindre ren brint er billigere end ren brint? Hvis brint produceres ved spaltning af vand, er der vel lidt ilt med, og derfor er det dyrere at fjerne al ilten end blot "det meste" af ilten. Det er mit gæt. Men jeg forstår slet ikke, at brændselsceller skulle være attraktive i hybridbiler. Brinten fremstilles med virkningsgrad på ca. 50%, og bagefter leverer cellen el-energi med ca. 50% virkningsgrad. Så er vi nede på 25%, hvortil kommer energitab ved håndtering (komprimering og transport) af brinten. Så alt i alt er næsten alle typer el-batterier langt at foretrække.

  • 0
  • 0

Så alt i alt er næsten alle typer el-batterier langt at foretrække.

Holger, problemet med batterier er at de nuværende kun kan få bilen så langt (måske op til et par hundrede klometer), og det er ikke langt nok. Der er derfor brug for en range extender, auxiliary power pack eller hvad vi skal kalde den, for at få det op i nærheden af 500-700 km. Den kan komme i form af en fc, en generator trukket af en lille brændselsmotor eller lignende.

Vh Troels

  • 0
  • 0

Troels: Helt enig, men man kan ikke altid tage alle argumenter med i sine indlæg. Så jeg tilføjer (for ca. 20. gang!), at elbiler med 80-100 km rækkevidde på ren el, suppleret med en lille forbrændingsmotor (benzin, diesel, ethanol) vil være attraktiv for 80% af bilbrugerne, og der vil blive kørt mindst 80% på el (måske op til 90%), og målsætningen (el-transport) vil dermed være opfyldt. Vi mangler blot politikernes viden om dette, så de også afgifts-begunstiger hybridbilerne. PS. De kørte benzin-kilometre registreres i bilen, og beskattes passende, så folk kører maksimalt på el. Selv-aflæsning, med stikprøvekontrol (som nu for vand, gas og el). Nul problemer!

  • 0
  • 0

Hurtigladning vil normalt skabe så megen varme i batterierne, at det enten kræver køling af batterierne, eller det er skadeligt og reducerer deres levetid. Så det skal højst være en nødløsning. Dette kan andre sikkert bekræfte?

  • 0
  • 0

Lidt flovt! - Jeg skrev højere oppe, at ilten skal fjernes fra brinten efter elektrolyse af vand. Flovt! - Ilt og brint dannes jo ved hver sin elektrode, så de er adskilt ved selve processen.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten