En tyvendedel af den bioethanol, som danske bilister tanker i form af E10-benzin, er lavet på majs fra USA.
Et nyt studie har netop konstateret, at det er ligeså så skadeligt for klimaet som den fossile benzin - formentlig værre.
Det får nu en klimatænketank til at kræve iblandingen af bioethanol stoppet og en forsker opfordrer til, at politikerne ser på udfasning af majsbaseret ethanol.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
At blande metanol versus ethanol ind i diskussionen er for mange nok bare støj. Det er jo bare to af mange "noler"
Djævlen ligger i detaljen! – så dette er på ingen måde støj hvis man arbejder med det!
?? Noler – (i henhold til Den Danske Ordbog): rapse; småstjæle
Undskyld hvis forbrænding virke som at stjæle den grønne omstilling, men nogle gange er der ikke andre muligheder. Målsætningen er have den rigtige forbrænding med det rigtige brændstof, så derfor er emnet vigtigt!!
Det er en uskik at lave brændstoffer af fødevarer, selvom de så kommer på en mere brugbar måde. Der er store tab forbundet med omdannelsen.
Energiudnyttelsen er bedre hvis de i kraftværker erstattede noget af kullet, men det ville de fleste synes er spild af fødevarer. Ved hjælp af komplicerede processer til omdannelsen glemmes det at det egentlig er brugbar føde man bruger.
I særdeleshed når man så sætter trumf på og vil lave flybrændstof af det. Som om det skulle være bedre, hvor det blot er endnu mere kompliceret og med større tab.
IMHO skal vi elektrificere så meget af den landkørende transport som muligt, og reservere ikke-fossile flydende brændstoffer (bio-x, PtX) til det der ikke enkelt kan elektrificeres.
caps lock statements giver altid unødig støj :-)
- Man er igang med at finde afløser for bensin (og diesel).
- En afløser skal som mindst krav opfylde at den udleder mindre CO2 end bensin.
- Og det skal altså være fra "jord til bil" versus "boring til bil"
- Så er der nok også andre krav
Jeg synes feks at vi bør ikke bruge fødevarer til at lave brændstof af da verden kommer til at mangle kornprodukter pga Ukraine krigen. Det bliver nok desværre ret slemt.
At blande metanol versus ethanol ind i diskussionen er for mange nok bare støj. Det er jo bare to af mange "noler"
Jeg tror, du har misset pointen i Rolands indlæg. Roland påpeger, at methanol (træsprit) lader til at være et langt bedre brændstof end ethanol ("drikke"-sprit). Du kan lave methanol ud af de meste biomasse, inklusiv træ.Forskerne har netop påvist at bioethanol produceret på basis af majs er mindst lige så skadeligt fra en klimasynsvinkel som de fossile brændsler de erstatter, og da de netop anvendes fordi man ønsker at mindske klimaeffekterne, så giver det jo åbenlyst absolut ingen mening overhovedet at tilsætte dem.</p>
<p>Det eneste man opnår er at man "spilder" landbrugsjord der kunne have været anvendt til i stedet at producere fødevarer, og slutresultatet er større emissioner end man havde før. Hvordan kan det være tåbeligt at opfordre til at stoppe det cirkus?
Jeg læser det som, at Roland tror at danskerne ikke kan kende forskel på ethanol og methanol, når det iblandes brændstof - og jeg tror han har ret. Han er imidlertig bekymret over, at methanol i brændstof kan blive forbudt, når det i virkeligheden kun er ethanol fra fødevarer, der er et problem. Politikerne, ville (ligesom danskerne) ikke kunne kende forskel, og vi risikerer derfor at både bioethanol og biomethanol bliver forbudt samtidigt.
Og nu kaster jeg bare en (tænkt politikerlede) udtalelse af sted:
"BIOBRÆNDSLER UDLEDER MERE CO2 END BENZIN; BIOBRÆNDSLER SKAL FORBYDES!"
Det her er jo kun et problem fordi, at der ikke er politisk vilje i 2. Gen bio fuels… fantastiske NovoZymes har i årevis haft teknologien på plads til at skabe 2. gen biofuels til ok priser, men den politiske vilje gik / går i retningen af de større fortjenester ved 1. Gen bio fuels
Forskerne har netop påvist at bioethanol produceret på basis af majs er mindst lige så skadeligt fra en klimasynsvinkel som de fossile brændsler de erstatter, og da de netop anvendes fordi man ønsker at mindske klimaeffekterne, så giver det jo åbenlyst absolut ingen mening overhovedet at tilsætte dem.Er komplet tåbeligt!
Det eneste man opnår er at man "spilder" landbrugsjord der kunne have været anvendt til i stedet at producere fødevarer, og slutresultatet er større emissioner end man havde før. Hvordan kan det være tåbeligt at opfordre til at stoppe det cirkus?
Uanset hvor meget VE- strøm der laves og hvor mange batterier der fremstilles og installeres, vil der altid være brug for lave en lille smule energi via forbrænding.
Som brændstof til denne lille smule forbrænding er metanol det suverænt bedste valg.
Alt biomasse kan omdannes til metanol- stort set!
Brint og CO2 kan omdannes til metanol - som fylder markant mindre en ren brint!
Selvfølge skal fødevare ikke laves direkte til brændstof – denne proces skal først påbegyndes når fødevarerne er blevet til madspild!
At vise resolut handling med en udmelding om at
Danske bilister kører på klimaskadelig bioethanol: 'Bør suspenderes så hurtigt som muligt'
Er komplet tåbeligt!
For almindelige dansker og politiker er metanol og ethanol den same fisk! Så det betyder nok et totalt forbud mod biobrændsel til transport – på længer sigt vil dette føre til verdens undergang!
Grissegylle er energimssigt en tynd kop the. Derfor tilsættes der majs. Der fables om 60 PJ biogas i Danmark