Danske bilister er farligere end italienske

Dansk trafiksikkerhed ligger på 10.-pladsen blandt EU's 25 medlemslande. Danmark har flere trafikulykker pr. 1.000.000 biler end lande som Italien og Frankrig. Malta har færrest ulykker, Sverige ligger nr. 2, Holland på 4.-pladsen. Det viser tal fra EU-Kommissionen.

Om 12 år bliver trafikken den tredjestørste dræber i verden. For 18 år siden lå den på niendepladsen. I Danmark, hvor trafikken indtil for nyligt blev stadig mere sikker, stiger dødstallene nu igen jævnt.

Hvert år dør 1,2 millioner verden over af trafikulykker. I Europa kræver ulykker på vejene 50.000 mennskeliv om året. Men den går ikke længere, siger EU-Kmmissionen. Om to år skal ulykkernes antal være halveret. Sker det, vil det årligt give EU-landene en ekstraindtægt på 1.500 milliarder kroner.

Trafikulykkesforskeren Jean-Yves le Coz, der leder det europæiske forskningsprojekt Accident Research Database, siger til svenske Ny Teknik, at ny teknik kan reducere ulykkesomfanget med 30 procent. Det handler først og fremmest om de nye elektroniske antiudskridningssystemer, Electronisk Stabilitets Kontrol, ESC. Det er en videreudvikling af ABS-systemet, som forhindrer hjulene i at blokere under hård nedbremsning.

Hvis bilen begynder at skride ud, skal hjulene automatisk bremses hver for sig, så vognen bevæger sig i den retning, chauffører styrer. De fleste bilproducenter har deres egne varianter, som imidlertid går ud på det samme.

I dag er mange store biler født med elektronisk statbilitetskontrol, men hvis ESC også bliver standard i mindre og mellemklassebiler, vil det årligt kunne redde 4.000 liv og afværge 100.000 sammenstød, fastslår EU-kommissionen.

Typisk har fabrikanter af små biler ikke lyst til at gøre biler, der bliver solgt i fattige lande, dyrere på grund af sikkerhedssystemer. Derfor vil kommissionen i år udstikke retningslinier for, hvordan bilfabrikanterne kan lokkes til at proppe både dyre og billige modeller med elektroniske sikkerhedssystemer.

Fakta: ESC

Stabilitetskontrol-systemet griber ind i bremsesystem, motor og styring for at sikre stabile undvigemanøvrer og sørge for, at føreren ikke mister herredømmet over bilen.

Hvis føreren f.eks. pludselig fjerner foden fra speederen, skaber systemet straks tryk i bremsesystemet og skubber bremseklodserne i nærkontakt med bremseskiverne.

Hvis bilisten kører med trailer eller campingvogn, kan ESC detektere udsving og automatisk bremse hurtigt og sikkert og dermed modvirke, at bilisten i panik f.eks. styrer kontra og forværrer situationen.

Systemet kan også genkende og opfange potentielt farlige situationer og spænde sikkerhedsselerne, så passagererne tvinges ind i en hensigtsmæssig position i tilfælde af uheld. Samtidig kan systemet sørge for at pumpe luft ind i særlige puder i sæderne, så passagererne beskyttes bedst muligt.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er meget muligt at danske bilister er farligere end italienske, men det kan man altså ikke påstå ud fra optællinger af ulykker. Alene i Danmark varierer tallet helt vildt efter om man spørger politiet, skadestuerne eller forsikringsselskaberne. Sammenligninger landene imellem kan man ikke umiddelbart bruge til noget. Heller ikke tilskadekomne tæller landene på samme måde. Det eneste, de fleste europæiske lande er nogenlunde enige om, er hvordan man tæller dræbte i trafikken.

  • 0
  • 0

Antallet af ulykker pr. bil er vel ikke specielt relevant, mens antallet af ulykker pr. tilbagelagt afstand må give et bedre indtryk af hvor sikkert folk kører.

Iøvrigt er der i min italienske omgangskreds udbredt enighed om at italienere i trafikken i almindelighed ikke retter sig specielt meget efter trafikloven, men snarere efter den simple regel at alt er tilladt, så længe det ikke forårsager en ulykke. (Jo længere mod syd man kommer, desto kraftigere er tendensen). Følgelig antager italienere i trafikken i almindelighed at enhver anden trafikant på ethvert tidspunkt kan foretage en ukonventionel handling. Efter nogen tilvænning må jeg sige at systemet ikke er helt ueffent.

Den diametralt modsatte tendens synes at findes her i syd-Tyskland, hvor det synes at være mindre vigtigt om der skulle ske en ulykke, sålænge man har retten på sin side. For eksempel har trafikanterne her tendens til at træde langt hårdere på bremsen, fordi det er ikke deres ansvar at bilisten bagved holder passende afstand.

  • 0
  • 0

Antallet af ulykker i Frankrig og Italien er også gået ned på grund af det stigende antal traffikpropper. Det er svært at blive dræbt når man kører 12 km/t! Rent traffikmæssig er Danmark "bagud" på resten af europa: bilerne er mere gammelt, og mindre i antal. Mindre sikker biler som får lov til at køre stærkere...

  • 0
  • 0

Tilbage omkring 1980 sad jeg i en arbejdsgruppe med den daværende leder af trafiksikkerhedsforskningen i Danmark, Jørgen Christensen. Han blev i øvrigt senere formand for DIF. Han fortalte ved et af vore mange møder, at han havde været til et internationalt trafiksikkerhedsseminar i Rom. I en kaffepause så medlemmer ud af vinduet på en af Roms mange "plazaer" og tog sig til hovedet over italienernes "friske" bilkørsel. Men ulykkesstatistikkens tal viste allerede den gang at italienske bilister langt bedre mestrede at køre bil end de danske. Det er i øvrigt også min egen - helt uvidenskabelige - erfaring fra mange ferieture med og uden campingvogn i Italien og i øvrigt også Frankrig. Danskerne kører soom projektiler og holder på deres ret!

  • 0
  • 0

Men ulykkesstatistikkens tal viste allerede den gang at italienske bilister langt bedre mestrede at køre bil end de danske.

  • det må i høj grad afhænge af, HVILKEN statistik/færdigheder, man tænker på!: Jeg boede selv (i 1989) ½ år i Rom og konstaterede ved selvsyn, at i de lange rækker af parkerede biler var det højt regnet hver tiende, der var (blot nogenlunde) 'bulefri'! :)
  • 0
  • 0

Vi ligger jo bare som vi har redt. (eller som Rene La Cour Sell har redt i mange år) Med den overdrevne markedsføring af hastighedskampagner, så kan det da ikke undre nogen at danskerne generelt tror at det er fysisk umuligt at komme til skade når fartgrænserne er overholdt? Ergo sover vi med 80km/t, mens mange andre lande er bedre til at opdrage folk til at være vågne og så ellers bare køre efter forholdene.

  • 0
  • 0

Nu forholder det sig sådan at Italien for nogle år siden satte hastighedsgrænsen på motorveje og til 150km/h. Ifølge vores kloge trafikforskere skulle der så ske markant flere ulykker.

  • 0
  • 0

Jeg ferierede i rom i efteråret og boede op til en seksporet ringvej, Via Della Pineta Sacchetti, med tæt hurtigkørende trafik døgnet rundt.

Jeg oplevede den italienske traffik som utroligt opmærksom og hensynsfuld, på trods af hastigheden og mængden af traffik.

Man kunne, uden at se sig for, vade tværs over de seksbaner, uden at få en skramme og uden at få fingre og trut. Det eneste uheld jeg så var en scooter der væltede, i en undvigelses manøvre, for at undgå en turist der pludseligt satte i løb!

Jeg er enig med Erik Herse, at italienerne er gode til at håndtere deres køretøjer, men omvendt så kan man heller ikke nævne en italiensk bil med dårlige køreegenskaber. Italienerne elsker deres biler og det kan mærkes.

Når Henrik har talt buler i biler, er det givet rigtigt, men jeg observerede også, at der var mange bilmodeller på vejene dernede, der forlængst er rustet op her tillands.

Der var utrolig mange af "den rigtige" Fiat 500 D på vejene. Produktionen ophørte i Polen i 1971.(blev afløst af Fiat 126). Ligeledes kørte der et stort antal gamle 127 0g Pandaer rundt. Detil var halvdelen af trafikken tohjulet.

Ligeledes har nogenlunde samme erfaringer som Erik Herse med franske ,spanske og tyske bilførere

De enest trafikkanter jeg er rigtigt bange for er belgiere.

Hvis man skal nedsætte trafikdrabene så er der ingen af de ovennævnte tekniske indretninger der kan frelse bare en eneste person.

Hvis man skal (vil) have antallet ned, så er der kun en vej og det er at sortere chaufførerne og sørge for, at de der forholdsvis laver flest ulykker, bliver forhindret i, at sætte sig bag i et rat i traffikken.

Man bør lave nogle racerbaner hvor de unge kan få racet af.

Man skal gøre , ligesom man gør det i flyveverdenen, indføre et årligt tjek med en kørelærer, der vurderer om man stadig er sikker trafikken.

Så skal man ikke kunne betale sig fra en hastighedsoverskridelse eller en traffikforseelse. Bliver man taget...fratagelse af kørekort i to år plus ny køreprøve.

Hver tredie billist jeg møder på min vej taler i telefon uden håndfri installation.

Det vigtigste sikkerhedselement er det der burde forefindes mellem ørerne.

  • 0
  • 0

Den diametralt modsatte tendens synes at findes her i syd-Tyskland, hvor det synes at være mindre vigtigt om der skulle ske en ulykke, sålænge man har retten på sin side. For eksempel har trafikanterne her tendens til at træde langt hårdere på bremsen, fordi det er ikke deres ansvar at bilisten bagved holder passende afstand.

Det samme kan siges om dk. Jeg har samme oplevelse som andre, at trafikken i italien mere hensynfuld og opmærksom, hvor det i DK handler om at holde på sin ret.

Den sidste bemærkning vil jeg kommentere separat. Når folk kører med for lav afstand til den forankørende udsætter man rent faktisk den forankørende for fare, hvilket er dybt urimeligt. Det kunne være interessant at vide hvor mange uheld der skyldes at folk kører for tæt, for jeg kunne godt tro at det er en del...

Vh Troels

  • 0
  • 0

Burde overskriften ikke være "Danske veje er farligere........ Vores vejanlæg må bære noget af skylden for de ulykker der sker. Det er ikke til at få en flydende trafik i dag når vores veje er indrettet til, at vi ustandseligt skal standse (sjov ordstilling - til alvorlig sag). At indrette vores veje til at tage farten af trafikken er lykkedes alt for godt - og med "farligere" trafik til følge. Lad os få nye regler for indretning af vejene, både i bog på land, så vejene igen mest er beregnet til at få afviklet den stadig stigende mængde af biler - og ikke som nu til at lægge så mange hindringer for afvikling af trafikken som muligt.

mvh Leif

  • 0
  • 0

Lars Kristian Lundin:

For eksempel har trafikanterne her tendens til at træde langt hårdere på bremsen, fordi det er ikke deres ansvar at bilisten bagved holder passende afstand

Det er sgu da heller ikke, på nogen måde, mit ansvar om idioten som ligger helt oppe ved min 'jydekrog', ikke kan finde ud af at afpasse afstand og hastighed!!!!

  • 0
  • 0

Italienerne elsker deres biler og det kan mærkes.

....at der var mange bilmodeller på vejene dernede, der forlængst er rustet op her tillands.

Der var utrolig mange af "den rigtige" Fiat 500 D på vejene. Produktionen ophørte i Polen i 1971.(blev afløst af Fiat 126). Ligeledes kørte der et stort antal gamle 127 0g Pandaer rundt. Detil var halvdelen af trafikken tohjulet.

Ja- som Bjarke skriver: Italienerne elsker deres køremaskiner, og uden at kunne bevise noget som helst, er det mit klare indtryk at såvel den italienske som franske bilpark i mange henseender er ældre end den danske. Sydeuropas bedre ulykkesstatistik har således ikke noget at gøre med ny teknik som f.eks. ESC. Italienernes pæne og sikre opførsel på vejnettet skyldes udelukkende at de holder af at køre bil. Det giver dem frihed, så skidt med om der kommer en lille ubetydelig bule i ny og næ. Derfor produceres italienske - og for sin sags skyld også franske biler med "sjæl" i modsætning til Østens kopiprodukter og tyske kampvogne.

  • 0
  • 0

Jeg ville også umiddelbart tro at det er vejene, mere end noget andet, inklusive ulykker/kørt km.

Kunne det mon være interessant at få et tal der udtrykte antal ulykker per passeret vejkryds? For i modsætning til Italien, Sverige, Tyskland og Frankrig er Danmark jo et bette land, så mit gæt er at forholdet mellem trafikmængden på sikre vejtyper (motorveje, men måske også bjergveje, landeveje og smågader, hvor vejens udstyr i sig selv nødvendiggør langsommere og dermed sikrere kørsel) og usikre vejtyper (gode, velasfalterede bymæssige veje, men med masser af kryds, og samtidig ikke decideret byområde) er markant dårligere i Danmark.

Jeg kan heller ikke forestille mig at trafiktætheden er helt så høj i Malta, der jo er en lille ø-stat, så der er vel et væsentligt anderledes trafikmønster.

Jeg har ikke kørt ret meget uden for DK (jeg har ikke selv bil), så jeg baserer mig kun på gætterier, men selv et ellers sammenligneligt land som Holland, har vel en anden geografisk karakter end Danmark, jeg tænker på bakker og sving, versus et relativt fladt landskab.

Et andet tal man måske kunne bruge var en trafikopgørelse (kørte km, antal ulykker) fordelt på km vej med en given hastighedsbegrænsning.

For mig at se viser den sammenligning, artiklen indledes med, bare sammenligningens uanvendelighed.

-Lasse Hillerøe Petersen

  • 0
  • 0

Nu forholder det sig sådan at Italien for nogle år siden satte hastighedsgrænsen på motorveje og til 150km/h.

Der afslørede du en statshemmelighed! Både FDM og Vejdirektoratets europaguide er ganske overbeviste om at grænsen er 130 km/t og har været det i årevis.

  • 0
  • 0

"Det er sgu da heller ikke, på nogen måde, mit ansvar om idioten som ligger helt oppe ved min 'jydekrog', ikke kan finde ud af at afpasse afstand og hastighed!!!!"

Det synspunkt er jeg enig i. Men derfra og så til at træde på bremsen, tilsyneladende kun for at vise "idioten bagved" at han er for tæt på, er der alligevel et stykke.

Iøvrigt er jeg selv af den opfattelse at det ikke er farten der dræber, men derimod fraværet af afstand. :-) - så jeg har været godt tilfreds med mig selv de to gange hvor jeg har haft tid til at foretage vognbaneskift, mens bilen foran røg ind i et harmonika-sammenstød. Og jeg er overbevist om at rigtigt mange uheld kunne undgås, hvis bilisterne afpassede afstanden til deres hastighed.

  • 0
  • 0

Nu forholder det sig sådan at Italien for nogle år siden satte hastighedsgrænsen på motorveje og til 150km/h. Ifølge vores kloge trafikforskere skulle der så ske markant flere ulykker.

På hvilke vej-strækninger i Italien er det lovligt at køre 150km/h?

(Jeg kører en del i Italien, og ser mange der kører med 150km/h, men har aldrig set hastighedsgrænser over 130).

Jeg har iøvrigt set langt flere nyere italienske biler med lakskader end ditto danske, men om det skyldes at danskere er flinkere til at få deres biler repareret, skal jeg ikke kunne sige.

  • 0
  • 0

Jeg boede selv (i 1989) ½ år i Rom og konstaterede ved selvsyn, at i de lange rækker af parkerede biler var det højt regnet hver tiende, der var (blot nogenlunde) 'bulefri'! :)

Jo, men en bule er ikke et trafikulykke!

Dertil skal også siges at hvor nordboerne efter en parkeringsbule direkte styrter til smeden, har italienerne det ikke med i deres forsikringer - og hvis alle biler ser sådan ud, så er trykket fra omverden ikke så højt...

  • 0
  • 0

Hej Jeg fulgte lidt med i i Italiensk politik, hvor Berlusconi var statsoverhoved inden han blev valgt igen.

Under linket de.wikipedia.org/wiki/Tempolimit der er også andre rejseguider er de forskellige landes trafikforhold opremset. ved tresporede motorveje kan man køre 150Km/h.

  • 0
  • 0

...jeg observerede også, at der var mange bilmodeller på vejene dernede, der forlængst er rustet op her tillands.

  • de SALTER vel heller ikke he...elt så meget i Støvlelandet, i hvert fald ikke for den sydlige dels vedkommende(?) :)
  • 0
  • 0

Det uden sammenligning største problem herhjemme, uanset vejenes og bilernes stand og tekniske formåen, er at en meget stor del af danske bilister ikke ejer evnen at vise hensyn til medtrafikanterne.

Der er ufatteligt mange som ikke har fattet, at det handler om pligter, ikke om rettigheder, når man bevæger sig ud i trafikken. Der er en markant forskel på de to ting.

Simple ting som at holde tilbage ved fodgængerfelter, holde til højre på vejen, vise lidt hensyn og lade trafik fra sideveje komme ud i tæt trafik, er noget som mange åbenbart ikke evner. Man kører med skyklapper på, hvis man ikke har set fodgængeren, eksisterer han/hun nok ikke, og så har man RET til at køre over fodgængerfeltet.

  • 0
  • 0
  • de SALTER vel heller ikke he...elt så meget i Støvlelandet? :)

Der er INGEN som kan komme tæt på Danmark når det kommer til saltning! Længere nordpå indstiller man sig bare på at det kan blive glat (med pigdæk hvis nødvendig), og længere sydpå (Bayern) kender jeg bedre snerydningstjenester.

  • 0
  • 0

Hej Jeg fulgte lidt med i i Italiensk politik, hvor Berlusconi var statsoverhoved inden han blev valgt igen.

Under linket de.wikipedia.org/wiki/Tempolimit der er også andre rejseguider er de forskellige landes trafikforhold opremset. ved tresporede motorveje kan man køre 150Km/h.

Kilden du angiver, nævner nu to betingelser for at grænsen er 150, den anden (væsentlige) betingelse er at der skal skal være skiltet med denne grænse. En hurtig rundspørgning indikerer, at dem er der ikke så mange af.

  • 0
  • 0

Jeg havde kørt i Frankrig i mange år på deres fine landveje næsten overalt.

Men på et tidspunkt blev jeg opmæksom på en generel ting, at lige så snart byskiltet blev passeret fra landevejen og ind mod den lille by blev vejbelægningen "Nordsvensk" ...Lap på Lap...og med synlige platanrødder der gennembrød asfalten de mest uventede steder. Specielt i Provence og Roussilon er denne detalje synlig.

Hvis de franske veje tidligere var af denne standard er Citroën 2CV´s affjedring ganske forståelig.

Første gang troede jeg det var tilfældigt, men en samtale med en franskmand klargjorde, at det var langt billigere, ikke at gøre noget ved vejene i byerne, fremfor at anvende dyre "traffikarkitekter" med deres forkromede løsninger, der ikke hjalp bedre end de dårlige vejbelægninger.

Iagttag detaljen næste gang, de af jer der kommer dernede næste gang.

  • 0
  • 0

Hej Bjarke

Jeg holder meget af Frankrig, og har tilbragt over et år at mit liv i Frankrig alene som turist. I Frankrig er mentaliteten en anden end i Danmark, på statsplan. Man elsker elitær tænkning, og sørger for at eliten får særdeles gode uddannelser, fuldkommen ovenud af skala i forhold til i Danmark. Dette betyder, at statslige franske løsninger udtænkes meget store. Dette betyder professionelt, og derfor fungerer alting godt i Frankrig, når skalaerne er store. Til gengæld er der ofte nul viden i små byer ude på landet, og deraf forklaringen, at man dér nøjes med lappeløsninger.

Der er dog en særlig faktor, som man skal være på vagt over for, i Frankrig. Den er, at mange steder i Frankrig er tidligere romerske enklaver, fra dengang da romerriget var stort, dvs. for over 1500 år siden. Det betyder, at i én lille dal, kan bønder være særdeles kloge og evne avanceret madlavning og forstå kunst og teknik på højt plan, mens, ovre på den anden side af et nærmeste bjerg, kan de være simple idioter der lever af lort. Den slags kludetæppe af knowhow, i en befolkning, har vi slet ikke i Danmark.

  • 0
  • 0

Jeg kan heller ikke forestille mig at trafiktætheden er helt så høj i Malta, der jo er en lille ø-stat, så der er vel et væsentligt anderledes trafikmønster.

-Lasse Hillerøe Petersen

Malta er 316 kvadratkm (Als 321), befolkning 400.000 og ca 525 biler pr 1000 indbyggere, så jo, de har et lidt anderledes trafikmønster - nok noget i retning af Køgebugt motorvejen i myldretiden.

Jeg besøgte øen i 92 og var også ude at køre, og jeg må indrømme at det var en fornøjelse sammenlignet med en tur igennem Kbh - masser af hensynsfuldhed og opmærksomhed på andre traffikanter.

De havde også fået den udmærkede ide at udstyre udlejningsbiler med nummerplader i en anden farve så man kunne se at her kom nok en der normalt var vant til højrekørsel og kunne finde på at lave "sjove" ting.

M

  • 0
  • 0

Antallet af ulykker i Frankrig og Italien er også gået ned på grund af det stigende antal traffikpropper. Det er svært at blive dræbt når man kører 12 km/t! Rent traffikmæssig er Danmark "bagud" på resten af europa: bilerne er mere gammelt, og mindre i antal. Mindre sikker biler som får lov til at køre stærkere...

Ud over, at hensynsfuld kørsel eller mangel på samme nok spiller en rolle, ser det ud, som om både meget tæt og meget åben trafik fremmer sikkerheden. Ifølge Michel Berggren bor malteserne 10-11 gange så tæt som danskerne, og trafikken er også tilsvarende. Sverige er på andenpladsen, og de har masser af plads. Jeg har ikke kørt der for nyligt, men jeg har en formodning om, at det også gælder på vejene. Vi, der ligger midt imellem hvad befolknings- og trafiktæthed angår, klarer os altså dårligt!

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten