Danske biler pulser mere CO2 ud
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Danske biler pulser mere CO2 ud

Hvis EU skal nå et mål om, at nye biler i gennemsnit højst må udlede 95 g CO2/km i 2021, så skal der virkelig fart på. For lige nu går det den forkerte vej. Når vi køber nye biler, så er det tilsyneladende ikke bilernes evne til at begrænse udledningen af klimagasser, der er i fokus. Faktisk køber vi biler, som udsender mere CO2 end sidste år.

Læs også: Nu kan EU kræve, at biler med diesel-fusk købes tilbage

Den gennemsnitlige CO2-udledning fra nye danske biler. For første gang, siden EEA begyndte at måle værdierne, er der sket en stigning fra 2016 til 2017. Illustration: EEA

Fra 2016 til 2017 steg udledningen med 0,4 g/km og endte på 118,5 g/km. Det viser nye tal fra det europæiske energiagentur EEA. I alt blev der solgt 15,1 mio. nye biler i EU, hvilket er en stigning på 3 procent. Kun i Finland, Storbritannien og Irland har man set et fald i bilsalget.

EEA skriver det ikke direkte, men årsagen til den højere CO2-udledning ligger temmelig sikkert ligefor.

Læs også: Plugin-hybridbiler udleder mindre CO2 end både benzin- og elbiler

Det viser sig nemlig, at bilkøbere i EU i høj grad har vendt diesel ryggen og for første gang, siden EEA begyndte at registrere bilernes CO2-udledning i 2009, så sælges der flere benzinbiler end dieselbiler i EU. Forskellen på udledningen fra den gennemsnitlige dieselbil (117,9 g/km) og den gennemsnitlige benzinbil (121,6 g/km) kan derfor forklare det øgede totale gennemsnit.

Det største fald i antallet af nye dieselbiler skal findes i Grækenland (-19 procent) og Luxemburg (-17 procent).

Men hvis der ses alene på Danmark, så holder det argument ikke, fordi Danmark, sammen med et enkelt andet EU-land, oplevede en stigning på 6,9 procent i antallet af nye dieselbiler.

El- og hybridbiler er slet ikke nok

Hvad så med alle de el- og plugin-hybridbiler, der er solgt i EU? Jo, godt nok steg salget med 42 procent fra 2016 til 2017, men totalt set blev det kun til 1,5 procent af det samlede bilsalg. De største markeder for rene elbiler var Frankrig (26.110 styk), Tyskland (24.350 styk) og Storbritannien (13.580 styk).

Læs også: 500.000 kilometer før en elbil er grønnere end en dieselbil ... eller hvad?

Kunne det også være indførelsen af den nye testcyklus WLTP, som endelig er ved at slå igennem? Den skal erstatte den gamle NEDC-cyklus, og erfaringerne er, at det giver sig udslag i højere og mere realistiske værdier for bilernes CO2-udledning. Men hos EEA har de kun registreret, at 7.300 nye biler er blevet solgt med den nye testcyklus påhæftet, svarende til 0,05 procent af alle nye biler.

Derfor slår EEA fast, at hvis målet om 95 g/km skal nås i 2021, så skal der sættes gang i nye tiltag.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Så er alle verdens problemer løst!

Vores 3.2 millioner motorkøretøjer, i Danmark, kan umuligt være et problem, når vi har verdens grønneste regering.
Det har jeg selv hørt Lars Løkke Rasmussen sige, og han ville da ikke drømme om at lyve-vel?

Og når vi så har bygget de ekstra vindmøller og stillet et par batterier op, så kan vi oplade vores el-biler, som der er færre end 10.000 af i landet.

Det bliver smadder godt!

  • 13
  • 6

Vi skal bare have flere elektriske delebiler i de store byer, og flere med 2 biler i parcelhus kommunerne(den ene en el-bil), sælges der 1.000 el-biler skal næste de næste 10.000 biler have et gennemsnit på 11.000x95:10.000=104,5g

Jeg ser frem til tilbud på små el-biler, brugt til justering af gennemsnittet.

  • 1
  • 4

Jeg tror det i højere grad skyldes at folk køber større biler, især SUV'er.

https://www.nytimes.com/2018/03/03/climate...

"Even western Europe — where in 2004, Ken Livingstone, who was mayor of London at the time, declared S.U.V. drivers “complete idiots” and threatened to charge them 25 pounds to enter the city — has fallen for the S.U.V. Sales in that region have more than doubled over the past five years, a clip four times as fast as the overall market, according to JATO data."

  • 14
  • 0

Jeg ser frem til tilbud på små el-biler, brugt til justering af gennemsnittet.


Kun minusser på den kommentar, hvorfor?

Jeg synes ærlig talt ikke at fabrikanterne og salgshusene skal klage deres nød, vi skal ikke have reduktion i vores mål lige som ovre i trumpland, vi skal holde fast, og fabrikanterne må enten selv, eller i kompagniskab med andre holde deres gennemsnit op til højst 95g per km.

Jo, måske koster det penge, men fabrikanterne må selv finde ud af om de vil lave dyrere bedre motorer, regenere bremseenergi, eller overføre frirum fra en mængde biler der ikke kan udnytte deres co2 kvoter-

Besparelser på de største co2 udledere f.eks store firmabiler vil komme tilbage som brændstofbesparelser, den dyrere bil som bruger mindre brændstof vil koste firmaet det samme, det vil kun udløse en større beskatning for privat benyttelse, og måske modtageren vil overveje om det er nødvendigt med så stor bil, eller så stor motor, for måske bliver praleværdien om kort tid konverteret til pinligt og dumt værdien, det må tiden vise.

  • 0
  • 0

Jeg tror det i højere grad skyldes at folk køber større biler, især SUV'er.

Ja det er tydeligt hvordan disse tunge og aerodynamisk idiotiske biltyper breder sig med hurtigt hast i vores alle sammens trafik.
Udover problemet med mere udledning så bidrager de med øget trængsel udover det normale da de skygger for udsynet til trafikken foran. Holder de parkeret op til et kryds kan man ikke se cyklister på cykelstien og er nødt til at dreje til højre med støre forsigtighed. Kommer man til det selvsamme kryds kan man ikke se hvad der foregår på kørebanen specielt til venstre.

Løsningen er selvfølgelig at købe en endnu højere og sikre bil da det heller ikke er sjovt at få sådan en pansret familiecontainer lige ind i ansigtet på en lav bil som min.

  • 6
  • 0

Overskriften "Danske biler pulser mere CO2 ud" passer bedre i Ekstra bladet, end i et sagligt medie for teknisk kyndige.

  • 1
  • 2

Gør de virkelig dét?

Jeg må indrømme at det faktisk er billederne fra min nylige tur til Hamborg/Tyskland jeg havde i hovedet. Her var der godt gang i salget af pansret mandskabsvogn skal jeg lige love for og jeg tænkte sku åh nej. De har allerede et enormt problem med parkering i de mindre gader, hvor de ofte parkere i et og et halvt lag biler. Også kommer disse enormt oppustede burger bolle biler fylder endnu mere, samt skygger for udsigten til alt det smukke og interessante der sker i gaden.

Ja mini suv (lille oppustet bil) er der godt gang i, de har de samme problemer bar mindre grotesk.

Jeg vil blive glædeligt overrasket hvis Danmark skulle gå fri af denne trend.

  • 3
  • 0

Er er nogen herinde der kender fænomenet hvor hastigheden helt ubevist er steget 10% ?

Hvis nye biler i 2021 har indbygget det level af selvkørende bil egenskaber der tilader at de selv styrer afstand og hastighed, så vil det give reduktion i CO2 udledningen.

Hvis og når 5% af bilflåden har kamera der affottograferer hastigheds skilte, og chauførerne vel at mærke overlader det til bilen at styre afstand og hastighed, så vil resten af trafikken følge eksemplet, den lavere hastighed og bedre kørestil på de øvrige 95% vil give masive brændstofbesparelser.

Spørgsmålet er om denne tidlige selvkørende egenskab, som allerede nu er fuldt klar og funktionsdygtig, skal udløse fradrag i registreringsafgiften eller det skal være lovkrav at nyregistrerede biler har den fra 2021.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten