Danske biler frådser i benzin i forhold til moderne miljøbiler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Danske biler frådser i benzin i forhold til moderne miljøbiler

Der er meget langt fra de benzinøkonomiske nye miljøbiler, som danskerne kører hjem fra forhandlerne i, til hvad en dansk gennemsnitsbil brænder af på vejene. Det viser beregninger, som to forskere har udført for Ingeniøren, fordi der ikke eksisterer et officielt tal for det gennemsnitlige brændstofforbrug i danske biler.

Ifølge beregningerne kører en dansk benzinbil i gennemsnit omkring 13 kilometer per liter benzin. De nye benzinbiler, som blev solgt sidste år, når i gennemsnit 17,9 per liter, hvis man tager udgangspunkt i det forbrug, som de er godkendt til og betaler registrerings- og ejerafgift efter.

Den ene beregning er udført af trafikforsker Per Homann Jespersen fra RUC. Han har ganske enkelt taget antallet af kilometer, som benzinbilerne kører på de danske veje. Det bliver opgjort af Vejdirektoratet. Dem har han divideret med salget af motorbenzin, som Energistyrelsen holder styr på.

Ifølge den beregning kørte en benzinbil gennemsnitligt 12,9 kilometer på literen 2008, som er det seneste år, opgørelserne dækker. Der har været tale om en lille stigning siden 2001, hvor gennemsnitsøkonomien var 11,8 kilometer pr. liter.

EU-model: Vi kører kortere på literen

Den anden opgørelse kommer fra seniorrådgiver Morten Winther fra Danmarks Miljøundersøgelser (DMU). Han beregner blandt andet udslippet af CO2 og farlige stoffer fra den danske trafik og opgiver det til internationale kommissioner.

Morten Winthers tal bygger på en EU-model til at beregne udslippene, som afhænger af motorstørrelse og -type. Den er så anvendt på den danske bilpark. Morten Winther understreger, at hans beregning ikke tager udgangspunkt i kilometerne kørt på de danske veje, kun i bilparken.

Med den metode når Morten Winther frem til, at en dansk gennemsnitsbil på benzin kørte 13,0 kilometer på literen i 2008, og der er tale om et lille fald siden 2001, hvor gennemsnittet var oppe på 13,3.

Der er brug for en ny metode til at teste benzinforbrug

Per Homann Jespersen fra RUC hæfter sig ved, at kurven for danske bilers gennemsnitsforbrug ikke viser nær samme fald som kurven for de nye, danske bilers CO2-udslip, målt som deres gennemsnitlige CO2-udslip per kilometer. Det er faldet 21 procent siden 2000, viser tal fra Center for Grøn Transport under Trafikstyrelsen.

»Med tiden kommer der et større spænd mellem det nominelle og det reelle benzinforbrug. Det skyldes, at ingeniørerne får besked på at designe biler, som klarer sig godt i testen,« siger Per Homann Jespersen.

Han henviser blandt andet til, at Danmarks mest solgte bil, trillingerne Peugeot 107/Toyota Augo/Citroen C1 klarer sig markant dårligere i den tyske bilistorganisation ADAC's miljøtest end i den såkaldte Euronorm-test, der ligger til grund for deres godkendte benzinforbrug på 22,2 kilometer per liter.

»Euronormen er det bedste redskab, som vi nogenlunde objektivt kan basere vores bilafgifter på, men det bliver snart nødvendigt at ændre testcyklus, så den i højere grad afspejler realistisk kørsel,« siger han.

FDM: Man kan godt lære at køre lige så økonomisk som normen

I FDM oplyser chefkonsulent Torben Lund Kudsk, at rådgivningen har erfaring for, at de danske bilister gennemsnitligt kører 10-20 procent kortere pr. liter, end deres biler er godkendt til.

»Men bilisterne kan ofte nå op på det godkendte forbrugstal, hvis de lærer at køre økokørsel. Det er også vigtigt at huske, at mange kører i kø og korte ture, der er med til at give en dårligere energieffektivitet end under de optimale forhold i EU-testen,« siger han.

FDM mener derfor heller ikke, at det godkendte forbrug bevæger sig stadig længere væk fra de liter benzin, som danskerne hælder i tanken. Desuden påpeger Torben Lund Kudsk, at der hvert år bliver importeret 50.000 brugte biler til Danmark fra hovedsagelig Tyskland, og at de er 11 år gamle i gennemsnit.

Konsulent Ulrich Loqdrup fra Center for Grøn Transport fremhæver, at der er mange usikkerheder i beregningerne, men at de ellers ser ud til at være udført korrekt. Han mener dog ikke, at man kan bruge dem til at konkludere, at det faktiske benzinforbrug kommer længere og længere væk fra EU-normerne.

»Påvirkningen af nysalget på hele den danske bilpark er utrolig lille. Der er i de senere år kun solgt mellem 60.000 og 100.000 benzinbiler om året mod en bestand på knap 1,7 millioner benzinbiler. Derfor bliver påvirkningen på vognparkens samlede gennemsnitforbrug langt mindre, end hvis man ser på udviklingen i nysalgets brændstofforbrug,« siger han.

Fakta om beregningen

Per Homann Jespersen fra RUC tager i sin beregning udgangspunkt i, at Vejdirektoratet opgiver det samlede antal kilometer, som biler, motorcykler, lastbiler med videre kører på vejene herhjemme. Det er opdelt i benzin- og dieseldrevne køretøjer.

Det er umuligt at udtale sig om brændstoføkonomien for dieselbiler på grund af de mange lastbiler.

Derimod har han sat salget af motorbenzin, som Energistyrelsen opgør, i forhold til de kørte kilometer. Først er fratrukket den benzin, som bliver brugt af blandt andet motorsave, græsslåmaskiner og påhængsmotorer.

Med i resultatet er både benzindrevne varevogne, motorcykler og 45-knallerter. Motorcykler og knallerter udgør cirka fire procent af de kørte kilometer med den usikkerhed, det giver for beregningen af gennemsnitsforbruget.

Emner : Biler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Derimod har han sat salget af motorbenzin, som Energistyrelsen opgør, i forhold til de kørte kilometer. Først er fratrukket den benzin, som bliver brugt af blandt andet motorsave, græsslåmaskiner og påhængsmotorer."

Hvordan kan man dog beregne hvor meget benzin der bliver brugt af græsslåmaskiner motorsave påhængsmotorer mm...

  • 0
  • 0

Hvordan kan man dog beregne hvor meget benzin der bliver brugt af græsslåmaskiner motorsave påhængsmotorer mm...

Meget enkelt: Via flyfotos kan man registrere hvor m2 græsplæner der er i de danske haver. Takket være et nøje studium af plæneklipperes gennemsnitlige klippebredde og kørehastighed kan man så beregne hvor lang tid det tager at klippe græsset. Dette multiplicerer man med benzinforbruget per time og vupti har man det samlede forbrug per klipning. Tilbage er kun at finde antallet af klipninger per sæson - dette kan faktisk estimeres vha. skråfotos, hvoraf græssets højde og gennemsnitlige væksthastighed kan aflæses ret præcist. Hvis hele denne historie lyder utrolig, så er det helt sandt - du skal ikke tro på den :-)

  • 0
  • 0

tror jeg heller ikke rigtig man kan.... der er utrolig mange ca. tal i den undersøgelse så ved ikke rigtig hvor meget man rigtig kan bruge den til... de kan jo heller ikke se om jeg køre 100 km på min knaller eller 30 km i min bil. eller slå min græsplane 4 gange

  • 0
  • 0

Med Europas ældste bilpark syntes jeg det er flot, at gennemsnitsforbruget trods alt nu nærmer sig 13 km/l.

Det er politikerne, via den danske afgifts politik og fremkommeligheden på vores veje, der suverænt bestemmer størrelsen af forbruget. At politikerne frådser med vores ressourcer er der desværre ikke noget nyt i.

Hvorfor er det i øvrigt uinteressant hvad gennemsnitsforbruget er for lastbiler når nu det er her de (hjerne)skadelige ultrafine partikler hovedsalig kommer fra ?

http://ing.dk/artikel/109619-ultrafine-par...

  • 0
  • 0

at køre i et gammelt miljø svin. eller bruge store resurser på at fremstille en ny bil... min sidste bil var en peugeot 205 1,1 fra 87 som gennemsnitlig kørte 18 km/l ved mit kørsels mønster. tvivler på det var miljømæssigt fornuftigt at skifte den ud. altså lige indtil da den begynde at bruge 5L olie på 100 km...

  • 0
  • 0

Det er ikke så overraskende, at brændstoføkonomien ikke er forbedret set i lyset af at vores biler får mere ekstraudstyr (el-sæder, air-con. etc) og specielt at de bliver tungere og større. Et lille eksempel - min første bil var en Toyota Corolla fra ca. 1985 - kørte ca. 18-20 km/l diesel - min Peugeot 307 fra 2001 (vel ca. samme bilklasse) kører ca. 18-20 km/l diesel - Peugeot'en er bare ca. 300 kg tungere og 25cm højere. Det ville være sjovt at se udviklingen i vægten for den samlede bilpark over de sidste 20 år :-) Det koster at accelerere de mange kg jern op! Der /er/ sket en del med brændstoføkonomien i moderne motorer, men desværre har vores hang til større biler også fulgt med :-(

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten