Danske arkitekter tegner luftskib til transport af vindmøller
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Danske arkitekter tegner luftskib til transport af vindmøller

Den stigende fokus på grøn energi har fået vindmøllerne til at vokse og vokse, hvilket betyder tusindvis af timer til transport af de enorme møller. Derfor har de to danske arkitekter Rune Kirt og Mads Thomsen udtænkt et alternativ til skibe og lastbiler.

»Vores mål har fra starten været at lave en grøn løsning til vindmølletransport og samtidig effektivisere den komplekse logistik. Her så vi, at luftskibet, der ellers var gået i glemmebogen, kunne revolutionere vindmøllesektoren, som var ramt af en logistisk mur,« siger Mads Thomsen om projektets tilblivelse.

Projektet er stadig kun på tegnebrættet, men luftskibets mobilitet gør transporten langt hurtigere ved at hente møllen direkte hos fabrikken og flyve den til præcis det sted, møllen skal opstilles.

Ifølge de to arkitekter skal en normal vindmølle bruge et halvt års egenproduktion på at tjene sit CO2-udslip hjem fra transporten, men fordi Knarr har solceller integreret på hele den store overflade, skulle luftskibet være CO2-neutralt.

Projektet har netop modtaget den internationale designpris Core77 Design Awards under kategorien 'Speculative Concept/Objects'. Blandt kategoriens jurymedlemmer var Banny Banerjee (stifter af Stanford University's Design for Change Lab).

Kommentarer (43)

  • de har bare tegnet det i et 3D program - det er en hel del nemmere :)

Tror lige jeg bygger en amfibiebåd der kan hente en komplet havmøllepark på land, og løfte den på plads i dybhavet i een arbejdsgang..

  • 1
  • 0

Da jeg var 10 år, byggede jeg en 100 meter høj robot, som kunne slås med andre robotter. Tegningerne eksisterer stadig, hvis Ingeniøren vil se dem.

Jeg har også en gang bygget en hel middelalderborg. Den pillede jeg dog fra hinanden da jeg skulle bruge klodserne til noget andet. Så det vil være lidt sværere at skrive en artikel om den.

  • 0
  • 0

For et par år siden foreslog jeg "ØSTERS", en sænkning af Østersøen med måske 20 m og ca to Danmaks størrelse 100 000 km^2 landvindning, samt et tilstrækkeligt og nødvendigt magasin for udbygget dansk vindkraft.

Planlægges dette nye landareal også for vindkraft, behøvs ingen luftskibe for transport og service, hilser Tyge

  • 0
  • 0