Danske arkitekter tegner luftskib til transport af vindmøller

To danske arkitekter har forsøgt at løse problemet med transport af kæmpevindmøller. Det har givet dem designprisen Core77 Design Award 2011 for deres luftskib Knarr Cargo Ship.

Den stigende fokus på grøn energi har fået vindmøllerne til at vokse og vokse, hvilket betyder tusindvis af timer til transport af de enorme møller. Derfor har de to danske arkitekter Rune Kirt og Mads Thomsen udtænkt et alternativ til skibe og lastbiler.

»Vores mål har fra starten været at lave en grøn løsning til vindmølletransport og samtidig effektivisere den komplekse logistik. Her så vi, at luftskibet, der ellers var gået i glemmebogen, kunne revolutionere vindmøllesektoren, som var ramt af en logistisk mur,« siger Mads Thomsen om projektets tilblivelse.

Projektet er stadig kun på tegnebrættet, men luftskibets mobilitet gør transporten langt hurtigere ved at hente møllen direkte hos fabrikken og flyve den til præcis det sted, møllen skal opstilles.

Ifølge de to arkitekter skal en normal vindmølle bruge et halvt års egenproduktion på at tjene sit CO2-udslip hjem fra transporten, men fordi Knarr har solceller integreret på hele den store overflade, skulle luftskibet være CO2-neutralt.

Projektet har netop modtaget den internationale designpris Core77 Design Awards under kategorien 'Speculative Concept/Objects'. Blandt kategoriens jurymedlemmer var Banny Banerjee (stifter af Stanford University's Design for Change Lab).

Kommentarer (42)

  • de har bare tegnet det i et 3D program - det er en hel del nemmere :)

Tror lige jeg bygger en amfibiebåd der kan hente en komplet havmøllepark på land, og løfte den på plads i dybhavet i een arbejdsgang..

  • 0
  • 0

Da jeg var 10 år, byggede jeg en 100 meter høj robot, som kunne slås med andre robotter. Tegningerne eksisterer stadig, hvis Ingeniøren vil se dem.

Jeg har også en gang bygget en hel middelalderborg. Den pillede jeg dog fra hinanden da jeg skulle bruge klodserne til noget andet. Så det vil være lidt sværere at skrive en artikel om den.

  • 0
  • 0

For et par år siden foreslog jeg "ØSTERS", en sænkning af Østersøen med måske 20 m og ca to Danmaks størrelse 100 000 km^2 landvindning, samt et tilstrækkeligt og nødvendigt magasin for udbygget dansk vindkraft.

Planlægges dette nye landareal også for vindkraft, behøvs ingen luftskibe for transport og service, hilser Tyge

  • 0
  • 0

Så vidt jeg ved er så store luftskibe opfundet i Tyskland, der var noget om dem for nogle år siden i ilustreret videnskab, de havde endda prototyper osv, de var specielt bygget til heavy transport !
Så goddag ! hvor er den opfindelse !
Det samme den amden dag med foder automater til frilandsgrise ! Det har mælkebønder da brugte i mere end 10 år !!
Om det er en gris eller en ko der stikker sit hoved ind i en foder automat er da kun noget om dimensioner. kørerne har et halsbånd med nummer senderen, griseene har en øreklip !
Imorgen er der vel nogen der har opfundet den dybe tallerken !!

  • 0
  • 0

Jeg håber dog at de har tænkt det hele igennem.

Et vindfølsomt fartøj der skal, af gode grunde, operere i vindomsuste områder.

Jeg kan lige se det for mig.
En vindmøllepark inklusive luftskib har kollisionskurs mod Malmö med 20 m/s. Vi er nødsaget til at sende et par F-16 afsted for nedskydning over Øresund.
Men så har vi også en god grund til at have en nyhedskanal.

  • 0
  • 0

Det tyske projekt "Cargolifter" var ret langt fremme og blev kun opgivet p.g.a. manglende financering. Det ville helt præcist have kunnet løse de opgaver, Knarr skal kunne. Hvad der er så fedt ved Knarr, at den skal have en designpris, siger artiklen intet om.

  • 0
  • 0

Der står på deres egen hjemmeside at Knaar har en lift capacity på 1000T. I deres case study fragter de 5 stk 100m hubheight 3MW mølle. Sådan en bandit vejer minimum 400T.

Så hvis de har lavet en business case, kan de starte med at fordoble transportomkostningerne. Holder det så stadig?

...men det er ellers nogle flotte tegninger :-)

Casper

  • 0
  • 0

Det er rigtigt at vi ikke har bygget luftskibet endnu (vi har ikke en garage der er stor nok). Og det er også rigtigt at det ikke ligefrem er en ny opfindelse. Folk har skrevet og snakket om at transportere vindmøller med luftskib siden halvfjerdserne. Og vi har været meget inspirerede af både Cargolifter og SkyCat (som nu heder Hybrid Air Vehicles). Ferdinand Von Zeppelin tog patenter på luftskibstog der skulle flyve med fragt allerede i 1895.

Men der er ikke rigtigt nogen der har taget stilling til hvordan man ville gøre det. Vores projekt har i høj grad prøvet at løse nogle af de problemer der ville være ved at bruge luftskibe til den type transporter. Samtidig har vi prøvet at lave et projekt der kunne inspirere og give et indtryk af at det ikke kun er science-fiction.

Et luftskib i den størrelse ville ikke være så påvirkeligt overfor små kastevinde. Og med en marchfart på omkring 140 kmt ville man godt kunne manøvrere i de fleste typer vejr. Generelt siger man at hvis en helikopter kan flyve kan et luftskib også.

De møller vi har brugt i vores eksempel var 5 x v90 møller der er en 3 mw mølle. Møllerne vejer ca. 200 tons uden tårnflancher som man kan spare væk fordi man pludselig kan transportere hele tårne. Det passede med en case vi havde fra Sverige, men man ville sagntenens kunne transportere andre typer.

Tak for alle kommentarene. Det er fedt at folk gider kigge på vores projekt. :)
Venlig hilsen
Mads

  • 0
  • 0

Fremtidens tårne bliver lavet i Langeskov på Fyn og kan transporteres på helt almindelige lastbiler !
Nok noget billigerer end luftskibe.

  • 0
  • 0

Jo helt efter strømningerne i tiden, så har den skam fået solceller.
Hvis de også fyldte den med brint fremstillet af vindmøller, så skulle den være helt hjemme.

  • 0
  • 0

Fremtidens tårne bliver lavet i Langeskov på Fyn og kan transporteres på helt almindelige lastbiler !
Nok noget billigerer end luftskibe.

Genialt - glæder mig til at se lastbiler køre vindmølletårne til Anholt og Kriegers Flak ;-)

  • 0
  • 0

Jeg opfandt en gang en maskine med en masse spejle og linser, som kunne køre gennem ørkenen og smelte sandet om til en solid masse, der kunne bruges som vej. Mine tegninger var på ternet papir, så de var ikke helt så overbevisende ;)

  • 0
  • 0

Der står på deres egen hjemmeside at Knaar har en lift capacity på 1000T

Nu håber jeg, at de fyre har husket, at deres Knarr skal kunne laste 1000T ballast, når de har smidt 1000T gods af et eller andet sted. Ellers suser den lige op i stratosfæren.....

  • 0
  • 0

Der er ikke den ide eller vision som en flok mavesure fantasiforladte ingeniører ikke kan skyde ned og latterliggøre i løbet af et splitsekund på en blog ;-)
Spænd lige hjelmen sæt jer ind i problematikken og kom med nogle seriøse kommentarer når der er folk der prøver at løse åbenlyse transport problemer.
Af og til undrer jeg mig over formålet med disse teknologiblogs.
Er det underholdning for folk med rigelig tid, eller er det et forum til fremme af det som Peter Madsen kalder Qværdi ?

  • 0
  • 0

En ingeniørs vigtigste opgave er at skyde fantasiprojekter ned......og erstatte dem med faktaprojekter.

En sætning jeg har brugt før er:

Engineers are always honest in matters of technology and human relationships. That's why it's a good idea to keep engineers away from customers, romantic interests, and other people who can't handle the truth.

  • 0
  • 0

Vestas har rent faktisk file patent ansøgning på brugen af luftskib til at transportere møller. Så deeeeet....

Karsten Andersen er det noget du kan fortælle lidt mere om? Der findes allerede i dag alternativer til de koniske ståltårne i form af f.eks beton i de nederste sektioner af tårnet. På den måde er der ikke nogen logistisk 4,2m grænse. Men tårnene er ikke billigere at benytte hvorfor de ikke bliver brugt på møller der godt kan holde sig indenfor de alm. grænser.

  • 0
  • 0

Jeg synes det lyder rigtigt spændende, og vist omkostninger m.v. kan effektiviseres, så kan jeg godt se store perspektiver i luftskibe. Hvem siger disse kun skal/kan bruges til at transportere vindmøller, der må være rigtig mange ting man kan bruge sådant et mobilt værktøj til. Hvis bare man kunne få noget af alt den almindelige og daglige fragt væk fra landevejene vil det kunne aflaste disse gevaldigt, men igen, det kræver naturligvis at omkostninger osv. går op i en højere enhed. Men hvorfor skulle sådanne skibe ikke kunne lade sig gøre og have en fremtid, jeg forestiller mig skibe i forskellige størrelser til forskellige formål, jeg kan sagtens se både det praktiske og det forretningsmæssige i luftens fragtskibe, så fortsæt endeligt det gode arbejde.

  • 0
  • 0

@Thomas ! Ja det vil de nemt kunne gøre ombord på ganske almindelig færger, eller pramme !
Hvis du følger med i udviklingen så kan IB Andreasen nu lave mølle tårne på over 100 M. som kan transporteres på almindelige lastbiler !

  • 0
  • 0

Ib Andreassen i Langeskov har patent på et system til at lave mølletårne i stykker som skrues sammen på stedet, det gør at de kan laves i tynderer plader end nu og at de kan transporteres på ganske almindelige lastbiler.
Desuden er 100 M+ ikke noget problem.

  • 0
  • 0

Vi har baseret projektet på Hybrid Air Vehicles SkyCat.
På- og aflæsning sker på jorden når den er fartøjets ballonetter er helt fyldt med atmosfærisk luft og og heliummen er presset så meget sammen at man kan aflæsse fragten.

Man kunne også bruge den teknologi som Aeroscraft arbejder på, hvor man trækker gassen tilbage ned i nogle tryktanke internt i fartøjet. Men det stadig under udvikling.

  • 0
  • 0

Morten Thomassen :

Der er ikke den ide eller vision som en flok mavesure fantasiforladte ingeniører ikke kan skyde ned og latterliggøre i løbet af et splitsekund på en blog ;-)

Mon der ikke er andre grunde end forhøjet mavesyreindhold hos verdens beslutningstagere til, at vi ikke har set et eneste kommercielt luftskib (bortset fra showcases) i de seneste 50 år ? - Kunne det måske være fordi, de ikke er praktisk anvendelige / økonomisk attraktive / ???

Just my $0.10

Men er der rent faktisk (hvad jeg dog ikke tror) forretningsmæssige perspektiver i dyret, finder de jo nok den nøvendige financiering. ;o)

  • MEN: Jeg synes dette ligner bare endnu en af dem mange projekter, der slår sig på "alternativ energi" i forsøget på at finde funding.

mvh Flemming

  • 0
  • 0

Det er Rune og jeg der har taget patenterne mens vi har arbejdet for Vestas. :)

Ahh ok. Flot arbejde. Mig bekendt ligger det dog ikke lige i kortene at Vestas for nuværende har mod på at bygge en prototype

  • 0
  • 0

Ib Andreassen i Langeskov har patent på et system til at lave mølletårne i stykker som skrues sammen på stedet, det gør at de kan laves i tynderer plader end nu og at de kan transporteres på ganske almindelige lastbiler.
Desuden er 100 M+ ikke noget problem.

Altså ikke et konisk tårn i 10-30 meters sektioner?

Allerede nu kan man godt lave tårne på væsentligt over 100 meter og stadig holde sig indenfor de 4,2m. Vestas har sat en prototype op med 140 m ved brug af alm koniske tårne.

  • 0
  • 0

Nej, de laver tårnene i elementer som presses ud på en stor presse, når de ankommer til pladsen så skruer man det hele sammen.
Så har man også en billig overflade behandling, da de kan gå igennem automat kabiner osv.
Så det bliver nok fremtiden.
Det eneste jeg kan se som minus, er at det tager længerer tid at samle dem, men til gengæld kan en meget mindrer kran klarer arbejdet, evt, en påmonteret kran på samme måde som man bygger antennemaster !

  • 0
  • 0

Nej, de laver tårnene i elementer som presses ud på en stor presse, når de ankommer til pladsen så skruer man det hele sammen.
Så har man også en billig overflade behandling, da de kan gå igennem automat kabiner osv.
Så det bliver nok fremtiden.
Det eneste jeg kan se som minus, er at det tager længerer tid at samle dem, men til gengæld kan en meget mindrer kran klarer arbejdet, evt, en påmonteret kran på samme måde som man bygger antennemaster !

Spændende. Men det hele er cost/benefit. Så udover at det vil tage et par år med test inden branchen evt tager det til sig så skal det reducere udgifterne. Og heri går selvfølgelig også hvis det vil tage x gange længere tid/flere mandskabs timer/leje af kran at samle og montere et tårn.

Hvad siger jeres analyser? Hvilken reel besparelse kommer i frem til?

  • 0
  • 0

Der har været flere indlæg om tårne. Men jeg mener vingerne er det største problem i forhold til vej-/jernbane-/sø- transport.
De bygges ikke i sektioner, og er pt. 40-50 m lange. Snart kommer de tilsyneladende op på 60 m.

Det er her at luftskibet har sin styrke: Man er ikke afhængig af en havn der kan losse de store vinger. Eller at der er veje/jernbane der kan bruges til at nå isolerede områder.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wind_turbine_...
http://en.wikipedia.org/wiki/Semi-trailer#...

  • 0
  • 0

Der har været flere indlæg om tårne. Men jeg mener vingerne er det største problem i forhold til vej-/jernbane-/sø- transport.
De bygges ikke i sektioner, og er pt. 40-50 m lange. Snart kommer de tilsyneladende op på 60 m.

Det er her at luftskibet har sin styrke: Man er ikke afhængig af en havn der kan losse de store vinger. Eller at der er veje/jernbane der kan bruges til at nå isolerede områder.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wind_turbine_...
http://en.wikipedia.org/wiki/Semi-trailer#...

Ja vinger er bestemt også et problem. MEN de er der også en løsning for. Sektions opdelte vinger. Enercon gør det allerede og Gamesa har det på deres 4X prototyper.

Vestas har også arbejdet på en løsning i flere år så de kommer nok med en sektions opdelt vingen inden udgangen af 2012

  • 0
  • 0

Jeg ved det kan være svært.
Men prøv alligevel at forestille jer at I i 70erne blev præsenteret for et prospekt der indebar at man rejste en enorm vindmølle i vestjylland, nærmere bestemt ved Tvind.
Hvor mange ingeniører tror I der troede på ideen om at det kunne være en del af vejen frem for at producere fossilfri strøm?
Men resten er historie og faktum er at den mølle var startskuddet til en industri der idag har en væsenlig betydning i dansk industri, og er grundlag for et antal arbejdspladser vi nødig ville undvære idag.
Den mølle, og mange andre projekter blev gennemført på TRODS af det omgivende samfunds manglende forståelse heriblandt en majoritet af ingeniører der ikke så potentialet men kun problemerne. Samme projekt ville heller ikke have haft en levende chance for at blive finansieret af en bank på det tidspunkt.

Det ville klæde ingeniørstanden hvis man generelt var mere rationelt positivt skeptiske og virkelig prøvede at forstå en ide inden den blev skudt ned.
Generelt ville det måske også hjælpe hvis man legede lidt med den tanke at man måske (selv om man er ingeniør) ikke er alvidende, og at personer der beskæftiger sig med en ide i flere år måske har skaffet sig noget viden som man ikke selv har.

Selvfølgelig er ingeniørers holdninger mere nuancerede end jeg her giver udtryk for, men jeg synes blot at der er en tendens til at man i disse spalter ser en tendens til at skyde på alt uden virkelig at sætte sig ind i emnerne :-)

  • 0
  • 0

Du skriver at arbejds pladserne forsvinder alligevel, men hvis vi ikke havde haft dem de sidste 20 år havde vi været i en meget værrre klemme end vi er i dag.
Luftskibe har en kæmpe fordel=ingen behov for infrastruktur når den først er læsset.
Det kan bruges til overvågning af fjerne og utilgængelie områder(grønland måske), USA customs og USairforce benytter allerede nu tøjrede ballonger til grænse og farvands overvågning.Konceptet med at pumpe helium tilbage i tankene er nok fremtiden inden for lastfragtskibe.
Lad os dog give det en changse ,1000 tons nødhjælp leveret direkte til de sultne i flygtninge lejrene uden om havne og militser vil være en gevinst.
Godstransport i europa vil også være en gevinst for miliøet: 1000 tons gods = minimun 35 vogntog som ikke skal køre fra spanien og til københavn eller fyn og til istanbul med blomster

  • 0
  • 0

[quote]Det er Rune og jeg der har taget patenterne mens vi har arbejdet for Vestas. :)

Ahh ok. Flot arbejde. Mig bekendt ligger det dog ikke lige i kortene at Vestas for nuværende har mod på at bygge en prototype

[/quote]

Det kan vi ikke udtale os om.

  • 0
  • 0

Det tyske projekt "Cargolifter" var ret langt fremme og blev kun opgivet p.g.a. manglende financering. Det ville helt præcist have kunnet løse de opgaver, Knarr skal kunne. Hvad der er så fedt ved Knarr, at den skal have en designpris, siger artiklen intet om.

Link til Core77 Design Awards http://www.core77designawards.com/
(se under 'Speculative Objects / Concepts')

Her er også juryens kommentarer:

JURY COMMENTS: The judges felt that this design proposal was highly visionary, spoke to a very real issue, and demonstrated brilliant execution. Even though the notion of a dirigible is not new, the application and adaption of the concept for the delivery of oversized components for large-scale wind energy generation places it in the category of a new paradigm. If this project were to get support, and become viable, it would be instrumental in bringing about a large transformation in wind energy production.

  • 0
  • 0

Det er fedt at se hvordan KNARR projektet kan sætte gang i en lang debat som denne. Mads og jeg har mødt mange forskellige kommentarer lige siden vi startede projektet.

Sågar vores lektorer på arkitektskolen lagde ud med at kalde det science-fiction, en dårlig og ikke et afgangsprojekts tema værd. "De ord vil jeg - som jeres hovedvejleder/lektor - gerne trække tilbage", som han cirka formulerede det, da vi præsenterede ham og de andre censorer projektet ved afgangen.

Efterfølgende har projektet ledt os rundt omkring i verden. Vi har oprettet en wordpress blo, hvis nogle skulle være interesseret i at følge med løbende:
www.projectknarr.wordpress.com

  • 0
  • 0

Rune det er helt sikkert et spændende projekt.

Arbejder i stadig på Vestas eller er i rykket videre til nye græsgange med måske nye spændende cases at præsenter for os engang i fremtiden :-)

  • 0
  • 0

Rune det er helt sikkert et spændende projekt.

Arbejder i stadig på Vestas eller er i rykket videre til nye græsgange med måske nye spændende cases at præsenter for os engang i fremtiden :-)

Kim, tak skal du ha' :)

Vi har i foråret oprettet vores eget design firma Kirt●Thomsen Aps, rettet mod cleantech området. Du kan se mere på vores (foreløbige) website http://cargocollective.com/kirtthomsen
Bl.a. har vi - udover vindmøller - arbejdet med bølgeenergi de seneste måneder. Eksempler fra det projekt er dog ikke vist på websitet endnu.

Hvis du har brug for mere information, skal du også være meget velkommen til at skrive til mig.

  • 0
  • 0

Der hvor jeg kommer fra, sætter man altid en ny ballon op hvis man skyder en ned - det ville klæde debatten med lidt mindre misundelse og en lidt mere positiv og konstruktiv attitude.

Rune og Mads har på intet tidspunkt påstået at de har opfundet noget som helst - tværtimod.
Deres afgangsprojekt giver et innovativt bud på en fremtidig transportstrategi der minimere størrelsesbegrænsningerne mht. størrelsen på vingerne.

Efter min mening er deres koncepttanke intet mindre end et Columbusæg.

  • 0
  • 0

Jeg støtte tilfældigt på dette indlæg, men jeg blev rystet over de efterfølgende kommentar. Her snakker vi højt uddannet, kompetente og (at forvente) innovative mennesker, som skal bidrage til at drive Danmark frem som førende ud i fremtiden.
Og så skal jeg læse kommentar fra personer af så lav intelligens, at de umuligt kan være tynget af en ingeniør-viden. Jeg er skuffet over, at læse indlæg fra folk, som burde være globale kollegaer, men i stedet er snæversynet og direkte indskrænket i enhver hjerneaktivitet fra deres side.
Det er skræmmende, at innovative og nytænkende mennesker skal forstyrres af sådanne personer. Prøv at sige ordet "konstruktiv kritik" - ved I hvad det betyder? Har I ikke noget fornuftigt at komme med, så bliv væk og giv pladsen til andre, som har noget fornuftigt at sige og som vi andre måske kunne lære noget af.
Skal I bare have tilskuer, så hop over på Facebook og fortæl om jeres stor viden der.
Og til input, hvis nogle af disse personer vidste bare en lille smule om både nuværende og fremtidig omkostninger og tekniske udfordringer ved transport af vindmøller, så er luftskibe snart kun et spørgsmål om at lave den rigtige Business case!
Og til de unge herrer - tillykke. Det vi har brug for er mennesker der tør kæmpe for at ændre verden.

  • 0
  • 0

Jeg stødte for et stykke tid siden på Knarr og kunne som ikke-ingeniør/arkitekt/ eller teknisk uddannet straks se to ting.

1) Mht luftskibdesign, som jeg har undersøgt i et stykke tid mht en løsning på et specifikt problem, er Knarr designet så langt foran andre luftskibe, som et stål dampskib var sammenlignet med træ sejlskiber.
2) Deres lKnarr uftskibe var en løsning på et reelt problem som de løste både rationelt og utraditionelt.

Jeg ser anvendelsesmuligheder i f.eks. Afrika hvor manglende infrastruktur er et faktum der præger alt økonomiske udvikling.

Stor tillykke til Rune og Mads, ikke bare med jeres design men også med den måde I håndterer nogle af de forkrampede individer og deres "hvor er jeg bare sur - så deler jeg min suropstød med alle" som har spilt alle vi andres tid med deres undskyldninger for kommentar her.

  • 0
  • 0

En af den moderne ballonfarts skrupskøre pionerer var Don Piccard, der i 1967 udviklede en varmluftdrevet fragtballon, der hed "Sam McGee". Monsteret var omtrent fem gange større end de balloner, vi flyver rundt med i dag, og var beregnet til at flytte olieboreudstyr med i Alaska. Don byggede den og demonstrerede, at den kunne løfte 10 tons fragt. Til gengæld var manøvremulighederne begrænsede, så det nu foreslåede luftskib ser ud som en god videreudvikling.

  • 0
  • 0