Danske 3D-print eksperter leverer til europæisk rumfart
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. Newsletters and emails from Mediehuset Ingeniøren may contain marketing from marketing partners.

Danske 3D-print eksperter leverer til europæisk rumfart

Design af 3D-print kan nogle gange blive så kompliceret, at designsoftwaren må give op. Men to danskere og en nordmand har specialiseret sig i designsoftware til den europæiske rumfartsindustri.

To er eksperter i topologioptimering og den tredje i 3D-metalprint. Det er grundstammen i virksomheden Adimant, som er begyndt at levere designs til Thales Alenia Space, der er Europas største producent af satellitter, samt andre europæiske rum- og luftfartsvirksomheder.

»Vores hovedkompetence er, at vi kan lave et design, så det fuldt ud udnytter designfriheden der kommer med 3D-print, både når det gælder topologioptimering og gitterstrukturer,« forklarer Erik Andreassen. både han og medstifter af virksomheden, Anders Clausen, har en ph.d i topologioptimering fra DTU hos professor Ole Sigmund, der er en af verdens førende på området.

Den tredje medstifter af virksomheden, Klaus Loft Højbjerre, tilførte virksomheden viden om produktionsteknologi via en ph.d i eksperimentel fysik og arbejde hos TI med metalprintere.

Læs også: 3D-print vinder indpas i produktions­processerne

Produktet som Adimant har udviklet en 3D-fil til, at Thales Alenia Space, selv kunne 3D-printet det, består af en sandwichstruktur med gitterkerne og interne kanaler. Foto: Adimant

Optimering bliver let alt for kompliceret

Thales ville gerne 3D-printe komponenten i metal, men det design de var kommet frem til var alt for kompliceret til at de kunne fremstille en CAD-fil, som kunne leveres til deres 3D-printer. Men det kunne Adimant ved hjælp af erfaring og software som de selv har udviklet:

»På grund af de forskellige kompetencer og værktøjer vi har i virksomheden er vi i stand til at håndtere designs som ville få anden software til at give op,« forklarer Erik Andreassen.

Læs også: Analytiker: 3D-print, elbiler og batterier vil tvinge olieforbruget ned

Adimant har ikke lov til fortælle, hvilket konkret produktet som Thales Alenia Space havde brug for assistance til, men kan sige så meget at der er tale om en sandwichstruktur med gitterkerne og integreret rørføring

Læs også: Udviklingshus nytænker undervandsmotoren med 3D-print og 'omvendt' opbygning

Hos Adimant håber man, at flere danske virksomheder begynder at benytte de muligheder som 3D-print giver. Det siger Anders Clausen:

»Industriel 3D-print er ikke kun for luft- og rumfart, Formel 1 og specialværktøjer. Jeg ved at Deutsche Bahn allerede bruger metalprintede ståldele til deres gamle tog, fordi det er det rigtige valg fra et omkostningsmæssigt synspunkt. I alle industrier er der komponenter, hvor godt design til 3D print vil være den mest omkostningseffektive løsning.«

Kommentarer (3)