Dansk virksomhed har udviklet mobil og miljøvenlig autolakeringskabine
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Dansk virksomhed har udviklet mobil og miljøvenlig autolakeringskabine

Illustration: Carheal

Kan man basere en forretningsmodel på at koble noget så lavpraktisk som en autolakeringskabine på nettet?

Ja, mener danske Carheal, som med en mobil nulemissions-autolakeringskabine til biler vil gøre det, som det er kommet så meget på mode for tiden at gøre: Disrupte en branche indefra ved at lancere et produkt, der adskiller sig markant fra det, der allerede findes på markedet. Men ikke alle har haft lige så stor tiltro til ideen.

»En af markedets største lakproducenter mente, at vi var blevet vanvittige. At lave IoT på noget så basalt som en autolakeringskabine, der traditionelt har bestået af blæsere og en skorsten,« fortæller Carheals stifter, Henrik Bro Christensen, med et glimt i øjet.

»Men i dag kan vi se, at vi faktisk har været pionerer. For det er superinteressant at kunne sammenligne noget så lavpraktisk som slibning via dataopsamling. Der er så mange ting, vi kan gå ind og hjælpe kunderne med at optimere.«

Carheal har siden indgået et samarbejde med førnævnte lakprodu­cent, og for nylig valgte venture­fonden Nordic Alpha Partners at investere 54 millioner kroner i virksomheden.

Lakering hos autoforhandlere

Ud over IoT-funktionaliteten adskiller Carheals kabine sig fra tradi­tionelle autolakeringskabiner ved ikke at være et stort skrummel med skorsten, der skal placeres minimum 100 meter fra den nærmeste nabo.

I princippet kan den mobile letvægtskabine, der er fremstillet i fibermateriale, opstilles på en Bilka-parkeringsplads, så familien kan få udført lakering eller andre kosmetiske operationer, mens indkøbene overstås, lyder det fra Henrik Bro Christensen, som gennem mange år har drevet HBC System, der producerer værktøjer til såkaldt ‘smart repairs’ – lak, fælge og den slags.

Det er i regi af den virksomhed, at Henrik Bro Christensen hen over de senere år har noteret sig et behov for mindre autolakeringskabiner, der kan udføre hurtige, ­kosmetiske reparationer af biler. Og som vel at mærke kan placeres fysisk hos autoforhandlerne, så de eksempel­vis på få timer kan reparere en leasingbil, der har fået en ridse i lakken.

Hver kabine er udstyret med et brugerinterface, hvor operatøren kan tilgå et væld af informationer, blandt andet luftkvalitet, lak- og materialeforbrug og filteralarm. Dataene ligger oppe i skyen og kan også tilgås af Carheals teknikere. Illustration: Carheal

»Autoforhandleren har ­måske ikke et autolakeringsværksted selv, hvilket kræver, at bilen skal afhentes og transporteres til værkstedet. Transporten alene koster cirka 17 procent af reparationen. Dertil kommer, at kunden skal have en lånebil, hvis ­reparationen tager mere end en dag, og det koster yderligere 15 procent. Så ved at opstille sådan en kabine kan vi spare autoforhandleren for rundt regnet 32 procent af omkostningerne,« lyder Henrik Bro Christensens regnestykke.

Filtret lukker automatisk ned

Carheals hovedudfordring har imidlertid vist sig at være dokumentation. Kabinen er udstyret med et filtreringssystem, der renser og genanvender luften. Men for at kabinen kan placeres hos en autoforhandler, der har under 100 meter til nærmeste nabo, skal forhandleren kunne dokumentere, at kabinen ikke overskrider grænseværdierne for VOC-udledning – på dansk de såkaldt flygtige organiske forbindelser, der findes i autolak.

Men ved at montere sensorer, der måler på luftkvaliteten i kabinen, kan Carheal til enhver tid dokumen­tere, at grænseværdierne bliver overholdt. Registrerer sensoren, at kabinens filter ikke længere kan følge med, sørger kabinens styr­system selv for at lukke ned for lakeringen, indtil filtret er klart igen.

»Så det er egentlig et meget simpelt produkt i form af en ­mobil autolakeringskabine, hvor vi anvender IoT til at dokumentere VOC-grænseværdier. Men da først vi begyndte at kigge ind i det her IoT, kunne vi se, at det kun er fantasien, der sætter grænser,« lyder det fra Henrik Bro Christensen.

Adgang forbudt i Danmark

Ud over luftkvaliteten registrerer IoT-løsningen også data om filtrets levetid, energi- og lakforbrug samt længden af de individuelle arbejdstrin.

Dataopsamlingen sker via en TwinCAT IoT-infrastruktur fra Beckhoff, og dataene sendes op i skyen via Microsoft Azure i intervaller a fem sekunder, fem minutter eller ti minutter, afhængigt af konfigurationen.

»Det betyder, at vi kan være på forkant med servicen og ­optimere kundernes forretning, fordi vi kan være med til at flytte KPI’er i forhold til driften,« uddyber Henrik Bro Christensen.

Det lyder som en fuldstændig vanvittig rejse, men vi kan bare se, at der er et åbenlyst behov for et produkt som det her.Henrik Bo Christensen, adm. direktør, Carheal

I førnævnte slibeproces kunne de opsamlede driftsdata eksempelvis bruges til at optimere processen. På samme måde kunne data bruges til bedre ­benchmarking af de forskellige kabiners drift, idet man kan sammenligne data på tværs af kabinerne.

Ifølge Henrik Bro Christensen har en stor udenlandsk kunde for nylig investeret i Carheals kabiner af netop denne årsag.

Paradoksalt nok kan Henrik Bro Christensen endnu ikke sælge sine kabiner i Danmark på grund af særlig teknisk lovgivning, der, som det er i dag, forbyder udblæsning af luft i gulvet. Men i alle andre lande omkring Danmark er der ingen problemer.

Med kapitalen fra Nordic Alpha Parners i ryggen er det målet at ramme én milliard kroner i omsætning inden for de næste fem-ti år.

»Vi er egentlig en værktøjsproducent, der så er begyndt at lave autolakeringskabiner. Det lyder som en fuldstændig vanvittig rejse, men vi kan bare se, at der er et åbenlyst behov for et produkt som det her,« konstaterer den nordjyske iværksætter.