Dansk test: Regnvejr giver selvkørende biler problemer
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Dansk test: Regnvejr giver selvkørende biler problemer

Illustration: Tesla

Selvkørende biler kan få det svært i regnvejr. Det tyder en ny test fra Vejdirektoratet på. Bilerne får information om vejen ved at aflæse vejstriberne, og den proces besværliggøres, når vejstriberne bliver våde.

Vejdirektoratet testede fire delvist selvkørende biler på en 250 kilometer lang motorvejsstrækning i nattetimerne. Resultaterne blev i dag fremlagt på et informationsmøde af afdelingsleder ved Vejdirektoratet, Andreas Egense.

Når vejen var tør kunne bilerne i gennemsnit aflæse 99,5 procent af vejstriberne. Et overraskende positivt resultat, når man tænker på, at bilerne i dagslys ved en lignende test sidste år »kun« lykkedes med at aflæse 98 procent af afstribningen.

Læs også: Vi er slet ikke klar til førerløse biler

Da vejen blev våd, var bilernes bedrifter dog mindre imponerende. Her havde de kun held med 85 procent af vejstriberne.

»Fra Vejdirektoratets side vil vi bruge resultaterne af testen til at gå i dialog med bilproducenterne om mulighederne for at forbedre samspillet mellem teknologien og vejene,« siger Andreas Egense ifølge Vejdirektoratets pressemeddelelse.

Stor forskel på bilerne

Der er dog også opmuntrende takter i resultaterne ved vådt føre. En af de fire biler var i stand til at aflæse 100 procent af de våde vejstriber på den 250 kilometer lange strækning. Gennemsnittet blev blandt andet trukket ned af en af bilerne, som kun klarede 68,5 procent.

»Vores test viser, at der er en stor forskel på bilernes evne til at læse striberne i vådt føre. Men den viser også, at der allerede i dag findes teknologier, der kunne læse 100 % af striberne, selv om vejene var våde,« siger Andreas Egense.

Derfor er der ifølge Andreas Egense også stort potentiale for at forbedre resultaterne, hvis bilproducenterne tager ved lære af hinanden og benytter den bedste eksisterende teknologi.

Læs også: Selvkørende lastbiler testes allerede næste år i øvrige skandinaviske lande

Ved præsentationen af testresultaterne kom Andreas Egense også ind på andre potentielle løsninger. Den ene mulighed kunne være en profilering af vejstriberne. Det vil gøre dem lettere for bilerne at aflæse, men samtidig vil det også resultere i betydelige støjgener samt andre udfordringer, for eksempel når vejene skal ryddes for sne.

En besøgende spurgte om ikke der var andre løsninger end visuelle sensorer, når nu både regn og sne kan blokere for signalet. Magneter i vejbanen er blevet testet, nævnte Andreas Egense, men intet tyder dog på, at udfordringen med våde vejstriber er så uoverkommelig, at Vejdirektoratet endnu er begyndt at se i den retning.

Der er masser af veje - inklusive motorveje - hvor det også for biler med analoge førere er en udfordring at se striberne i regnvejr. Specielt i mørke. Andre veje har virkelig gode striber, der reflekterer lyset fint.

Så hvis nu man startede med at gøre striberne gode for mennesker, ville de sikkert også blive bedre for de selvkørende biler, når vi når til dem...

  • 18
  • 0

Så hvis nu man startede med at gøre striberne gode for mennesker,


Jaeee... men det kræver jo at man vedligeholder vejene. Det er noget vi mildest talt ikke er særligt gode til her hjemme. I flere stater i USA er der lovmæssige krav til 'kvaliteten' af striberne. Hvis der sker en ulykke så kan myndighederne sagsøges. Min gamle arbejdsplads, Delta i Hørsholm, leverer en hel del måleudstyr til det område.

  • 5
  • 0

Et muligt svar er at bilen bruger gemte eller downloadede data. Jeg ved at Tesla arbejder med dette koncept. Ideen er at andre biler har kørt samme strækning på dage med gode forhold og kortlagt hvordan der ser ud. På en dårlig dag kan andre biler så downloade de data og bruge til at forbedre det der kan observeres direkte.

Den reelle udfordring er at vide præcis hvor bilen befinder sig i forhold til det kortlagte. Det er nu muligt at få GPS med cm præcision. En anden mulighed er at bruge lygtepæle, træer og andre ting i landskabet.

  • 3
  • 3

Så ved bilerne præcist hvor de er på vejen, og det gælder i ALT slags vejr.
Ingen problemer, og jeg har det meget mere trygt med den slags løsninger.
Modtages der ingen signaler fra vejen laves et kontrolleret stop eller skift til manuel, så chaufføren kan tage over.

  • 1
  • 0

Ja Tesla og en del andre bilproducenter samarbejder med Nvidia om software og hardware til 100% selvkørende biler.

Nvidia er klar til at begynde med udlevering til deres samarbejdspartnere næste år.

Tesla model 3 kan bestilles så den kan blive selvkørende på niveau 5. Koster en ordentlig bunke penge oveni hvad bilen ellers koster, men det skal vist klargøres under produktionen af bilen.

Autonomous Car Development Platform from NVIDIA DRIVE PX2 https://www.nvidia.com/en-us/self-driving-...

NVIDIA Announces World's First AI Computer to Make Robotaxis a Reality http://www.marketwired.com/press-release/n...

  • 1
  • 0

Jeg havde en oplevelse en sen aften sidste vinter mellem Ringsted og Roskilde.
Det blæste og der var korte strækninger (10-20-30 m) med fygesne fra markerne ud på vejbanen.
På et tidspunkt kunne jeg se blinkende lys fra redningskøretøjer og jeg sagtnede farten, og ved redningskøretøjerne var der over ca 50 m et tykt og meget ujævnt lag fygesne, og en bil i grøften.
Havde jeg ramt fygesneen med 80 km i timen var jeg sandsynligvis også endt i grøften, nu klarede jeg den med 40-50 km/t.

  • 1
  • 0

Løsningen må være at overlade styringen til vejen.

Vejen bør kunne overvåges fra sensorer ved siden af vejen, bilerne/gæsterne kan så fåi information om de skal rette lidt til højre/venstre eller op/ned i hastighed af et informationssystem, den løsning vil på motorvej give mulighed for skift til flere smalle vognbaner ved tæt trafik med lav hastighed, hver vejstump afleverer så gæsterne til næste vejstump, førere af halvautomatiske biler kan så få tegnet perfekte striber og omrids af af de nærmeste biler som lys reflektion på forruden.

Så kan vi også se mere end 5 biler frem i tæt tåge.

Ved godt at det er ønsketænkning med sådan en ombygget micro flight control på det overordnede vejnet, men teknologisk er det vel overkommeligt.

  • 1
  • 1

Min bil er desværre ikke selvkørende, men den har lane assist, symbolet for lane assist skifter farve når den ikke kan se striberne.
Ofte har jeg bemærket at bilen har helt styr på striberne selv om jeg i fx. regnvejr ikke kan se striberne. Jeg kan jo så godt se hvor jeg befinder mig pga. autoværn, lygtepæle, andre biler osv.
Systemet bruger et kamera der sidder bag bakspejlet, men om der bruger IR, UV eller det synlige område ved jeg ikke.
Det undrer mig at selvkørende biler er så dårlige til at se striberne.

  • 1
  • 0

It's not just white lines in good condition! I was driving from Odense to Silkeborg one very wet night many years ago. The conditions were awful, I was driving in a right hand drive car and water cm deep was flowing over the roads. Even after my beloved mother-in-law had had several strokes and could remember very little, she remembered that drive! Going north on hovedvej 13 we were having trucks throwing so much water from the other side of the road, that the wipers couldn't cope.
I suspect that self-driving cars will need something like magnetic strips or wires on major routes to assist in such dreadful conditions. That just leaves back roads...

  • 1
  • 0

Hvis alle bilister kørte efter forholdene, som der vistnok står i færdselsloven, så ville mange uheld, biler der står i en tunnel med en meter vand, biler der sidder fast i en stor snedrive og måske ikke mindst tilpasse hastigheden efter forholdene. Så kunne vi måske fremover komme op på samme sikkerhed, som der kommer med fremtidige selvkørende biler.

Det store problem for os mennesker er vel at vi alt for let mister koncentrationen og vi er selvfølgelig meget bedre bilister end alle de andre.

De nye selvkørende biler har lært hvordan man bedst forholder sig i forskellige situationer.

Allerede nu er sne og kraftig regn et problem for de fleste bilister, så hvorfor forlanger man at en selvkørende bil skal gøre det meget bedre.

Vi kan også tage de lange køer (ikke køer som vi slagter og derefter spiser), mange køer opstår fordi der absolut er nogen der lige skal masse sig lidt frem, og derved forårsager at bagved kørende skal bremse op, hvilket beviseligt er med til at skabe køer.

Hvis alle bilister holdt sig til den vognbane de kører i og holder den sikkerhedsafstand der skal være, ville mange køer og uheld kunne undgås.

Men af en eller anden grund synes de fleste bilister at de er de bedste og at det er kun de andre bilister der er skyld i alt.

  • 2
  • 2

Det undrer mig at selvkørende biler er så dårlige til at se striberne.

For at starte fra en ende af :

Sensoren/kameraet kan miste pixels.
Samme vil enten være exponeret eller dækket af et beskyttelsesglas - sidstnævnte vil også påvirke billedet.
Uanset beskyttelse eller ej, så vil støv, snavs, vand og slid på glassets overflade reducere billedkvaliteten.
I luften mellem linse og streg kan der være støv, regndråber, snefnug og slud - altsammen noget der forringer billedkvaliteten.
Stregen kan være mere eller mindre slidt og dækket i forskellig grad af skidt, vand og sne.
I hele denne kæde kan lys fra sol, gadelamper og andre billister forstyrre billedet.

Sidst, så er den SW der skal analysere det som er sluppet igennem ovennævnte temmelig stupid sammenlignet med en menneskehjerne og laver fejl - se blot hvordan selv små ændringer i et billede kan få den til at tro at en plasticskildpadde er en riffel : https://www.version2.dk/artikel/fejlfyldt-....

Det værste ved det hele er at alle erfaringer pt. er baseret på nye biler - der er ikke nogen erfaringer med udstyr der er fem-ti år gammelt og dårligt vedligeholdt.

M

  • 3
  • 1

Tjah, den kommentar er nu et tveægget sværd - er det din bil der er god til at se striber eller dig der er elendig til det ;-)


Hvis du havde læst mine indlæg i andre tråde om faren ved selvkørende biler, ville du vide, at sværdet ikke er mere tveægget, end jeg har ønsket.

Mit påstand har altid været, at selvkørende biler ikke skal sammenlignes med en perfekt bilist på en god dag. De skal sammenlignes med de talentløse bilister, som vi alle er en gang i mellem - for det er i den situation, vi laver ulykkerne.

Så hvis jeg ser dårligere end andre i regnvejr - hvilket jeg nu egentlig ikke tror - er det fuldt i tråd med denne påstand.

  • 2
  • 1

Selvkørende biler på niveau 5 er selvfølgelig ikke baseret på aflæsning af striber , selvfølgelig.
Det er biler på niveau 2-3 stykker som benytter striber.

  • 2
  • 0

Eller måske endnu værer.. hvis sneen dækker vejstiberne helt? Har hørt flere biler med lane assist, og de får hurtigt problemer syd på hvor striberne ikke er så markante som på de danske og tyske veje.

Jeg har i år kørt mere end 15k km syd for grænsen i Tyskland, Frankrig og Spanien. Kvaliteten på motorvejene er milevidt bedre i Frankrig/Spanien end Tyskland(som jeg synes har de dårligste motorveje i europa).

  • 1
  • 1