Dansk test: Regnvejr giver selvkørende biler problemer
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Dansk test: Regnvejr giver selvkørende biler problemer

Illustration: Tesla

Selvkørende biler kan få det svært i regnvejr. Det tyder en ny test fra Vejdirektoratet på. Bilerne får information om vejen ved at aflæse vejstriberne, og den proces besværliggøres, når vejstriberne bliver våde.

Vejdirektoratet testede fire delvist selvkørende biler på en 250 kilometer lang motorvejsstrækning i nattetimerne. Resultaterne blev i dag fremlagt på et informationsmøde af afdelingsleder ved Vejdirektoratet, Andreas Egense.

Når vejen var tør kunne bilerne i gennemsnit aflæse 99,5 procent af vejstriberne. Et overraskende positivt resultat, når man tænker på, at bilerne i dagslys ved en lignende test sidste år »kun« lykkedes med at aflæse 98 procent af afstribningen.

Læs også: Vi er slet ikke klar til førerløse biler

Da vejen blev våd, var bilernes bedrifter dog mindre imponerende. Her havde de kun held med 85 procent af vejstriberne.

»Fra Vejdirektoratets side vil vi bruge resultaterne af testen til at gå i dialog med bilproducenterne om mulighederne for at forbedre samspillet mellem teknologien og vejene,« siger Andreas Egense ifølge Vejdirektoratets pressemeddelelse.

Stor forskel på bilerne

Der er dog også opmuntrende takter i resultaterne ved vådt føre. En af de fire biler var i stand til at aflæse 100 procent af de våde vejstriber på den 250 kilometer lange strækning. Gennemsnittet blev blandt andet trukket ned af en af bilerne, som kun klarede 68,5 procent.

»Vores test viser, at der er en stor forskel på bilernes evne til at læse striberne i vådt føre. Men den viser også, at der allerede i dag findes teknologier, der kunne læse 100 % af striberne, selv om vejene var våde,« siger Andreas Egense.

Derfor er der ifølge Andreas Egense også stort potentiale for at forbedre resultaterne, hvis bilproducenterne tager ved lære af hinanden og benytter den bedste eksisterende teknologi.

Læs også: Selvkørende lastbiler testes allerede næste år i øvrige skandinaviske lande

Ved præsentationen af testresultaterne kom Andreas Egense også ind på andre potentielle løsninger. Den ene mulighed kunne være en profilering af vejstriberne. Det vil gøre dem lettere for bilerne at aflæse, men samtidig vil det også resultere i betydelige støjgener samt andre udfordringer, for eksempel når vejene skal ryddes for sne.

En besøgende spurgte om ikke der var andre løsninger end visuelle sensorer, når nu både regn og sne kan blokere for signalet. Magneter i vejbanen er blevet testet, nævnte Andreas Egense, men intet tyder dog på, at udfordringen med våde vejstriber er så uoverkommelig, at Vejdirektoratet endnu er begyndt at se i den retning.

Der er masser af veje - inklusive motorveje - hvor det også for biler med analoge førere er en udfordring at se striberne i regnvejr. Specielt i mørke. Andre veje har virkelig gode striber, der reflekterer lyset fint.

Så hvis nu man startede med at gøre striberne gode for mennesker, ville de sikkert også blive bedre for de selvkørende biler, når vi når til dem...

  • 18
  • 0

Så hvis nu man startede med at gøre striberne gode for mennesker,


Jaeee... men det kræver jo at man vedligeholder vejene. Det er noget vi mildest talt ikke er særligt gode til her hjemme. I flere stater i USA er der lovmæssige krav til 'kvaliteten' af striberne. Hvis der sker en ulykke så kan myndighederne sagsøges. Min gamle arbejdsplads, Delta i Hørsholm, leverer en hel del måleudstyr til det område.

  • 5
  • 0